Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
Egy kis D&D történelem
A D&D története nem a D&D-vel kezdőik, hanem az előzmények hosszú sorával. Ez már így volt az oldal előző inkarnációjának kapcsolódó cikkében is.Bővebben...
Mass Effect: Andromeda - szerepjátékos szemmel
Az év legjobban várt játéka, ami kapcsán az első balhé az animációkról, karakter modellekről szól. Az igazság az, hogy 10, 20, sőt akár 30 éve isBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Amióta a szerepjátékokokban megjelenik a varázsslóiskola azóta ismert szempont, hogy a képzés gyermekkorban indul, mert  kell az idő sokminden megtanításhoz, megtanulásához. Van aki rögtön megjegyzi: Írni, olvasni máshol is meg tudnának tanulni, a varázslás szempontjából fontosabb készségek megtanulásához pedig túl kicsik a gyerekek. És utána jön sokféle karakter, ahol ilyen vagy olyan alapon de úgy gondolja az ő varázslójának nem kell az ősi nyelv, a rúnamgia, helyette... A minap elkezdtem egy életútjátékot mesélni. Nem első szinttől, hanem az iskola elejétől. Bentlakásos az iskola, mindenki sír még a szülei után. A közös kulturális hátteret a tört közös nyelv jelenti.

A légy türelmes más vallások képviselőivel szemben, ha azok is türelmesek veled alapon, aki az iskolába akarja küldeni a gyermekét nem nagyon hiszem, hogy kultúrális vagy vallási különbségek okán kirekesztenék. Kapásból megjelenik a tanulandó dolgok kapcsán 3 fontos dolog: Megtanulni együtt dolgozni a másikkal. A tört közös nyelv kapcsán egymástól is tanulva a szókincs bővítése. És a mozaikelv alapjai. Az egyik legbonyolultabb része a varázslóképzésnek. Tulajdonképpen a látásmódnak erre a részére tanítani a leendő varázslókat a leghosszabb idő, nem lehet elég korán, elég fiatalon kezdeni, de nem lehet azt sem várni, hogy a gyerek ilyen fiatalon megértse. Hacsak nem valami egészen más helyzetben kezdik el a mozaikelv oktatását.

És itt visszatérünk az egyik kedvenc témámhoz. Ez pedig alapvetően négy fontos mágiaelméleti szempont említése.

  • Az egyik, hogy varázslatokkal csak a teljes tárgyakra, nem azok egyes részeire lehet hatni. De vajon teljes tárgy-e a zárnyelv, a zár, vagy csak a ház / a város lenne az? És mi teszi a tárgyat egy egész tárggyá?
  • Ismerni kell a tárgyat amit megformázunk, de mégsem kell tudni hogyan készítsünk el. Viszont magukat a fogalmakat ismerni kell.
  • És harmadikként a nyelvek adomámyától, a leírt mágiaformák nyelvi alapján át, a varázsláshoz szükséges lépések is a varázslás nyelvi alapját mutaatják be.
  • Az első kiadás óta tudjuk, hogy az anyagi és a mentálsík között alá-fölé rendeltségi kapcsolat van. 

A fenti szempontok lennének az erős, rendszert érintő szempontok. Kicsit gyengébb szempontok is vannak. 

  • A mitől nehezebb aranyat teremteni mint agyagot kérdés? - Nem a földi anyagszerkezetben gondolkodik a varázsló.
  • Hogyan lehetséges, hogy nem lehet egy anyagot teremteni, de az azt 9.99%ban tartalmazó ötvözetet igen? - Ha "elemekből, vegyületekből építkeznénk" mi történne?
  • Ha az elemi mágia ősvizet von ki az anyagból, akkor mégsem bomlik fel az anyag szerkezete
  • A hivatalos források is rámutatnak a földihez hasonló anyagszerkezetet esetén a légiességgel is lenne baj.

Tudjuk, hogy a mágiaelmélet a CODEX Grimoire-ig nem volt kidolgozva, de azt is tudjuk, hogy nem volt durva világképi váltás, ami pedig ismért egy forrás arra, hogy a nyelvi alapú mágiához bizony a teremtő gondolat, az idea is hozzátartozik. És ellenkező forrás nem sok van. Ha az "itt ott a neten talált új mégtáposabb kasztokat" gyűjtő oldalacskák saját belső konszenzusát nem tekintjük forrásnak. A mozaikelv eszerint viszont szövegrészletekből állít össze mágikus szöveget, az egyes részeket összekötve, máshol megfelelő fogalmakat behelyettesítve.

Márpedig szövegek összerakását, fogalmak kezelését könnyű tanulni, ha a karakterek eleinte megfelelő irányítás mellett szövegeket fogalmaznak meg. Hol mondatokat, hol rövid történeteket, meséket. A logikai részét pedig kisebb logikai jellegű játékok fejlesztik, így pedig máris eljutunk odáig, hogy a mágia oktatása szempontjából az egyik kritikus feladat időigénye és a kezdő gyerekek életkora mellett is van egy reális képünk arról, hogy a mágia oktatása hogyan épülhet fel. Komoly varázslóiskola pedig kevés van. Ha magányos mesterek, stb. tanítanának Yneven varázslókat, akkor elég sok város, országrész próbálna meg iskolaalapításra rávenni sok varázslót. Yneven mégsem így van, mégsincs minden sarkon varázslóiskola. Pont azért, mert egy varázslóiskolához infranstruktúra kellene. 

Hogy miért? Ennek kapcsán többnyire becsapós feladatok játszanak szerepet. Egy karakternek ha adunk 10 képet, hogy azokról írjon történetet és a 10 képből egyen ő van, egyen egy társa, de van még goblin, torony, kard, íj, nagy halom kincs, szekér, hordó és sütemény, akkor először az jut eszébe, hogy magukról írjon történetet. Egy idő után viszont a történet nem két adott személyről fog szólni, hanem egy lányról és egy fiúról, egy "parasztgyerekről" és a szépségről... Sorolható még jópár hasonló változat. Ehhez viszont sokszor személyreszabott képek kellenek, és nem lehet csak szavakat megadni, pont azért, mert ott ez a fajta játék az egyes képek jelentésével, a fogalomkeresés nem férne bele, hiszen a karakterek pontosan a megadott szavakat használnák. 

Ez viszont azt is jelenti, hogy gyorsabban kell készülni személyre szabott képeknek, mint ahogy azokat a leendő varázsló és a mestereik elhasználnák. Na már itt kezdődik az, hogy egy varázslóiskola mindenképpen nagyobb létszámmal működik. 


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső