Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

RenassaA hazai szerepjátékos élet átka, hogy akkor is csak a legismertebb magyar szerepjátékról beszélünk, ha egy probléma általános. És úgy teszünk, mintha ez jó lenne így. Magam is szívesen mondanám azt, ha szerepjátékot tervezek kerülném a kasztrendszert, ha M.A.G.U.S-t akkor viszont fontosnak tartanám ezt. És rögtön rámutatnák a tényre, hogy szinte minden szerepjátékos felületen megjelenik egy csomó „új kiegészítő” ajánlója, és az új kasztok, alkasztok jól pörögnek. Csakhogy legalább ennyire nehezen képzelném el a D&D-t kasztrendszer nélkül. Sőt: amikor a D&D 5-ről indoklom meg a véleményemet, a fajok kezelésére mutatok. Időközben persze pontosítva, finomítva a véleményem. Pedig valójában éppen annyira befolyásol egy a kasztrendszerrel kapcsolatos vélemény, ami most a M.A.G.U.S. kérdőívek kapcsán is előjött. De akkor miért kell ennek M.A.G.U.S. specifikusnak lenni? Rendben. A témát a Delta Vision kérdőívei emelték a kurrens témák közé. De egy általában így lenne jó, de X rendszer esetén amúgy érv nem teljesen hiteles, mert ezt úgy is lehetne érteni, hogy X rendszer legyen rossz. 

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Egy beszélgetésben felmerült, hogy valakinek túl sokszor hiányzik. A M.A.G.U.S. több alapkönyve is etikátlannak tartja a koncepciót. Más rámutat, hogy legyen szó fórumos RPGről, MMORPGről, vagy asztali szerepjátékról a többi játékos védettsége szerinte nem reális. Mások pedig pont arról beszélnek, hogy a PVP öli meg a szerepjátékot, a realitást és alapvetően a játék minősége okán kell tiltani, nem pedig a megtámadottt védő homáyos etikai szabályok miatt. De hol a fenében van az igazság? És egyáltalán a szerepjáték eltérő változatait nézve ugyanott van-e?

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Sok vitában merül fel a kérdés, X vagy Y fórumos szerepjáték jó-e, hiszen a játékosok alapvetően elégedettek vele, vagy mégsem jó, mert... És ebből ered az az érzés, hogy páran aztán sok játékba belekötnek, amint annak a hirdetését látják. Sőt az is sokakban felmerül, hogy ezen támadások sok játék későbbi kudarcának az okai között szerepelnek. A szinte csak hirdetési felelületként használt csoportokban örök probléma az, hogy az a "hülye" aki szól a problémák miatt, vagy az aki az általuk észrevett hibákat elköveti. Az egyik döntő érv sokak szemében az, hogy "ők jól érzik magukat az oldalon" és ezek után jön az, hogy "csak sokan szó nélkül lelépnek, az inaktivitás az ami a probléma forrása". Majd ezek után jön az észrevétel, hogy sokan biztosan azért inaktívak, mert ugye az oldalt érő támadások elvették a kedvüket.

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Elnézést, de némi matek jön. És nem csak a kockákról szól a történet. Egyszerűen azért, mert a 3d6, mint egy kidobási módszer az átlagember tulajdonságára kicsit furcsa. Elsőre nem tűnik olyan rossznak. Majd eszünkbe jut, hogy egy nem egészen 500 fős faluban így általába lenne 2 olyan akinek 18as az ereje. És további 6 akinek 17es. Ha egy karakternek 10 tulajdonsága van, akkor körülbelül 17% esélye lenne, hogy ezek mindegyike 14 alatt van. A játékos karakterek kapcsán, akik ki akarnak tűnni a tömegből nem árt ennél jobb tulajdonság. Szükségszerűen elindulunk egy kicsit a tápolás irányába. Mert nem feltétlenül álom karakter egy lovag aki egy ilyen  kis falu esetében átlagos esetben nem lenne benne a 10 legerősebb emberben.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Sokszor elhangzó szöveg, hogy egy férfi nem tud hitelesen eljátszani egy női karaktert. Egy nő nem tud hitelesen eljátszani egy férfi karaktert. Persze a többszázéves karakterekkel, más fajokkal, teljesen idegen kultúrákkal, az ezek miatt eltérő gondolkodásmóddal nem szokott gond lenni. És persze nem egy panaszkodó ezek mellett egyszerűen áll hozzá a hiteles szerepjáték kérdéséhez: Nem igazán hajlandó vele foglalkozni. Sőt kifejezetten zavarja az, ha valaki más akarna foglalkozni vele, hol kekeckedésnek, hol fölösleges szabálynáciságnak, hol a játék lelassításának, máskor pedig (fület jó alaposan befogva) értelmetlen hülyeségnek bélyegzik. És persze utána lehet máshol is személyeskedni. Akkor most fontos a hiteles szerepjáték? És a problémáknak mennyire lehet megoldása és mennyire oka a rendszer? Állítsunk csak fel egy fontossági sorrendet. A sor eleje egyszerű: A játékos azért játszik, hogy jól érezze magát. Így a saját szórakozása, a saját játéklehetősége fontos. Az adott idő és pénzbeli ráfordítástól sok szórakozást vár el. És lehetőleg viszonylag kevés felesleges akadályt, nehézséget.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Ibra k'dibra (אברא כדברא) ismerős valakinek? És "abrakadabra"-ként? Vagy éppen a Harry Potter könyvek Avada Kedavra varázsigéje, ami kapcsán az író is erre hivatkozik? (Valójában a fordítottjára kellene) Mindannyian felismerünk egy varázsigét. Van aki még az eredetével, jelentésével is tisztában van. De ha valóban működne, egy varázsló nem csak azt tudná, hogy az "abrakadabra" varázsszó, nem csak azt tudná, hogy mit csinál, hanem legalább annyival tisztában lenne, hogy hogyan is kell azt használni. De ahhoz, hogy kutathasson, új dolgokat fedezzen fel, azzal is tisztában kellene lennie, hogy hogyan működik, s talán azzal is, hogy miért működik. Ezen a szinten viszont a mágia nem egy megmagyarázhatatlan és végletekig misztikus valami. Ha pedig a mágia működését nem ismeri egy varázstudó az is sokat jelent: A mágia igazán nem is a sajátja. Kaphatta, örökölhette, elleshette, de igazán nem uralhatja.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Egy korábbi próbálkozásNem nehéz találni olyat aki panaszkodik, rengeteg ötlete volt világ tervezéshez, csak aztán mindegyik félbe maradt. Értem én: Ha nem munkahely, nincs munkaidő, magadnak csinálod, akkor addig csinálod ameddig szórakoztató. Ekkor pedig a legtöbb esetben még nincs kész az adott világ. Még akkor sem, ha már néhány kalandot meséltél rajta. Ilyenkor a kérdés, hogy hogyan juss túl ezen az állapoton. Pillants jobbra, és látsz egy kicsit elhibázott képet. Ebben a méretben nincs vele baj. Vidd hát fölé az egeret, majd kattints rá. Igen, a szarvaknál a hiba. Messze nem tökéletes, de rámutat a tényre, hogy akkor is könnyen teret engedhetsz a kreativitásodnak, szórakozhatsz, tanulhatsz, ha már a világ alapja megvan. Az illusztrációk, térképek, megannyi történet, a világ meglévő elemeinek kreatív használata még jó ideig leköt. A pepecselős, nem éppen kreatív munka egy része viszont részben (pl. térképrészletek átvitele copy + paste módszerrel) vagy egészében (bolygó generátorok, kitöltő események, stb) automatizálható. Csak eszközök kellenek hozzá. És éppen így eszközök kellenek sok feladat hatékonyabb megvalósításához. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

"Things you cannot defeat you start to believe in"
"Amiket nem győzhetsz le, azokban hinni kezdesz"

The Kovenant: New World Order

Nem is olyan rég volt nálunk egy vita arról, hogy a mágia tudomány-e. Előkerült közben a vallás fogalma is, illetve hogy miben különböznek ezek egymástól. Bár az ember szeret kategorizálni, éles határvonalakat húzni, ez messze nem ilyen egyszerű. Úgy gondoltam hát, hogy teszek én is egy kört a téma körül, ha már amúgy is nagy hagyománya van a varázslásnak a földi világban is.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Miért is lehet érdekes az asztali szerepjáték egy FRPGsnek? Őszintén szólva a válasz elsősorban az, hogy attól függ. Alapvetően kétféle végletet is ismerek. Az egyik ajánlat úgy kezdődne, hogy játszhatsz azokkal, akikkel nem akarssz, és játszhatsz úgy, ahogy nem akarsz. A második magyarázat viszont az eszközökről szól. Hogy miért említem meg egy kedvcsinálóban az első magyarázatot? Mert azzal kapcsolatban oly sok FRPGsnek van tapasztalata, nem árt egy kicsit elhatárolódni ettől az iránytól. A második pedig azért fontos, mert ha nem is kötsz ki az asztal mellett, hát FRPG szempontból is hasznos elolvasni az ismertetőt. Nem fogok viszont arról papolni, hogy a szerepjáték melyik válfaja az igazi szerepjáték, még a LARPot sem fogom leszólni, sőt.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

A szerepjáték olyan, mint egy film, azzal a különbséggel, hogy a színészek nem kapnak forgatókönyvet és a rendezőnek a környezet segítségével kell elmondania a történetet. [A Valve Corporation munkatársai után szabadon. Az eredeti a Half-Life 2: Raising the bar c. könyvben olvasható.]

Evolúció - A változás erejeEvolúció. Szép szó, nem igaz? Olyan komolyan és tudományosan hangzik. Az eredetinek rengeteg köze van mindenféle tudományhoz, hisz azt a cselekedetet jelöli, amikor a tudós kinyitja a könyvet. Az eredeti szó latin eredetű és így találod a szótárban: exvolvo, exvolvere, exvolvi, exvolutum. Jelentése: kigördítek, kitekerek, kinyitok egy könyvet [a római doctor (tudós) volumen-t (tekercs, eredeti jelentésében valami amit gördítenek) olvasott]. Később a jelentéshez a felfed, kifejlődik, megmagyaráz is hozzákapcsolódott. Nos, ebből mi rengeteget csináltunk. Rengeteg könyvet kinyitottunk és rengeteg dolgot megmagyaráztunk és most itt vagyunk valami kifejlődésének a küszöbén, amire talán a DnD 5 esete mutat rá a legjobban.

Subcategories

A Shadowrun egy a 21. század közepén játszódó Urban Fantasy / Cyberfantasy szerepjáték. Itt a rendszerrel kapcsolatos cikkeinket olvashatod. 

A M.A.G.U.S. szerepjátékkal kapcsolatos írásaink gyűjteménye. 

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.