Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
Egy kis D&D történelem
A D&D története nem a D&D-vel kezdőik, hanem az előzmények hosszú sorával. Ez már így volt az oldal előző inkarnációjának kapcsolódó cikkében is.Bővebben...
Mass Effect: Andromeda - szerepjátékos szemmel
Az év legjobban várt játéka, ami kapcsán az első balhé az animációkról, karakter modellekről szól. Az igazság az, hogy 10, 20, sőt akár 30 éve isBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Olvasóink értékelése: 3 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag inaktívCsillag inaktív

A M.A.G.U.S. az azóta is hangos állításokkal ellentétben csak a 2. magyar nyelven megjelent szerepjáték, az első a Harc és Varázslat néven 2 füzetben megjelent alkotás volt. Mégis a M.A.G.U.S azóta a piac egyik meghatározó szereplője, sokak szemében valódi fejőstehén a brand. A kérdés az, hogy miért? És legalább ennyire fontos, hogy miért nem sikerül megegyezni az egyes kiadások szerelmeseinek sok alapvető kérdésben? A történetünk 1993ban kezdődik, a M.A.G.U.S. első kiadásának megjelenésével. 

Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív

A legtöbb kalandmester életében eljön az a pillanat amikor egy csapat összemesélésénél új ötletre van szükség, ha a megszokott "ültök a fogadóban" megoldás nem elegendő. Egy M.A.G.U.S. csapat összemesélésénél más ötleteket javasolnánk, mint D&Dben vagy sok általánosabb fantasy szerepjátékban, hiszen sok ötlet máshogy működik M.A.G.U.S. és máshogy D&D esetén. Itt ritka dolog az "artifact", és egy a csapatot kihasználó boszorkányról sem feltétlenül jut a kalandozó eszébe a bosszú, hiszen a varázslat még mindig hat. A lehetőségek száma azonban itt is határtalan.

Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív

Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabály valami, és mettől szabályértelmezés? És mikor beszélünk arról, hogy a több ellentmondó hivatalos szabáy közül választunk. Amikor elmondom, hogy az eredeti alapkönyv az alap és azt is, hogy nem veszem át az Első Törvénykönyv módosításai közül a kötelező ÉP vesztést, ha neked csak Első Törvénykönyved van, akkor ez nem ilyen egyszerű a helyzet. Hiszen ott a kötelező ÉP vesztés figyelmen kívül hagyása máris háziszabály lenne. Akkor ez legyen benne egy top 10 listában? A kérdés azt hiszem jogos. 

Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív

Számos lány alkotott félkör az Örök Változás Lovagrend egy mestere előtt. A feketére festett vértbe öltözött lovagdáma kényelmesen a falhoz támaszkodott. Persze nem a kényelem, vagy a lazaság motiválta, sokkal inkább a hallgatóság felé közvetített üzenet. Elhelyezkedhet ő látszólag védtelenül támaszkodva, mégis biztonságban érezheti magát még ebben a helyzetben is. Igyekezett kicsit többet megmutatni magából, ezért nem húzott sodronynadrágot a csataszoknyája alá, ezért támasztotta bal talpát a falhoz. Tudta, hogy a megemelt csataszoknya alól kivillanó combot sokan észreveszik. Ha pedig a hideg fém érintése zavarta is, nem mutatta jelét. 

Olvasóink értékelése: 4 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag inaktív

A hagyományos M.A.G.U.S. rendszerével kapcsolatban az egyik első komoly kritika a képzettségrendszert érte: Miért csak 2 fokozat van? Hiszen a nyelvvizsgánál is van alapfok, középfok, mesterfok. És különben is, fejlődhetnének a karakterek fokozatosabban is, nem feltétlenül szerencsés letudni a teljes fejlődési utat összesen két szinttel. Nomeg sok tanfolyamnál, "szakmánál" ma is sokan látni vélték az alapfok, középfok, felsőfok hármast. Igaz, ez inkább ritka és egzotikus kivétel, mint általános gyakorlat, mert egy alapfokú gépkezelő és egy gépészmérnök még véletlenül sem azonos képzettség egymásra épülő fokait jelképezi. A nyelveknél pedig az alap M.A.G.U.S. nem 2, nem 3 hanem mindjárt 6 fokozatot tartalmazott. Vagy hetet, ha a teljes képzetlenséget is számoljuk. Az érvek, érvecskék a változtatás mellett olykor igen gyenge lábakon álltak. Ellenben azóta is meghatározzák a M.A.G.U.S. történelmét. Nekik köszönhető, hogy sok kiegészítő helyett sok új kiadás született. Azt hiszem sokunk bánatára. És ha a helyzet az utóbbi időben változni is látszik, kérdés, hogy mire is megyünk majd a változással: A baj sajnos megtörtént.

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

A legtöbb csapatban a karaktergenerálásnak általában a legutolsó lépcsőjét jelenti a karakter felszerelésének megvásárlása, összeszedése. A fegyver, a vért, a kötél, és számos más kalandozó felszerelés mindenkinek eszébe jut, miként egy-két elrettentő példától  eltekintve a ruha is. Jobb esetben a karakter különleges trükkjeihez, technikáihoz is vásárol a játékos felszerelést, hiszen miért ne tenné. De nagyon kevés azoknak a száma, akik átgondolják mit is visz magával a karakter. Így sokszor már az első játékalkalomnál arról is szól a játék mi maradt ki. Ez részben lehet jó is, a karakter is ekkor tanul bele a kalandozólétbe, ha pedig valamiről ma elfeledkezik, de tanul belőle, az értékes tapasztalat: A karakterek még hetekig járhatnak a piacokra. Másfelől rossz is: Sok esetben ugyanis "hihetetlen", hogy ezt elfelejtené a karakter, így a hiba a beleélés rovására megy.

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Nemrég volt szerencsém egy játékoshoz, aki egy internetről letöltött kiegészítő alapján kezdte el megalkotni a karakterét. Meglepődött, amikor közöltem vele, az nem lesz jó. Persze hamar megkaptam, hogy de bizony jár egy pár képzettség a fejvadászának, meg még ki tudja mi minden jár mert le van írva a kiegészítőben. Az fel sem merült benne, hogy ha az általam ismert játékosnak, akiben megbízom, nem fogadom el, hogy az adott klán hátteréből következik egy képzettség, akkor egy ismeretlen honlap, névtelenségbe burkolózó gazdájának sem fogom elfogadni. Miért is fogadnám el? Miért lenne az adott kiegészítő írójának véleménye mérvadóbb bármely játékosénál? Az Internetes kiegészítő nem hivatkozási alap. Persze nem is teljesen haszontalan. Sok esetben időt spórolhatunk a hasonló internetes kiegészítőket használva. Hiszen, ha a kiegészítő jó, akkor amit a kiegészítő alkotója már megoldott, nem kell újra megoldanunk. A kiegészítőt átnézve, átlapozva hamar kiderül, hogy megbízunk-e a kiegészítőben, elfogadjuk-e az abban leírt szabályokat.

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

A KM változtathat a játékrendszeren, a játék világán, és a döntését nem illik megkérdőjelezni. Nem, nem azért mert a KMnek mindig igaza van feliratú pólóban ül, hanem azért, mert többnyire tudja mit csinál, a játékos pedig nincs tisztában a KM titkaival. Legalábbis jobb esetben ez a helyzet. Rosszabb esetben magával a világgal nincs tisztában. Tudom, tudom, tudsz egy rémtörténetet, ahol a KM akkora de akkora hülyeséget mondott, ám ne feledd, ez nem jelenti azt, hogy az ő világában, az ő kalandjában az a hülyeség az ne lenne az "objektív valóság része". Ergo a KMnek mindig igaza van. A saját világában. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy a KM következmények nélkül változtathatna a szabályokon, a világon. Minden apró változtatás következményekkel járhat. E következményekért pedig egyedül a KM a felelős. Egy nem kívánt következményekkel járó döntést pedig méltán nevezünk rossz döntésnek, és a rossz döntések sorozatát hozó KMnek nincs mindig igaza... Nincs igaza, ha a saját rossz elgondolását a közös szórakozás elé helyezi, és ez a játék rovására megy.

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Tanácstalan kalandozóSokan gondolják úgy, hogy egy kezdő játékos, kezdő kalandmester elsősorban azért van hátrányban, mert a rendszert, a világot kevésbé ismeri a tapasztaltabb társainál. A legnagyobb hátrány azonban az, hogy a kezdő a saját játékstílusával sincs tisztában. Nomeg azzal sem, hogy milyen Ynevet, milyen rendszert szeretne. Ez esetben könnyű arra mutogatni, hogy ott a Geoframia, ott a Summarium olvasd el, ez nem sokat fog segíteni. Ennek megfelelően az első cél mindig az: A kezdő játékosok, a kezdő kalandmesterek ismerjék meg a saját stílusukat. Ez pedig egyáltalán nem könnyű feladat, de a megfelelő kalandok kiválasztása egyszerűsítheti. Ami viszont elsősorban a kalandmester feladata, de a tapasztalatt csapattagok is segíthetnek a megfelelő kaland kiválasztásában. 

Olvasóink értékelése: 1 / 5

Csillag aktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Ynev egy kalandozó-központú világ, a karakterek pedig jelentős hatalmat képviselnek. Legalábbis ez volt a helyzet az eredeti M.A.G.U.S. megjelenésekor, és ez az amin sok új kiadás változtatni akar. A változtatások azonban ritkán sikerültek, sok oknál fogva. Javarészt azért, mert oly sokan okkal választottuk a M.A.G.U.S.-t, ilyen játékot szerettünk volna. Erre pedig sok esetben jó okunk volt. Csakhogy felmerül a kérdés: ezzel a világképpel tudunk-e például jó horror kalandot mesélni? Kiváltképp akkor, ha a kalandozó javarészt attól is kalandozó, hogy máshogy hat rá a félelem? 

Alkategóriák

Az eredeti első kiadástól az Első Törvénykönyvig a M.A.G.U.S. rendszere - viszonylag - egységesnek mondható. Így itt az ehhez a kiadáshoz ajánlott írásainkat olvashatod. 

Amit az Új Törvénykönyv rendszeréhez ajánlunk...

Non profit házi kiegészítőt kiadni mindig is szabad volt a M.A.G.U.S.-hoz, a meglévő szövegre nagyban egyező alapkönyveknél viszont felmerült, ha az Új Törvénykönyvből emelünk át részeket ott másé a copyright, de sok esetben a szöveggek, képekkel és ki tudja mivel problémák lehetnek egy alapkönynél. A Delta Vision kíváncsian várta mik jönnek össze házi rendszerként, de ha "nem fogadják el, megy a kukába" alapon senki sem volt túl lelkes. Kudarc esetén legalább a saját oldalra kitehető legyen. Addig mondogattam, hogy a rendszer reform kiegészítő szintjén is megcsinálható, míg valaki felvetette: Akkor ne takarózzak az alapkönyv csinálás jogi kockázatával, hanem mutassam meg. Cikkekkel, modulárisan felépülő rendszert leíró kiegészítőkkel találkozhatsz majd itt. 

Az egyes fejezeteket egymás mögé téve, kinyomtatva, bekötve pedig egy alapkönyvvel lehetnél gazdagabb. 

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső