Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
Egy kis D&D történelem
A D&D története nem a D&D-vel kezdőik, hanem az előzmények hosszú sorával. Ez már így volt az oldal előző inkarnációjának kapcsolódó cikkében is.Bővebben...
Mass Effect: Andromeda - szerepjátékos szemmel
Az év legjobban várt játéka, ami kapcsán az első balhé az animációkról, karakter modellekről szól. Az igazság az, hogy 10, 20, sőt akár 30 éve isBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Mélységben Lakozó, azaz Deep One, Bryan Wynia alkotása. A kép a http://propnomicon.blogspot.co.uk oldalról származik.Anno az rpg.hu-n olvastam egy csomó írást, amik elvileg a Tales of Terror Cthulhu-s adventure hook [kalandötlet] gyűjteményből lettek lefordítva. [Félelmetes történetek #sorszám címmel még ma is olvashatók az utódoldalon.] Néhány történet kimondottan magyar vonatkozású volt, magyar nevekkel, magyar helyekkel. Pont ezért gyűjtöttem be anno a ToT-t, de bánatomra egy ilyen sem volt benne, de még Joe bácsival sem. Ekkor döbbentem rá, hogy az író bizony improvizált, bár az óta is szeretem azokat a „fordításokat”.

Ennek fényében kezdtem el kutakodni, hogy mihez kezdjen az a botor mesélő, aki nem akarja csápos-tápos szörnyekkel telidobálni a játékát, pláne úgy nem, hogy aki olvasta a Lóarcú Nagymester műveit az már elvből föl van rá készülve. Meg egyébként is hatalmas röhögésre számíthat az, aki deep one-okat tesz a Balatonba, vagy épp Tiszába, Dunába. Mariska néniből Shub Niggurath papnője lesz, Pista bácsi meg egy nekromanta. Félre ne értsen senki, ezek mind megoldhatók, csak ebből nem szabad sok mindennek látszania, különben fergeteges röhögés lesz a végeredmény. [Nálam akkor tört ki a röhögés, amikor az emlegetett mélységben lakozó egy falusi pottyantósban rejtőzött el éjszakára.]

Az amit Lovecraft megírt nem nyersen van jelen a világban. Minden nép tud róla valamilyen formában, minden népnél megjelennek ezek a dolgok a játékban, de valamiért minden mítosz különbözik a másiktól, még ha azonos gyökerekről is fakad. Valamiért még a csáposok megjelenése is tükrözi a kultúrát, amiben megjelentek, sőt még a korszakot is [például a ’90-es években a Mi-Go-k már kis szürke néven ismertek, Yog-Sothotról meg azt hiszik, hogy UFO anyahajó]. Meg mernék esküdni, hogy amíg azt hitték, hogy kis zöld emberek jönnek majd a Marsról, addig ezek a lények kis zöld emberekként mutatkoztak meg. Most gondold át az idegen-képünket Giger vonalai mentén… Alien rajongónak vajon mi kopogtatna az ajtaján? Predator rajongónak? [Az amit az idegen intelligencia úgy értelmez, mint elfogadott kép az idegen létformákról az adott kultúra számára. Az már más kérdés, hogy ehhez az adatokat a rémálmokból is összegyűjtik. ]

Ehhez még az is hozzá jön, hogy a Call of Cthulhu nemzetközi játék [az alapkönyv alapján]. Számtalan nyelvre lefordították, de nemzet és kultúraspecifikus kiegészítők nem nagyon jelentek meg. Gyakorlatilag van amerikai és van amerikai. Igaz, hogy Lovecraft rasszista volt és csak olyanokkal volt hajlandó közösködni, akik „megfelelően asszimilálódtak” [feleséget is ez alapján választott magának], mi viszont szerintem már Mr. Lovecraft szerint is megfelelően asszimilálódtunk [globalizáció], a játék viszont nem. Utódja a Laundry már igen, de ez egy európai hátterű játéknál már alapvető.

Miért emlegetem ezt? Mert alapvető, hogy olyan helyre teszed legalább az első pár játékot, amit ismersz. [Ezért emlegettem a Balatonban élő deep oneokat.] Ha nem a középkori európában vagy a viktoriánus korszak Amerikájában akarunk játszani, vagy el akarjuk kerülni a chicagói és bostoni gengsztereket, akkor csak egy marad, méghozzá a modern kor, de sajnos az is amerikai [pl. az X-Aktákra alapozott Delta Green]. Tudom, hogy meg lehetne annyival oldani, hogy a skill lapon lecserélem az angol nyelvet magyarra, de ez a ’90-es években nem alap.

Rákosi címerMivel nem történelmi disszertációt akarok írni a II. VH. Végéről [abból töriórán eleget fogtok kapni, vagy már kaptatok], kezdjük azzal, hogy 1945 április 4-én felszabadultunk. Magyarul a szovjetek Budapest feb. 13-as bevétele után tovább harcoltak és kiverték a németeket és a hozzájuk hű magyar csapatokat az országból. Az év novemberében természetesen választásokat tartottak, amit a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári Párt nyert meg 57%-kal, míg a Kommunista Párt csak 17%-ot kapott. Természetesen ez nem tetszett a helyi katonai parancsnoknak, Vorosilov marsallnak, aki a kulcsfontosságú posztokra a Rákosi és Gerő vezette Kommunista Pártot helyezte. [Rákosi később erről az időszakról mondja azt, hogy „szalámitaktikával” intézte el az ellenfeleit egyenként, szeletről szeletre. Így végzett például a szociáldemokratákkal, akiket beolvaszt a pártba [Magyar Dolgozók Pártja] de így tette el láb alól ’49-ben Rajk Lászlót és ítélte fegyházra ’52-ben Kádár Jánost, akik mindössze annyit követtek el, hogy népszerűbbek voltak nála.]

Kádár címer1946 feb. 1-én kikiáltják a Magyar köztársaságot, eltörölve a monarchiát, majd a szalámitaktikának köszönhetően 1949 aug. 18-án kikiáltják a Magyar Népköztársaságot. Sztálin legjobb magyar tanítványa egy az egyben átveteti az 1936-os szovjet alkotmányt és személyi kultuszt és terroruralmat épít ki, ahogy dúsbajuszú tanítómestere is tette. Ennek egyenes következménye 1956-os forradalom, amit a szovjetek vérbe fojtanak [nov. 11-én]. Lévén nov. 4-én Kádár bár részt vett a Nagy Imre kormányban, átáll a szovjetekhez, Hruscsov őt nevezi ki a magyar kormány élére. Bár elrendelte a forradalom utáni megtorlást mégis hozzá köthetünk egy olyan korszakot, amit „gulyáskommunizmusnak” szokás emlegetni. A lényege a dolognak annyi, hogy ha nem bírálja valaki a hatalmat, akkor nyugodtan élhet. Mondhatjuk úgy is, hogy Kádár lazábbra fogta a gyeplőt. Ennek az időszaknak a végét jelenti a ’80-as évek vége, azaz a magyar rendszerváltás, de a régi rendszer hatásai még ma is érződnek. Biztosan volt már olyan, hogy valakinek a nagyapja vagy az édesapja visszasírta a Kádár féle jóléti rendszert [nem hiába voltunk a „legvidámabb barakk”]. Ebben a hirtelen változó, feje tetejére állt rendszerben indul a modern Cthulhu. Aki a modernen a 2000-es éveket érti, az is jól teszi, ha utána olvas a dolgoknak, a karaktere ugyanis igen valószínű, hogy ebből az érából van. Aki most harminc, az is ’82-es születésű, akinek meg még karriere is van, az valószínűleg harmincöt felé jár, tehát pont megélte egy korszak végét és vagy kamasz- vagy gyerekfejjel, de látta, saját bőrén tapasztalta a változást. Az a karakter, aki a modern setting elején indul, az pedig most fogja igazán megélni.


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső