Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Vannak olyan kérdések, amik bár nem feltétlenül oda valóak, minden szerepjátékos oldalra megtalálják az utat. Egy napjainkban játszódó játék kapcsán persze lehet sok ilyen on topic. De ugye fantasy játékoknál is előkerülnek, inkább csak a zajhoz járulva hozzá, nem pedig érdemi értelmes tartalmat nyújtva. Amikor az éppen aktuális politikai plakát ynevi változatát készítik el a M.A.G.U.S. csoportban, az leginkább a politikai vita kirobbanásának, a csoport felesleges megosztásának az ígéretét hordozza. A zászlóháború során is van sok menekült, a menekült kérdésnek van ott is relevanciája. A plakátoknak és kifigurázásuknak viszont nincs. Ha viszont Call of Cthulhu-t mesélek a mai Magyarországon, akkor a karaktereknek lenne véleménye a vasárnapi boltzárról, a menekült kérdésről, Habony úrról, de talán még a görög válságról is. Sőt tovább megyek: Nem feltétlenül baj az, ha a valós környezetben játszódó kalandban megjelennek a valós események. Sőt...

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Hogy milyen is egy kultista akire kalandot lehet építeni? Eszembe jutott néhány példa, csak előre szólnom kell, a jelenkori karakterek ilyen kezelésének politikai vonatkozása is lesz. A három kultistánk közül az egyiket hívjuk Abdulnak, a másikat Zsoltnak, a harmadikat Ritának. Egyik sem az a fajta veszélyes kultista lesz aki közel jár az igazsághoz, de mindhármuk köré lehet kalandot építeni és mindhárom kultisa veszélyes is a maga módján. De egyik sem az ami mögött rögtön ott van valami természetfeletti szörnyeteg. Sőt. Ugye a mítosz istenségei közül tudjuk, hogy melyik az aki adott könyvet a feketemágusoknak is, és a rájuk vadászó inkvizítornak is. Akinek a veszélyes tanításai akár a történelmi egyházakba is beleépülnek. Nos az, hogy valaki aki magát jó kereszténynek tartja rossz csoda alapján megy zarándokútra, rossz forrásból származó dogmákat vesz komolyan... Éppen úgy belefér ebbe a kategóriába, mint amikor az iszlám hitű társa teszi ezt.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Amikor elkezdtem a DAZ Studioval foglalkozni a Genesis platform első generációja viszonylag újnak számított. Hamar észrevettem az előnyeit: Ugyanaz a ruha, ugyanaz a hajviselet a Genesis minden formájához használható volt. A DAZ Studio többek között ennek köszönhetően tűnt okosabb választásnak, mint a Poser. Közben persze mindkét program fejlődött. Dinamikus haj még mindig nincs a DAZ Studioban, de haj szerkesztő (Look at my hair) már elérhető hozzá. A Poser esetében bár hiányzik az autofit és az autofollow, manuálisan átszabhatjuk a ruhákat. A verseny nem állt meg. A Poser-t még ma is rossz választásnak tartom. Ugyanis ott ma három változat merül fel. A Poser 10 funkcióiban korlátozott, ott pont a húzó funkciók hiányoznak. A Poser Pro $450 körüli árával kétszer annyiba kerül, mint a Carrara Pro, pedig az utóbbi teljes modellező eszköztárat, tájkép szerkesztőt is kínál, stb. És a Poser Pro Game Dev, ami viszont még 50 dollárral drágább... A DAZ Studio viszont mára már ingyenes, több jó modell jön vele, sok dologban fejlődött, például az iray kapcsán. Ellenben azt mondom, hogy a Carrara esetében a plusz tartalom amit kapunk sokkal többe kerülne a program nélkül, mint a programmal együtt. A platinum club tagjaként sokszor akcióban kifizethető áron van. Abban pedig van autofit, autofollow, de dinamikus haj és teljes fizikai motor és számos más feature is. De a siker igazából nem ezen múlott, hanem a Genesis platformon. És most éppen ennek a Geneis platformnak a 3. generációjáról kell írnom. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Kevés olyan szerepjáték van, ahol ne lenne szerepe a harcnak. A játékosok többsége ugyanis arra számít, hogy a karaktere így oldja meg a konfliktusokat. Ez nem gond mondjuk egy Fantasy vagy egy Cyberpunk világnál, de kérdés az, hogy a Call of Cthulhu esetében ez hogyan működik. Mert itt jelentős részben egy különleges szerepjátékról van szó. Ami bizony érdekes felnőtt kérdéseket fenyeget, és nem úgy ahogy a Summarium a nagy szörnyek erőltetésével akart a M.A.G.U.S.-ból "felnőttebb" szerepjátékot csinálni. A kérdések között ott bújik meg a dolog: Hogy reagál az emberi elme a "felfoghatatlanra". A Sanity rendszer nem arról szól, hogy valaki összemásol pár elmebetegség tudományos leírását egy középszerű rendszerrel, hanem lejtőre teszi a karaktert. És a hasonló "ahogy fejlődsz el is veszel" jellegű lejtő azóta sok más horror játékban köszön vissza. És nem véletlenül nincs sok tudományos alap: Az őrület olyan formáiról van szó amiket egyetlen valós pszichológus, egyetlen tankönyv sem ismerhet. Olyasmiről ami mögött bizonyásság áll. És baromi rosszul veszi ki magát, ha ezen az úton több hónapnyi lecsúszást 5 perc alatt játszik le a csapat, 5 percnyi harcot viszont órák alatt. Fontos a fókusz, fontosak az arányok. És még fontosabb a fokozatosság.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Sokszor elhangzó szöveg, hogy egy férfi nem tud hitelesen eljátszani egy női karaktert. Egy nő nem tud hitelesen eljátszani egy férfi karaktert. Persze a többszázéves karakterekkel, más fajokkal, teljesen idegen kultúrákkal, az ezek miatt eltérő gondolkodásmóddal nem szokott gond lenni. És persze nem egy panaszkodó ezek mellett egyszerűen áll hozzá a hiteles szerepjáték kérdéséhez: Nem igazán hajlandó vele foglalkozni. Sőt kifejezetten zavarja az, ha valaki más akarna foglalkozni vele, hol kekeckedésnek, hol fölösleges szabálynáciságnak, hol a játék lelassításának, máskor pedig (fület jó alaposan befogva) értelmetlen hülyeségnek bélyegzik. És persze utána lehet máshol is személyeskedni. Akkor most fontos a hiteles szerepjáték? És a problémáknak mennyire lehet megoldása és mennyire oka a rendszer? Állítsunk csak fel egy fontossági sorrendet. A sor eleje egyszerű: A játékos azért játszik, hogy jól érezze magát. Így a saját szórakozása, a saját játéklehetősége fontos. Az adott idő és pénzbeli ráfordítástól sok szórakozást vár el. És lehetőleg viszonylag kevés felesleges akadályt, nehézséget.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Egy korábbi próbálkozásNem nehéz találni olyat aki panaszkodik, rengeteg ötlete volt világ tervezéshez, csak aztán mindegyik félbe maradt. Értem én: Ha nem munkahely, nincs munkaidő, magadnak csinálod, akkor addig csinálod ameddig szórakoztató. Ekkor pedig a legtöbb esetben még nincs kész az adott világ. Még akkor sem, ha már néhány kalandot meséltél rajta. Ilyenkor a kérdés, hogy hogyan juss túl ezen az állapoton. Pillants jobbra, és látsz egy kicsit elhibázott képet. Ebben a méretben nincs vele baj. Vidd hát fölé az egeret, majd kattints rá. Igen, a szarvaknál a hiba. Messze nem tökéletes, de rámutat a tényre, hogy akkor is könnyen teret engedhetsz a kreativitásodnak, szórakozhatsz, tanulhatsz, ha már a világ alapja megvan. Az illusztrációk, térképek, megannyi történet, a világ meglévő elemeinek kreatív használata még jó ideig leköt. A pepecselős, nem éppen kreatív munka egy része viszont részben (pl. térképrészletek átvitele copy + paste módszerrel) vagy egészében (bolygó generátorok, kitöltő események, stb) automatizálható. Csak eszközök kellenek hozzá. És éppen így eszközök kellenek sok feladat hatékonyabb megvalósításához. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Miért is lehet érdekes az asztali szerepjáték egy FRPGsnek? Őszintén szólva a válasz elsősorban az, hogy attól függ. Alapvetően kétféle végletet is ismerek. Az egyik ajánlat úgy kezdődne, hogy játszhatsz azokkal, akikkel nem akarssz, és játszhatsz úgy, ahogy nem akarsz. A második magyarázat viszont az eszközökről szól. Hogy miért említem meg egy kedvcsinálóban az első magyarázatot? Mert azzal kapcsolatban oly sok FRPGsnek van tapasztalata, nem árt egy kicsit elhatárolódni ettől az iránytól. A második pedig azért fontos, mert ha nem is kötsz ki az asztal mellett, hát FRPG szempontból is hasznos elolvasni az ismertetőt. Nem fogok viszont arról papolni, hogy a szerepjáték melyik válfaja az igazi szerepjáték, még a LARPot sem fogom leszólni, sőt.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Sok olyan játékos van, aki szerint "az a szerepjáték amit ő játszik", és az a fantasy is amit ő játszik. A fantasy viszont egy igen tág műfaj. Amikor felmerült, hogy egyes játékok bizonytalan jövője miatt is jó lenne játékrendszert összehozni, az első gondolat ami eszembe jutott: Fantasy lesz. Mert ahhoz, hogy ugyanerre az alap rendszerre később adott fantasy világokat rá lehessen ültetni kell bele a mágiarendszer. Ha pedig kell mágiarendszer, akkor már a fantasy birodalmában vagyunk. De a fantasy igen tág műfaj, és közel sem biztos az, hogy bizonyos megszokott sablonokhoz ragaszkodni kellene. De ebbe a műfajba az úgynevezett "medieval fantasy" mellett belefér az urban fantasy, a cyberfantasy, sőt akár egy érdekes science fantasy is. Tudod, az utóbbi olyan, mint a SciFi, csak van benne mágia. Sok ember ehhez még hozzáteszi, hogy csak lehet, hogy erőnek hívják.

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Elnézést, de némi matek jön. És nem csak a kockákról szól a történet. Egyszerűen azért, mert a 3d6, mint egy kidobási módszer az átlagember tulajdonságára kicsit furcsa. Elsőre nem tűnik olyan rossznak. Majd eszünkbe jut, hogy egy nem egészen 500 fős faluban így általába lenne 2 olyan akinek 18as az ereje. És további 6 akinek 17es. Ha egy karakternek 10 tulajdonsága van, akkor körülbelül 17% esélye lenne, hogy ezek mindegyike 14 alatt van. A játékos karakterek kapcsán, akik ki akarnak tűnni a tömegből nem árt ennél jobb tulajdonság. Szükségszerűen elindulunk egy kicsit a tápolás irányába. Mert nem feltétlenül álom karakter egy lovag aki egy ilyen  kis falu esetében átlagos esetben nem lenne benne a 10 legerősebb emberben.

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Zombie Army Trilogy cover artNem is olyan régen, körülbelül két hónapja jött ki egy játék, mint a tavalyi zombi mánia sereghajtója. Két hónapos játékról dőreség volna review-t írni tekintve hogy a kétharmada remake, azt meg hogy mit tud az új engine már tavaly júliusban láttuk. Nem is ez az érdekes benne, hanem az alapfelvetés. Erről fogok most írni, ugyanis hasonló munkák Cthulhu fronton is kezdtek föltünedezni. Az emlegetett játék pedig nem más, mint a Nazi Zombie Army Trilogy.

Előre szólok, hogy a horogkeresztek és egyéb náci jelképek itt bizony elő fognak fordulni akárcsak a Harmadik Birodalomban. Most pedig tessék kinyitni a Necronomicon-t a 666. oldalon és irány előre.

Subcategories

A Shadowrun egy a 21. század közepén játszódó Urban Fantasy / Cyberfantasy szerepjáték. Itt a rendszerrel kapcsolatos cikkeinket olvashatod. 

A M.A.G.U.S. szerepjátékkal kapcsolatos írásaink gyűjteménye. 

Az eredeti első kiadástól az Első Törvénykönyvig a M.A.G.U.S. rendszere - viszonylag - egységesnek mondható. Így itt az ehhez a kiadáshoz ajánlott írásainkat olvashatod. 

Amit az Új Törvénykönyv rendszeréhez ajánlunk...

Non profit házi kiegészítőt kiadni mindig is szabad volt a M.A.G.U.S.-hoz, a meglévő szövegre nagyban egyező alapkönyveknél viszont felmerült, ha az Új Törvénykönyvből emelünk át részeket ott másé a copyright, de sok esetben a szöveggek, képekkel és ki tudja mivel problémák lehetnek egy alapkönynél. A Delta Vision kíváncsian várta mik jönnek össze házi rendszerként, de ha "nem fogadják el, megy a kukába" alapon senki sem volt túl lelkes. Kudarc esetén legalább a saját oldalra kitehető legyen. Addig mondogattam, hogy a rendszer reform kiegészítő szintjén is megcsinálható, míg valaki felvetette: Akkor ne takarózzak az alapkönyv csinálás jogi kockázatával, hanem mutassam meg. Cikkekkel, modulárisan felépülő rendszert leíró kiegészítőkkel találkozhatsz majd itt. 

Az egyes fejezeteket egymás mögé téve, kinyomtatva, bekötve pedig egy alapkönyvvel lehetnél gazdagabb. 

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.