Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabály
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, a
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennél
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogy

Olvasóink értékelése: 3 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

A M.A.G.U.S. az azóta is hangos állításokkal ellentétben csak a 2. magyar nyelven megjelent szerepjáték, az első a Harc és Varázslat néven 2 füzetben megjelent alkotás volt. Mégis a M.A.G.U.S azóta a piac egyik meghatározó szereplője, sokak szemében valódi fejőstehén a brand. A kérdés az, hogy miért? És legalább ennyire fontos, hogy miért nem sikerül megegyezni az egyes kiadások szerelmeseinek sok alapvető kérdésben? A történetünk 1993ban kezdődik, a M.A.G.U.S. első kiadásának megjelenésével. 

M.A.G.U.S. - Az első kiadás

Sokszor, sokan próbálták már a M.A.G.U.S. történetéhez tartozó számos kiadást összehasonlítani. Az összehasonlítást végzők többsége nem is ismerte meg alaposabban az érintett kiadásáokat. És neem elsősorban a kipróbálás az egyetlen kritérium, és az alkotókkal váltott pár szó sem elég. Ismerni kellene azt is, hogy milyen körülmények között jelentek meg. A M.A.G.U.S. annak köszönhette a megjelenését, hogy AD&D fordítás nem jelenhetett meg. A piacon pedig a fénymásolt AD&D kalózfordítások, a Harc és Varázslat, és az idegen nyelvű rendszerek között lehetett választani. A M.A.G.U.S. mellett a Középfölde szerepjátékra volt egy ígéret, de az később jelent meg, így az csak a következő kiadások versenytársa lehetett.

A M.A.G.U.S. így szinte egyedül volt a piacon, olyan helyzetben ahol akár a fantasy irodalom terjedése, akár a társadalmi változások, akár sok más apróság eleve kedvező feltételeket teremtett a rendszer számára. Mondhatnánk úgy is, jókor volt jó helyen. De a jó helyzetre jól is reagált, bár természetesen ez sem jelent 100%-ot. A hiányosságok, gyengék jelentős része persze jól ismert. Amikor a nyomdahibák között olyanok is vannak, amik a könyv használhatóságát alapvetően befolyásolták, például a harcos főkaszton belül nehéz lenne játékos karaktert alkotni, ha az asztrál kidobásának a módja hiányzik. 

M.A.G.U.S. - Első kiadás

Erősségek Gyengék
  • Mozaikmágia
  • Mágiaelmélet
  • Kettős életerő rendszer
  • AD&Dnél életszagúbb játék
  • Világhű képzettségrendszer
  • Világhű kaszt koncepciók
  • Életút játékra fejlesztve (korszellem)
  • Kalandozók szerepe
  • A vezető tervező által átgondolt rendszer
  • Irodalmi háttér
  • Magyarul hivatalosan is elérhető
  • Baráti ár
  • Elég 1 könyv a kezdéshez
  • Jó támogatás (Rúna)
  • Rengeteg nyomdahiba
  • Hiányos világleírás
  • Problémás képességpróba
Lehetőségek Veszélyek
  • Hiányos részletek könnyen kitölthetőek
  • Könnyen inkompatibilissá válló kiegészítők
  • Versenytársak is megjelenhetnek

A fenti összesítést átböngészve jól látható, hogy a M.A.G.U.S. első kiadás könnyen nyert meg sok játékost, olyan előnyei voltak, amiket ma már minden M.A.G.U.S. játékos magától értetődőnek vett, de a hiányos világleírás már akkor is hátrányos volt. És nem csak a fehér foltokra gondolok, hanem a sok helyen átgondolatlanul oda vettett megoldásokra. Azóta Toron-t már mindenki másképp képzeli el. De sok más vidék leírása változott. A KMre bízott területek, fehér foltok jó lehetőséget adtak, az olyan leírások is, ahol az összefüggéseket a KMnek kell felismerni, de sok hiányosság borítékolta azt, hogy a hibák javításra kerülnek.

A rendszerben hamar kiderült, hogy a kalandozók erősebbek az átlag embernél, és a rendszert Nyul bizony amennyire a korábbi kutatásai, gondolatai alapján lehetett át is gondolta, a világban meséltek is. De egészen biztosak lehetünk benne, hogy a M.A.G.U.S. kapkodva jelent meg, a komoly nyomdahibákat egy kis odafigyeléssel lehetett volna javítani. A könyv persze így is elfogyott, a kimaradt részleteket a Rúna javívotta. A játék életszerűbb volt az AD&Dnél, a kezdő karakterek kevésbé haltak, jobban megérte előtörténetet írni, így a játékosok is több hangsúlyt fektettek a szerepjátékra. Ez pedig a szerepjátékok evolúciójában egy a korszellemhez illő lépés volt. Minden vívmány ezt segítette. Ugyanakkor a túlütés lehetősége miatt még magas szinten is volt miért félteni a karaktereket. 

Bár sokan AD&Ds "táp bajnokságon" tették meg fődíjnak a M.A.G.U.S. alapkönyvét, mert itt az első szintű karakterek nem annyira sebezhetőek, késsőbb (hála a túlütésnek) könnyebb azonnal ölni, mégis alapvetően hamar kialakult egy olyan vélemény, ami szerint a M.A.G.U.S. kifejezetten jó játék. Így pedig lett elég aktív játékos ahhoz, hogy aki játszani akart az könnyen találjon csapatot. Márpedig a sok elérhető játéklehetőség egy olyan dolog, amit egy sokak által ismert rendszertől elvárnánk, annak egyik meghatározó értéke.

A karakteralkotás szabadsága kapcsán a rendszerban a karakterek jobban testreszabhatóak, mint mondjuk az akkor elterjedt AD&Dben, de e téren a M.A.G.U.S elmaradt a szintén kasztra és szintre építő Rolemaster rendszertől és karakter típusokat definiáló BRPtől is. A koncepció elsősorban az volt, hogy ami a világban rendelkezésre álló lehetőség (itt és itt tanul a karakter) azt a követelményekre való tekintettel lehessen megalkotni. A rendszer feltételezi, hogy a képzés sok helyen van annyira összetett, hogy a kevésbé jó képzésnél egyszerűen "nem jönne össze az első tapasztalati szint", így a JK kasztok esetében ez a korlátozás a világ szintjén indokolt. Ha pedig ezt a megközelítést használjuk, akkor a rendszer alíg korlátoz. Érdemi korlátozás, hogy a magasabb induló életkorral nem járnak plusz képzettségek.

Értékelés:

  • Világleírás teljessége: 5/10
  • Világleírás következetessége: 7/10
  • Világleírás érdekessége: 7/10
  • Karakteralkotás szabadsága: 8/10
  • Játékegyensúly: 5/10
  • Rendszer következetessége: 8/10
  • Irodalmi háttér: 7/10
  • Támogatás (Rúna, verseny, stb): 8/10
  • Közösség (méret, egységesség, játékalkalom): 8/10
  • Megvalósítás: 4/10
  • Összesen: 67%

Comments on M.A.G.U.S. kiadások - összehasonlító teszt

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Kereső

Cookie kezelés

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.