Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Miért is lehet érdekes az asztali szerepjáték egy FRPGsnek? Őszintén szólva a válasz elsősorban az, hogy attól függ. Alapvetően kétféle végletet is ismerek. Az egyik ajánlat úgy kezdődne, hogy játszhatsz azokkal, akikkel nem akarssz, és játszhatsz úgy, ahogy nem akarsz. A második magyarázat viszont az eszközökről szól. Hogy miért említem meg egy kedvcsinálóban az első magyarázatot? Mert azzal kapcsolatban oly sok FRPGsnek van tapasztalata, nem árt egy kicsit elhatárolódni ettől az iránytól. A második pedig azért fontos, mert ha nem is kötsz ki az asztal mellett, hát FRPG szempontból is hasznos elolvasni az ismertetőt. Nem fogok viszont arról papolni, hogy a szerepjáték melyik válfaja az igazi szerepjáték, még a LARPot sem fogom leszólni, sőt.

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Elnézést, de némi matek jön. És nem csak a kockákról szól a történet. Egyszerűen azért, mert a 3d6, mint egy kidobási módszer az átlagember tulajdonságára kicsit furcsa. Elsőre nem tűnik olyan rossznak. Majd eszünkbe jut, hogy egy nem egészen 500 fős faluban így általába lenne 2 olyan akinek 18as az ereje. És további 6 akinek 17es. Ha egy karakternek 10 tulajdonsága van, akkor körülbelül 17% esélye lenne, hogy ezek mindegyike 14 alatt van. A játékos karakterek kapcsán, akik ki akarnak tűnni a tömegből nem árt ennél jobb tulajdonság. Szükségszerűen elindulunk egy kicsit a tápolás irányába. Mert nem feltétlenül álom karakter egy lovag aki egy ilyen  kis falu esetében átlagos esetben nem lenne benne a 10 legerősebb emberben.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Ibra k'dibra (אברא כדברא) ismerős valakinek? És "abrakadabra"-ként? Vagy éppen a Harry Potter könyvek Avada Kedavra varázsigéje, ami kapcsán az író is erre hivatkozik? (Valójában a fordítottjára kellene) Mindannyian felismerünk egy varázsigét. Van aki még az eredetével, jelentésével is tisztában van. De ha valóban működne, egy varázsló nem csak azt tudná, hogy az "abrakadabra" varázsszó, nem csak azt tudná, hogy mit csinál, hanem legalább annyival tisztában lenne, hogy hogyan is kell azt használni. De ahhoz, hogy kutathasson, új dolgokat fedezzen fel, azzal is tisztában kellene lennie, hogy hogyan működik, s talán azzal is, hogy miért működik. Ezen a szinten viszont a mágia nem egy megmagyarázhatatlan és végletekig misztikus valami. Ha pedig a mágia működését nem ismeri egy varázstudó az is sokat jelent: A mágia igazán nem is a sajátja. Kaphatta, örökölhette, elleshette, de igazán nem uralhatja.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Te is voltál fiatal... Örök érv ez akkor, ha azt mondaná el valaki, hogy miért a Dungeon Crawl a menő. A gond az, hogy sokan nem Dungeon Crawl-lal kezdtek, pláne nem vérpisti módra. A másik gond az, hogy amit a vérpisti játékmód nyújt, azt a Diablo III is nyújta, csak jobban. Mi a fennéért kezdene el ő asztali szerepjátékot játszani? Közben viszont van egy szélesebb kör, akit nem lehet azzal vádolni, hogy ne tudna olvasni, hogy ne építene a fantáziájára, hogy ne lenne kreatív. Ők fórumon játszanak. És többségükben lányok. Egy lányt pedig balszerencsés lenne vérpistinek hívni. Még akkor is, ha úgy viselkedne. De legalábbis a felszínen, teljesen máshogy viselkedik.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

"Things you cannot defeat you start to believe in"
"Amiket nem győzhetsz le, azokban hinni kezdesz"

The Kovenant: New World Order

Nem is olyan rég volt nálunk egy vita arról, hogy a mágia tudomány-e. Előkerült közben a vallás fogalma is, illetve hogy miben különböznek ezek egymástól. Bár az ember szeret kategorizálni, éles határvonalakat húzni, ez messze nem ilyen egyszerű. Úgy gondoltam hát, hogy teszek én is egy kört a téma körül, ha már amúgy is nagy hagyománya van a varázslásnak a földi világban is.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Ezek a fiatalok... Csak az MMO, az FRPG, semmi asztali szerepjáték. Úgy döntöttem megkérdeztem pár embert arról, hogy miért nem. A beszélgetések egy részéhez pedig az érintett MMORPGn belül kellett beszélgetnem, több féle nemzetiségű emberrel. Őszintén szólva volt pár váratlan nehézség. Az első játékos szívesebben mesélt volna arról, ékes mando'a nyelven, hogy az ő karaktere milyen játékokat játszik a kasziónókban és miért, mint a saját szerepjátékkal kapcsolatos szokásairól. Ezzel két gond van. A játékosnak össze kell dobnunk game card-ra, mert nincs 18 éves, szülei nem fizetik be, de a karaktere 30 év feletti. A másik, hogy a játékos időnként nyelvtan náci, no nem az angol anyanyelve kapcsán, de ugye sok játékos töri a mando'a nyelvet.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

A szerepjáték olyan, mint egy film, azzal a különbséggel, hogy a színészek nem kapnak forgatókönyvet és a rendezőnek a környezet segítségével kell elmondania a történetet. [A Valve Corporation munkatársai után szabadon. Az eredeti a Half-Life 2: Raising the bar c. könyvben olvasható.]

Evolúció - A változás erejeEvolúció. Szép szó, nem igaz? Olyan komolyan és tudományosan hangzik. Az eredetinek rengeteg köze van mindenféle tudományhoz, hisz azt a cselekedetet jelöli, amikor a tudós kinyitja a könyvet. Az eredeti szó latin eredetű és így találod a szótárban: exvolvo, exvolvere, exvolvi, exvolutum. Jelentése: kigördítek, kitekerek, kinyitok egy könyvet [a római doctor (tudós) volumen-t (tekercs, eredeti jelentésében valami amit gördítenek) olvasott]. Később a jelentéshez a felfed, kifejlődik, megmagyaráz is hozzákapcsolódott. Nos, ebből mi rengeteget csináltunk. Rengeteg könyvet kinyitottunk és rengeteg dolgot megmagyaráztunk és most itt vagyunk valami kifejlődésének a küszöbén, amire talán a DnD 5 esete mutat rá a legjobban.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

A legtöbb kalandmodul ismerős formában jön, és a szerző már jó előre megírta a történetet. Aztán vagy illenek a karakterek a történetbe, vagy nem. A formátum ismert, és mind M.A.G.U.S., mint Call of Cthulhu, mind Shadowrun vagy D&D kaland esetén jellemző a formátum. És a hiányosságaival is sok helyzetben igyekeznek kezdeni valamit. A D&D kapcsán a heroikus jelleget hangsúlyozzák, igyekeznek egyértelmű jó és gonosz oldalt meghatározni, a Call of Cthulhu esetében sem a kultisták oldalán álló karakter a jellemző. A Shadowrun esetében a csapat koncepció is sokmindent eldől, és nehéz átállni.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

A szerepjátékok körüli viták döntö többsége visszavezethető erre a kérdésre. És úgy gondolom a szerepjátékok mostani piaci helyzete is jelentős részben erre vezethető vissza. Ha ugyanis ebben a kérdésben döntünk, akkor számos más kérdésben is kézenfekvőek a válasz. Hogy miért? Mert a kétféle játékstílushoz más-más értékekkel rendelkező világ a jó. Egy sandbox meséhez ideális az, ha egy világban a csapat megannyi apróságra reagálhat, mindegyik elindíthat egy-egy kalandot. Ha viszont a safety rails irányba kacsintgatsz, és fix a kalandmodul? Hát mindezek letéríthetik őket. És ahol a két elképzelés között átmenet lehetséges, hiszen a karaktereket szűk környezetbe zárod be, ott is hamar kiderül a két megközelítés más és más.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Sok helyen a szerepjáték klub egy könyvesbolt is egyben, és mint ilyenre vonatkozna a magyarországi vasárnapi zárva tartás. Persze van aki azt mondja, egy bolt 200m2 alatt van, és ő tulajdonosként bennt lehet. A méret persze korlátozza a csapatok számát, és legyen szó akár betegségről, akár szabadságról nehéz pótolni a tulajdonost és a nyitva tartó családját. Ha a bolt viszont zárva tart, akkor a hétvégi klubos játék alkalmak mennyisége bizony 50%-kal csökken. Ezzel a játékokat népszerűsítő rendezvényekre is kevesebb lehetőség jutna Magyarországon. Legalábbis elméletben. 

Subcategories

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.