Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
Egy kis D&D történelem
A D&D története nem a D&D-vel kezdőik, hanem az előzmények hosszú sorával. Ez már így volt az oldal előző inkarnációjának kapcsolódó cikkében is.Bővebben...
Mass Effect: Andromeda - szerepjátékos szemmel
Az év legjobban várt játéka, ami kapcsán az első balhé az animációkról, karakter modellekről szól. Az igazság az, hogy 10, 20, sőt akár 30 éve isBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Vannak olyan kérdések, amik bár nem feltétlenül oda valóak, minden szerepjátékos oldalra megtalálják az utat. Egy napjainkban játszódó játék kapcsán persze lehet sok ilyen on topic. De ugye fantasy játékoknál is előkerülnek, inkább csak a zajhoz járulva hozzá, nem pedig érdemi értelmes tartalmat nyújtva. Amikor az éppen aktuális politikai plakát ynevi változatát készítik el a M.A.G.U.S. csoportban, az leginkább a politikai vita kirobbanásának, a csoport felesleges megosztásának az ígéretét hordozza. A zászlóháború során is van sok menekült, a menekült kérdésnek van ott is relevanciája. A plakátoknak és kifigurázásuknak viszont nincs. Ha viszont Call of Cthulhu-t mesélek a mai Magyarországon, akkor a karaktereknek lenne véleménye a vasárnapi boltzárról, a menekült kérdésről, Habony úrról, de talán még a görög válságról is. Sőt tovább megyek: Nem feltétlenül baj az, ha a valós környezetben játszódó kalandban megjelennek a valós események. Sőt...

Vannak akik a szerepjátékkal ki akarnak szakadni a mindennapi élet problémái közül, és egyszerűbb, talán (jó értelemben) felszínes játékot keresnek. Mások számára pedig fontos a játék mélysége, és így megannyi problémát több karakter szemével, több irányból is megnéznének. Ilyenkor sok eseményt kihagyni pedig bűn. De sok eset valahol középen helyezkedik el, és azért is jó a való világba helyezni sok történetet, mert ennek egy részét biztosan jól ismerjük, sok más részlet megismerése pedig könnyű feladat. Már akkor, ha nem akadályoz egy olyan téma, ahol az egyik játékosnak nehéz szembenéznie sok ténnyel, következkezménnyel. Mert itt bizony a téma érzékenysége, a politikai korrektség azonnal téma lesz. Persze az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy a játékosok lustasága, tápolásra való hajlama is elszakíthat a világtól egyes karaktereket. 

Ismerjük azt, amikor valaki a leírás szerint kicsi, de a játéktechnikai előnyök miatt magas a méret tulajdonsága Call of Cthulhuban, és igen jól tud lőni egy olyan korban, ahol ez ritkaság volt. Előkerül egy felszínes előtörténet, egy pozíció, csak éppen a játékos nem akart annak utánaolvasni, hogy mindez mivel járt akkor. A kaland egy vidéki disznóvágáson játszódott, a rendszerrel nem feltétlenül tökéletes viszonyt ápoló parasztcsaládnál, és bizony az oda való kötődés volt feltétel. Lőfegyvereknek semmi értelme nem volt, nem is illett oda ilyennel rendelkező karakter... De kit érdekel az, hogy ezt a többiek tudják? Az adott előnyökre vágyott valaki, és ha ezzel a hihetetlen karakterrel a többiek játékát is lenullázza, hát legyen. Előfordult már mással is ilyesmi. A tápolásnál csak az a rosszabb ebben a kérdésben, hogy a karakter leírása, az ez alapján a karaktertől hihető eredmények és a játéktechnikai adatok köszönőviszonyban sem voltak.

A történethez persze hozzá tartozik, hogy a rendszerváltás előtti hasonló kiváltságosról hamar eszembe jutott, hogy az ő kiváltságai mögé tett elvek éppen ugyanúgy Nyarlathotep tréfái, mint amennyire a rendszerváltásra készülők iillúzió is. Kultistta tehát sok oldalan van, és bizony ilyen tráfára nem lövünk vadászpuskával. De a történet kapcsán volt egy sokkal fontosabb tanulság. A legtöbb játékos inkább számokkal dobálózik, azon gondolkodik milyen helyzetre milyen játéktechnikai megoldást ad, és használ egy-két filmes klisét, minthogy igazán életszerű karaktert alkotna és azt meg próbálná elhelyezni valamennyire a világban. 

Ez pedig nem csak a Call of Cthulhu-ra, a World of Darknessre igaz, de mondjuk a valós környezetben játszódó fórumos szerepjátékokra is. Félreértés ne essék, nem csak a mai magyar környezet jut erről eszembe, hanem mondjuk az USAban, Svájcban, stb. játszódó játékok körül legalább pár széles körben ismert aprósággal illene tisztában lenni. Ugyanis amikor valaki egy az USAban játszódó játékban ügyvéd, ügyész és hasonló karaktereket is vár, nem árt, ha az ügyvéd, ügyész leegalább messziről hasonló hívatásúnak néz ki. Mondjuk egy beszélgetés során tisztában van azzal, hogy mi a különbség a szövettségi és a helyi ügyek között, hogy a precedensjog mit is jelent. De tudod mit? Az sem árt, ha tudja, hogy milyen politikai csoportosulás a Tea Party, hogy annak a szavazói, szimpatizánsai hogyan viszonyulnak a Republikánus párthoz. De aki Svájcban mesél ne lepődjön meg egyik-másik karakternek a fegyverekhez való viszonyán. Ez a játékos és akár kalandmester, akár az FRPG oldalak esetén az adminok felelőssége is. Csakhogy a megkerülhetetlen témák jelentős része megosztó. 

Az egyik legrosszabb játékos típus akivel találkozhatsz, aki a vélt társadalmi igazságosság (ami sokszor mégsem lenne az) érdekében való harcát bizony a játékok kapcsán is folytatja. Bizony a CRPGk kapcsán ismerjük a Pillars of Eternity kapcsán a töténetet, ahol az egyik finanszírozó által írt, a világba tökéletesen beleférő sírfeliratot kellett cserélni a viták miatt. Uram bocsáss, de egy világhoz nem csak a különböző nemi orientációjú karakterek tartoznak hozzá, de a homofób karakterek is. És az ő megjelenésük a játékban bizony akár kifejezetten durva szövegeket is indokol. Aki ezt nem képes elviselni és ezért a csapat játékát rombolja, az nem szívesen látott vendég. Ha egy (amúgy nem meleg) játékos a játékkal kapcsolatos felületeket szivárványszín avatarral, profil képpel demonstrál, mert ugyan a játékhoz nincs köze, de nem tudja megállni, hogy az igazáért való harcot a játék kapcsán is folytassa, arról pedig feltételezem, hogy egy ilyen megjegyzés, jelenet kapcsán sem feltétlenül tudja, hogy hol van helye és ideje a demonstrációnak, és hol kell a világhoz mindkét oldal. A világ eseményeihez pedig ennél súlyosabb témák is hozzá tartoznak. 

Jelenleg az egyik komoly világpolitikai kérdés a menekültek kezelése. Sokszor közhely, hogy a hasonló menekültek között sok minden lehet. Lovecraft magát rasszistának mondta, kicsit xenofób is lehetett, ha ma írna, akkor biztosan lenne a menekültek közül egy-egy veszélyes kultista, de akár az embernek látszó szörnyek is megférnének ott. Amikor felvetettem, hogy a mai magyar környezetben hol lehetnek kultisták, volt aki szerint a politikus szélsőség (de írhattam volna inkább Fideszest), az "átlagemberből érdemtelenül megteremthető celeb" átlagossága is szélsőség, de a társadalom legalján éppen csak megtűrt menekültről, ami pedig tényleg a társadalom széle úgy tartotta az túl tipikus. Nem illik a többi kevésbé váratlan közé, mert ott várt a kultisták megjelenése Lovecraft művei szerint. Ezzel márpedig vitatkoznék...


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső