Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

A fentiek során pörög is kicsit a kocka, de a harcimarci karakterek is kapnak egy kis szerepet, amikor éppen az ő valamelyik szakértelmük egészíti ki az információt egy alapvetően szociális helyzetben. És bizony ott ők lehetnek a csapaton belül is kicsit a középpontban. De biztos az, hogy szeretnének harcot látni. Más pedig esetleg valamilyen más szakértelmét szeretné kamatoztatni. Harcra elegendő lehet a rajtaütés is. De létezik sok más eset amikor a nyomozós kalandot egy kicsit fel tudod lazítani azok kedvéért akik mást választanak. Közhely az, hogy a kocsmában rossz embert kérdezgetve bunyó lehet. De az is szempont lehet, hogy amikor a játékos karakterek akár információt, akár a nyomozáshoz szükséges eszközt próbálnak megszerezni és másik félnek nem kötelessége segíteni, akkor előkerülhet a „valamit, valamiért” helyzet is, és így lehetőséged van mellékágként a kalandba más helyzetet belevenni.

Ugyanakkor ilyen helyzetben pár dobás (pl. luck roll) segíthet olyan helyzetet teremteni, hogy szerencsések. A plusz feladat olyan helyre viheti el őket, ahol látszólag véletlenül új bizonyítékra bukkannak. Azzal, hogy a játékosok egy része által elvárt, nem a nyomozáshoz, a kaland normál menetéhez tartozó jelenetet előre megtervezed ide is juttathatsz nyomot. Akár közvetlenül bizonyítékot elrejtve, akár csak olyan tapasztalatot, ami fényében azonnal átértékelhetik a korábban megszerzett nyomokat. A harcosabb, kockacsörgősebb mellékág során így azok is kapnak egy kis reflektorfényt akik nem annyira örülnek az ilyen kitérőnek.

De éppen így felmerülhet, hogy adott információ megszerzéséhez be kell valahova törni. Ebben az esetben a csapat kicsit „kommandózhat” és számos írásos adatot, bizonyítékot szerezhet. Hogy ez az esetükben mennyire illegális az nyilván a csapat hátterétől is függ, de érdemes felmérni azt, hogy a játékosok eltérő igényei ilyen jelenetek megjelenését is megkövetelik. Itt is fontos, hogy a többiek akik látják a rutinosabb társukat cselekedni és amit látnak össze tudják vetni más megtalált bizonyítékokkak és ez információforrás.

Grainy

A hasonló mellékágak azért is fontosak, mert a kaland kezelhetősége miatt egy korlátozott méretű környezetre építesz. Akár opcinálisak (ha a játékosok egy része számára fontosak), akár kötelező elemei a kalandnak sokszor fontos, hogy milyen környezetet igényelnek. Egy vonat, egy hajó, egy nemesi kúria korlátozott környezet, ahol sokféle eseményt nem szerencsés lemesélni. Azaz a csapat ilyen igényei eleve meghatározzák milyen környezetbe helyezheted a kalandot. Már akkor, ha erre építeni akarsz. Ha nem akkor fel kell készülnöd arra, hogy a játékosok egy része indokolatlanul is harcot kezdeményez, ha a harci helyzetet nem kapja készen. 

A nyomozós kaland során alapvetően kétféle játékosi motiváció van. Az egyik motiváció egy alapvetően szerepjátékos motiváció, ami során a játékosok egy kicsit nyomozónak éreznék magukat. Ilyenkor fontos, hogy nagyon sok mindent ők ismerhessenek fel és ne csak a dobás segítsen. Másik esetben viszont felmerül, hogy a játékosnak mindegy milyen kaland, csak játsszon. Úgyis a karakter tudása számít, arra ott van a karakterlap és a kocka. Ugyanakkor a szociális interakció jelentős részben olyan része a szerepjátéknak amit ritkán bízunk a kockára. Vannak olyan kalandok ahol a szociális rész kevésbé hangsúlyos, ezért kevés időt tölt ki, de az felettébb ritka, hogy ez csak a kockadobáson múljon. Ez a csapatot értékes információtól zárja el.

Ugyanez igaz a következtetések, döntések kapcsán. Ez utóbbi gondot jelent akkor, ha a játékos a kockában bízik. Ha viszont a játék sokkal kevésbé a kockákra, kockadobásokra, azok eredményére fókuszál, sokkal inkább a leírt cselekvésekre, arra, hogy a játékos maga is hősnek érezze megát, akkor ezt a célt érdemes tartani akkor is, ha egy mellékág során akár harcot mesélsz, akár sok mást. Ez is része a konzisztens felbontásnak, az ennek megfelelő leírásnak. A találat bejelentése, a sebzés lekönyvelése pedig a 6-8 leírásban átadott információmorzsához képest brutálisan kevés.

Mivel fontos az, hogy a harcok és sok más során keletkező furcsa eredmény is lehetne a karakterek számára furcsa nyom, ezért érdemes végiggondolni, hogy mennyire kockáztatod azt, hogy ezzel félrevidd a kalandot. Ezen a ponton okod lehet csalni, és okod lehet vigyázni arra, hogy a játékosok cselekvéseinél se teremts indokolatlan furcsaságot. És ne feledd el jogodban áll kicsit csalni. A Call of Cthulhu fejlődésnél, karakterek tudásában való különbségek megjelenítésénél igyekszik viszonylag jó felbontást kínálni a kortársaihoz képest. Ugyanakkor a véletlen szerepe könnyen elnyomja a tudásbeli különbségeket, ami nem feltétlenül ideális. 

Comments on Nyomozós kaland gyorstalpaló: Az első kaland megírásáig

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.