Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Anno AD&Dben a varázstárgyaknak XP értékük volt, javarészt magasabb szinten lehetett őket készíteni, ez persze azt is jelentette, hogy elvben ritkák lettek volna. Ha nem lett volna sok véletlenszerű kincs amiben azért mégis ki lehetett ezt-azt dobni. A M.A.G.U.S. rendszer más. Egy-egy tárgy készítése nem kalandot, kutatómunkát igényel, hanem olyan mágikus formulákat amiket a karakternek megtanítanak. És amiket a karakter gyakorol, amik kapcsán a mester is ellenőrzi ez megbízhatóan sikerül-e. És sok okból nem eladásra készülnek. Vagy eltüntetik őket, vagy nyilván a tagságot erősítik. A többieknek már van, ők is átestek ezen és tartalék is jutott. Maradna a készítő. A boszorkánynak nem csak azt kellett megtanulnia amit a önállóan tud megcsinálni, hanem azt is amire boszorkánykörben kell képesnek lennie.

És egy olyan világot látunk, ahol nem egy regény említette azt, hogy ilyen vagy olyan dolog elleni rúnát, más tárgyat kicserélt a fogadós. A kalandozónál jóval kevésbé tehetős közembereknél is van kisebb hatású, nem túl érdekes varázstárgy. Előfordul. És ha a fogadósnak jut olyan rúnára ami a csúnya csípésekkel fenyegető rovartól is véd, akkor hasonló apró kacatokat ugyanonnan a játékos karakter is vehet. És ha a nem túl drága fogadó számára ez megfizethető, akkor a játékos karakterek számára is. És engedtessék meg nekem egy csúnya kiszólás. A gyűjtőoldalak tele vannak új és még táposabb JK kasztokkal. De a hasonló dolgokhoz értő, a JKknál jóval gyengébb NJK varázshasználók hiányoznak. És a JKk utólagos gyengítésére tett kísérle (mágikus kifáradás) elfelejti azt, hogy a hasonló varázstudók, a csak 1-2 varázslatot tudó 0. szintű pap is van, hogy szerény hatalmát sokszor használja, és mégsem fárad ki.

A világ nem csak a JKkból áll, és nem lehet a fő szempont a világ elképzelésénél, hogy mit tekintünk táposnak, vagy nem táposnak. 

Csapat ötödik szinten indult. Karakter kezében ott volt a bot. Igaz, nála nem úgy működött mint egy varázslóbot, csak jelezte, ő nem tanonc, hanem a varázslóiskolában kutató megbecsült mágiahasználó. Nem is a varázstárgyak között volt, hanem csak úgy a felszerelés rovatban. Volt viszont egy varázstárgyak rovat is. A karakter amúgy azon a tanszéken volt, ami a varázstárgy alkotás különböző módozatait kutatta, sokféle tárgyat elemzett sokféle mágikus tapasztalat felől. A kutatással kapcsolatos szerepjáték lehetősége, ahogy a mágiaelméleti kérdések in character is megjelennek bevallom érdekesebb volt vele, mint az, hogy milyen tárgyakhoz jut hozzá és ezeknek mi a hatása. Ugyanis feltételeztem, hogy érdemi hatása nem sok lesz a kalandra.

Amennyivel jobb ugyanis a karakter, annyival nehezebb feladatot is elvállal, és annyival nehezebb lesz kb. minden próbadobás. Így a storyt nem nagyon befolyásolja. Persze ez több szempontból naív feltételezés. Ugyanis minden ilyen helyzet kapcsán várható egy olyan probléma ami már a kaland indulása előtt megjelenik. Ezt az egy tucat valami problémaként ismerhetjük jó. Ha a karakterlaphoz hosszú felszereléslista tartozik, akkor mindenk játékos elkezdi kérdezni, hogy ugyan már ez hol fér el, hogy bírod el. Mert ugye az sok. Csakhogy nem World of Warcraftot vagy más MMORPGt játszunk ahol egy tű és egy lemezvértezet ugyanannyi helyet foglal el és ugyanolyan nehéz. A tű, a cérna, pár toll, kréta, egy kisebb fenőkő máris 5 sor a felszerelés között. És ha felmerül az, hogy bármi gombhoz hasonló leszakítható dolog lehet a ruhán, hát akkor abból is jön 3-4 tartalék. De akár kanál is lehet, meg egy kisebb bicska az étkezéshez. De biztos lesz fésű is egy karakternél. Ugye nem nehéz pár ilyen apró vackot találni.

