Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

"Jeff az apja mögé lopózik. A szőnyeg elnyeli léptei zaját. Bill felsóhajt, és kikapcsolja a szövegszerkentyűt. Egy másodperc, és Jeff mindkét kezével lecsap apja vállára
JEFF: HUHUÚÚÚÚ!
BILL: Szia, Jeff! Megfordul a székben, s a fiára néz, aki láthatóan csalódott.
JEFF: Hogyhogy nem ijedtél meg?
BILL: Nekem az ijesztgetés a szakmám. Egész jól megedződtem."

Stephen King: Bocsánat, nem téves


NecronomiconAz ember szeret félni, megijedni ugyan már kevésbé, de amikor kiderül, hogy semmi baj, az is fölér egy kisebb katarzissal. Erre rengeteg művész, író és rendező egyaránt, épít és persze mi kalandmesterek sem maradunk ki a sorból. Néhány félresikerült játékülés után viszont fölmerül a kérdés, hogy mi voltunk az alkalmatlanok, vagy valahol máshol van a probléma? Vajon időtálló a félelem? Egy trükk többször is elsüthető?

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

SoldiermEgy játék kapcsán vannak olyan kérdések, amiket objektív tények döntenek el. Ilyen objektív tény az, hogy a Shadowrun alapkönyve leírja, hogy az elérhetséget a játékmester a helyzet és a kampány figyelembevételével módosítja. Pont, kijelentő módban. És erre a módosított elérhetőségre van egy abszolút határ, ami fölé induló karakter nem mehet. Az viszont, hogy mesélőként egy fegyver elérhetőségét milyen helyzetben módosítjuk, milyen mértékben, és miért már erősen szubjektív. Nincs két olyan mesélő, aki ugyanazt mondaná. Nincs, és nem is lesz. Az induló felszerelés valami olyan dolog, amit megannyi tapasztalat és megannyi szubjektív döntés alapoz meg. Mondhatnm azt, hogy ez egy olyan téma, amiben mindenkinek igaza van, és senkinek nincs igaza.

Ugyanis mindannyian más körülmények között, más csapatoknál, más tapasztalatokat szereztünk. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

A Shadowrun egyik fontos kalandsorozata a 2057-es rendkívüi elnökválasztásról és az azt megelező kampányról szól. Cikkünk aktualitását az adja, hogy Magyarországon elkezdődött a választási kampány. A Shadowrun világában viszont szinte teljesen más a kampány. És sok szempontból más a választás is. És nem csak azért, mert sok helyen sheriff, ügyész, bíró is választott pozíció. Sőt nem is csak az előválasztás miatt. Egy olyan apróság miatt, ami ma is politikai téma: nem mindegy, hogy kinek van joga szavazni a választáson. A probléma ott is a határon túliakkal kezdődik. Méghozzá két ok miatt. Az egyik, hogy az UCAS is úgy jött létre, hogy "az USAnak is volt egy trianonja". A másik ok, és ez érdekesebb, hogy számos cég területenkívülisége mögött is ott a szempont: Egy megacéget sok jogszabály országnak tekint. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Jó régen készült el az előző rész, sokat kellett erre várni. És még most is sokat kellene, ha valaki nem akart volna kezdő felszerelésről szóló írást hirdetni. Az előző részek egyik főhöse Liz volt. Liz életvitelén jól látszott az a probléma amiről most fogunk beszélni. Mit is mondtunk ki róla? Sok mindent. Lehet, hogy Liz az időnként kicsit koszos, nagymellű latina még a gettóban él, de már csak a legszélén, és látja az utat kifelé, sokak szemében ő lesz a példa. És a munkája fedezi a költségeit, nem kell odadobnia magát a kocsma vendégeinek. Vagy éppen a következőt:

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Bug CityAz atombombáról és a rovarszellemekről mindenki tud. A FAB III-ról kevésbé. De sajnos a szájahagyomány itt sem pontos, és pont a legérdekesebb szempontok maradnak ki. Sokszor hallottam azt, hogy az Universal Brotherhood kapcsán sok minden itt derült ki. 2051. május 6. A dátumnak még nem Chicagohoz van köze, hanem az Universal Brotherhoodhoz. Meglehetősen önkényesen választottam ki az Universal Brotherhood című kiegészítőből. Ekkor már a Shadowland eléggé utánament az Universla Brotherhood és a rovartotemek kérdésének. És természetesen ekkor már azt is tudták, hogy nem csak egyetlen rovartotem van a szervezet mögött. A Bug City sourcebook eseményei viszont 2055-ben kezdődnek. Eddigre sem a rovarszellemek léte, sem a Chicagoban zajló folyamatok nem jelentenek igazi újdonságot.

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Még a 2. kiadású Shadowrun idején jártunk. Megszoktam, hogy az olyan könyvek, mint a Street Samurai Catalog, a Fields of Fire, vagy a kárábbi Shadowtech, a Cybertechnology és a többi kevésbé ismert könyv egyaránt elhalmozott új felszerelési tárgyakkal. Adatokkal. A Virtual Realities és a Grimoire kilógott ugyan a sorból, hiszen az előbbi kiberdekk tervezésre, az utóbbi varázslat tervezésre tartalmazott szabályokat. Nem lepett meg, hogy a VR 2.0 is tervezési szabályokkal jött. Az viszont meglepett, hogy a tervezési szabályok felé való eltolódást a Rigger 2 is képviselte. Így aztán nem lepett meg, hogy a Shadowrun 3 kiadásához készült Cannon Companion is csatlakozott a sorhoz. Sőt az sem, hogy mondjuk egy fegyvercsatoló rendszert komponensenként veszünk meg. Annak idején össze is dobtam egy kisebb programot ami segített fegyvert tervezni Cannon Companion alapján…

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Pager, 10 nuyen. Amikor a telefonodat már rég el kellett dobnod, hogy ne követhessenek, ne mérjék be, ez a kis dobozka még mindig szorgalmasan gyűjti a neked szóló üzeneteket. Alapja lehetne ez egy felszereléslistának. Csakhogy a felszerelés lenne az egyik olyan dolog, ami könnyen egyedibbé, különlegesebbé teheti a karakteredet. Ha egy kész listának látszó valamit másolsz, az sokkal rosszabb még az egy kalandra csak jó lesz jellegű minta karakterek minimál felszerelésénél is. Sokkal fontosabb rámutatni pár olyan dologra, amit magadtól kihagynál. Tudom. Az LFG.HU listát írt. És azt is, hogy az ott leírtak hatalmas marhaságot jelentenek. El tudod képzelni a kaland java részén egyedül lévő dekást? Nos, ha neki van szüksége traumatapaszra nincs, aki felrakja. Ha másnak, nincs ott, hogy használja. De azért az LFG.HU szerint legyen alapfelszerelés. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Nem lepett meg, amikor sokan elkezdték pedzegetni, hogy a vezetékes hálózat idejétmúlt dolog, és vezetéknélküli megoldás lenne a természetes a Shadowrun esetében. Nem lepett meg, mert könnyű ebben hinni. Csak legyen szó sporteseményről, nagyobb kiállításról, reptéri zsúfoltságról vagy tüntetésről máris tapasztaljuk a vezetéknélkül hálózatok egy problémáját: Nem nagyon lehet az egyes klienseknek dedikált sávszélességet biztosítani. A vezetéknélküli hálüzatok után eljött az Internet of Things korszaka, egyre több eszköz csatlakozik a WiFire, amikor ez problémákat okoz fejlesztjük. Amikor a túl sok független WiFi hálózat okoz problémát akkor is keresünk megoldást. Csakhogy a Shadowrun egyik fontos velejárója, hogy egyes területeken még nagyobb a népsűrűség. Egy dekás számára nem mindegy, hogy egy letöltés, feltöltés mennyi idő alatt végez, mennyi ideig kell kapcsolódni, mennyi időbe telik megtalálni. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Nem fogsz meggazdagodni. Az nagyjából lehetetlen. Ma sem erről szól az amerikai álom. A kis ház, fehér léckerítés és az utánad is kémkedő pletykás szomszédság nem gazdag életvitel. Csak éppen véglegesen megvásárolt, önálló. Ha ez egy nem túl gazdag kisvárost érint? Még a középszintű életvitelt sem kell ehhez elérni. A cyberpunk disztópia alapvetése, hogy még ez a lehetőség is elveszik, hiszen szétszakad a társadalom, megszűnik a társadalmi mobilitás, a bérrabszolga gyakorlatilag rabszolga. A Shadowrun viszont egy ok miatt nem erre megy: A mágia elég értékes erőforrás ahhoz, hogy legalább a mágikusan aktívak számára kell, hogy legyen társadalmi mobilitás. Kell, hogy legyen egy olyan kör aki számára működik az amerikai álom. Így inkább egy amerikai álom 2.0-t mutat be. Az átlagosnál magasabb az esély arra is, hogy előre juss, de arra is, hogy lecsússz. És a Z zónában mentő, rendőr, tűzoltó sem jár neked, az állampolgári jogaidat is el lehet veszíteni. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Az életvitelekről, karakterek társadalmi helyzetéről, stb. szóló írás első részében viszonylag sokat megtudtunk a karakterek társadalmi helyzetéről. Sokat, de persze nem mindent, hiszen a szegény és az az alatti életvitelek nem fedik le a teljes társadalmat. De ehhez térjünk vissza az előző írásban szereplő egyik karakter társadalmi helyzetére, és hamar rájövünk egy érdekességre: Egy karakternek ugyanis több különböző életvitele is lehet, márpedig a szegény életvitel nem feltétlenül jelent szegénységet. Pláne a fiatalon örökre megvett szegény életvitel nem. Hiszen az igen komoly tartalékokat, már fiatalon való visszavonulás és későbbi tőkefelhalmozás lehetőségét ígéri. De azt is viszonylag hamar láttuk, hogy szinte bármely karakter képes lenne egy pár száz nuyenes életvitelt fenntartani, igaz ehhez ezt először meg kell szerezni. És ezen a ponton érdemes végig gondolni a továbbiakat. Ugyanis az előző részben szereplő Liz életvitele sok szempontból is érdekes volt. Mit is írtunk akkor a kérdésről?

Subcategories

A Shadowrun egy a 21. század közepén játszódó Urban Fantasy / Cyberfantasy szerepjáték. Itt a rendszerrel kapcsolatos cikkeinket olvashatod. 

A M.A.G.U.S. szerepjátékkal kapcsolatos írásaink gyűjteménye. 

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.