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ezt nem jó ilyen módon behányni a nagy hátizsákba, nem árt meg egy kis "kellékes doboz", ami a ideális esetben nem nagyobb mint a toltartónál. Mondjuk azt éppen úgy nem mázsás felszerelés ez sem, mint az a másik amiben mondjuk szappan van, ha már boszorkányról beszélünk. Nomeg persze pár más apró tégely, üvegcse a szépségápolás jegyében. A harmadik toltartó méretű dologban pár tégelyben teafüvek, fűszerek. Értjük azt, hogy ez a 3 doboz és a benne lévő 30-40 tételnyi felszerelés elveszne egy iskolatáska méretű hátizsák alján, mert apróságok. De jön az emberi reakció. Húúú de sok, biztos nem tudja elvinni. És még, ha már tiszta boszorkányról beszélünk, váltás fehérnemű is van nála, meg vagy 5-10 deka súlyú kötszer, és sok más hasonló rettenetes terhet jelentő csomag.

Bezzeg a 20 méter kenderkötél, na az pici, kompakt és szinte súlytalan. És akinél ilyen sok sor van, annak kell toronyóra lánccal, és nem reális a fenti pár dobozka sem, hiszen a másik belefért 6 sorba. És milyen jól készletezett, mert múltkor nem volt elég a 20 méter, ő már 40 méter kötelet, 15 fáklyát cipel, de meztelenül kalandozik. Oké. Nem meztelenül. 15 réteg koszt hord magán, és a bűze elől a borz is menekül, mert lássuk be tisztálkodószer nincs, de éppen megmozdítható súlyú tárgyakkat cipelve az macsó kalandozó. Akinél a szappanra is jutott hely, az ilyen hosszú listával csak tápos lehet. 

Egy szóval borítékolható, hogy sok helyen beindulható a tááp táp táááp kórus már a tápos szappan miatt is. 

Tápos szappan. Bizonyos szempontból az. Hiszen a legjobb varázsfegyver sem tesz annyit hozzá a hős harcos harcértékeihez, mint egy kis ápoltság a boszorkány csábítási esélyeihez. Azaz a boszorkány fő fegyvere akár a korábbi esélytelenséghez képest húsz-, vagy akár harmincszoros eséllyel működik. És nem rúnafésű, varázsszappan kombóról beszélek. Nyugodj meg, a bárd nőzésénél  és sok más dolgánál ugyanúgy számít, és ahogy ismerjük a javaslatot: nem túl stílusos bárdot a felhők szívatják, ott még a mana is ettől függ. De a bajvívónak sem esik jól, ha a kosz miatt nemtelen, primitív senkiházinak tekinti a saját környezete. 

Képzeld el a fenti boszorkány "dolgozószobáját" vagy éppen laborját. Megvan? Na az is a felszerelés része, és vagy 30 féle alkímiai reagensből jut 1-1 deci. Szóval jön a több oldalas lista. De ugye itt kell, hogy legyen minden olyan tárgy is amit egykor elkészített, de már nincs értelme használni. Mert van belőle jobb, erősebb, az csak azért volt fontos, hogy akkor meglegyen a vizsga. Sorra mérve ez is tápos lesz. De ugye nem lep meg az, hogy a jelenleg használtnál gyengébb, polcon heverő amulettre azt mondom nem oszt, nem szoroz? A csapat minden erőforrását összevonva beszerezhetőnél kicsit jobb varázskard megöröklése viszont csak egy sor, arra azt mondja a tulaj "ő nem tápol, nincs 30 sor felszerelése" hiszen még szappan sincs nála. Na azt sokallom. 

Viszont máris felmerül a probléma: Hiába nem ér semmit a polcon heverő, már rég nem használt amulett amit a karakter sose vinne magával, mégis milyen sok varázstárgya van. Ezért szoktam azt mondani, hogy kell legalább 4 listát készíteni és felkínálni a kalandmesternek. Az első listán olyan dolgok vannak, mint hatalom itala, a karakter által bármikor megfőzött gyógyital, a nélkülözhetetlennek tartott hatalom amulett. A következő listán azok a felszerelések vannnak amiket a karakter így vagy úgy el tud készíteni és nem nagyon indulna el nélküle. A következő lista az amihez reálisan biztosan hozzáfér. És ez után jön az ahol veszélyekre, erre-arra való tekintettel mit szerezne még be. Az utóbbi listáról hangsúlyozottan nem kérsz mindent. Ha akarod lehet egy ötödik lista azokról a plusz tárgyakról amiket elképzelhetőnek tartassz a karakternél, mert előfordulna nála olyasmi, lenne kitől kapnia. 

Sokszor szoktam mondani, a netre bárki kitehet kiegészítőt, az nem forrás. De azt is, hogy bármilyen kiegészítést meg lehet írni. Igen. Nálunk is vannak kiegészítések, amiben szerepel a regényekben olykor előkerülő rovarűző rúna, amit valami alkalmazott mágiát gyártó iparos gyárt. És mondjuk a fogadós vesz belőle 50et egy ezüstért. Minden szobájában védi a vendéget, bekapcsolástól számítva akár 3 napig. KMmel megbeszélve, hogy az ilyenekről szóló kieegészítő játszik, első szintű bajvívónál volt 2 ezüst értékben ilyen. 100 varázstárgy, első szinten, harcos főkasztba tartozó karakternél. És tekintve, hogy az Ynevi év több mint 600 napos, ez csak annyit jelentett, hogy a rovarcsípéses szezonban az első pár kaland utazásos részén védve volt a csípsek javától. 

Egy játékos egyszer visszakérdezett: De ha Yneven ennyire a hétköznapi technika helyére épült be a mágia, a varázstárgyak, varázslatok összessége akkor hol marad a csoda, hol lesz a varázslatos hangulat? Kérem szépen az első nem reprodukálható, nem gyártható tárgynál. Egy része elveszett tudást tükröz, más része mondjuk kaputárgy. Hú a dzsinn nagyon tápos... Nos akad olyan magas szintű karakterem aki hord magánál ilyesmit. Megmentette a Huri-t, attól kiderült a három szabad ingyen kérés... Erre a karakterem közölte, hogy a Huri ettől sem szolga, ha meg akarja hálálni akkor akár háromszor is annyi a kérés, hogy kölcsönös tiszteletre, esetleg ha úgy jön ki barátságra esély. Azóta a karakter és a Huri kb. a legjobb barátnők mindörökké helyzetben vannak. 

Mondanom sem kell, a karakter közös vásárolgatásra hívja a Hurit, az tudja sok ajándékot kap, ezért pláne jó baráttól nem illene semmit kérnie, viszont ugye a rend az idézés, alku és utána jön a többi dolog. Na keményen alkuszik. Hol két ölelésről indítja a tartifát, hol 3 pusziról, közös táncról, vagy "jó, de az az ára, hogy én is vehetek neked valamit" és akkor még a többi kreatív ötletéről nem is beszéltünk. Lőn csoda ez nem egy reprodukálható tárgy, ritka, értékes, pótolhatatlan, nagyon kell rá vigyázni, varázslatos... Sorolhatóak a jelzők. De hozzátennék még egy jelzőt egyedi. Annak a Hurinak neve van. Jelleme. Múltja. Vannak vele történetek, és ezzel a tárgy és a benne lakozó Huri számos kapcsolat alapja lehet.

Meséltem én már be olyan tárgyat, aminek nem volt bónusza. Azért volt varázsfegyver, mert egy aquir eredetű lélekcsapda volt lélekkel együtt. Mire a csapat rájött, hogy mi a helyzet... Megtanultak a lélekkel kommunikálni, tervet szőttek arra, hogy kiszabadítsák és a bezárt személyt életre keltsék, megtudjanak tőle valamit, és onnan tovább mehessen a történet még mindig az adott lélek múltja alapján... Ugye értjük, hogy ez 0 plusz harcértékkel is különleges tárgyat jelent, és nem egy reprodukálható rúnázottat.

Igen, bemutattuk, hogy a kidobott 1 aranyból is ki lehet jönni. De igen, azt is be kell látni, hogy sok esetben előfordulhat jóval több, gazdagabb felszerelés a karaktereknél. Igen, akár varázstárgyak is. 


You don`t have permission to comment here!

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső