Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Léteznek remek könyvek a témában. Sol bizonyára ajánlja őket. Amikor elolvasod sokat fogsz nevetni mégis megtanulsz közben kérdőívet készíteni, majd a másik könyvet elolvasva nevetés közben értékelni is. De két könyvet nem tudunk cikkekkel kiváltani. És néhány cikk a könyveket sem pótolja, hátmég az egyetemi képzést. Számos neves egyetemnek vannak ingyen online kurzusai. És lesz aki a kérdőíveket szociológia kapcsán oktatja, lesz aki piackutatás és marketing szempontjából. A tudósnak sokszor a pontos mérés lesz a legfontosabb, a marketingesnek pedig az, hogy a kérdőív hogyan segít brand iránti lojalitást építeni, mi az üzenete, hogyan aktivizálja a közösséget. Nem egyforma szempontok ezek. Minden szempontnak megfelelő kérdőív kevés van. 

Jó kérdőív viszont rengeteg. Sok kitöltéséirt jutalmat is kapsz, és látod azokat a trükköket amikről beszéltem. Látod, hogy sok mindent úgy kell értékelned, hogy létezzen átlag, medián, sok kérdést össze tudnak kapcsolni, tudnak szűrni, összefüggéseket kutatni, megannyi eszközük van. Ha telepítesz pár kérdőív programot, hát sok helyen van súgó, dokumentáció és jópár kérdőív szolgáltatásnál vannak példák, jó magyarázattal. A többség viszont szerepjátékos kérdőívet kért. Elefedve, hogy a témában kapásból van legalább 6 teljesen eltérő típusú kérdőív:

  • Pszichológus, szociológus kutat a témában, ehhez használt kérdőívek
  • Piackutatást célzó kérdőívek
  • Reklám célra megcsinált kérdőívek
  • Játékfejlesztő számára mankót jelentő kérdőívek
  • Mesélői és karakteralkotási segédeszközök
  • In character kérdőívek

Egyetlen példa sem fedi le az összes kategóriát. 

Egy-egy könyv nem fedi le az egyetemek vonatkozó tananyagát, viszont arra, amire szerepjátékosként szükséged van elég. Még akkor is, ha teljesen mást mond el egy könyv ami marketingesnek íródott, ami a kérdőív és a spearphising kapcsolatát elemzi biztonsági szempontból, és amit egy szociológus ajánlana. Mindegyik elég ahhoz, amire szükséged van. Nem lesz naprakész sok könyv. De a tudást átadja. Ha tényleg használható tudást akarsz akkor legalább egy könyvnyit el kellene olvasni. Ha azt megszerzed, akkor a példákra amiket adunk nincs szükséged. Ha pedig nem olvasod el a könyvet, nem tudsz mit kezdeni a példákkal.

De az igazság szerint sokszor nem kérdőíves tudás kell. Egyetlen példát kiemelve a M.A.G.U.S.-os kérdőívekből szeretném bemutatni, hogy a problémák jelentős része miért nem orvosolható olyan egyszerűen, hogy látsz tőlünk pár példát magyarázattal. Azért pont innen veszem a példát, mert az adott kérdés problémája elég látványos. Nagyon nehéz lenne olyan széles körben ismert kérdőívet találni amiben van ennyire rossz kérdés. Ráadásul akik az aktualitás miatt kérték a cikket el is várnák az ilyen példát. A kérdés meglepően egyszerű: „Mi a fontosabb szerinted?” Sok más kérdéssel szemben ehhez nem fűztek magyarázatot. Két választási lehetőség, amik között nagyjából egyenlően oszlottak meg a szavazatok. „A kiegyensúlyozott szabályrendszer” és „A kasztok megkapják a színességükhez szükséges aránytalanul több képzettséget (fejvadász, bárd)” között választhatunk. 

A fenti hibák mindegyike borzasztóan nyivánvaló. Letennék egy javított kérdőívet. Nem feltétlenül profi munkát. Csak a fentebb leírt hibákat kerülném el. Persze az sem minden hiba, csak a legnyilvánvalóbbak. Megkapnád a javított kérdőívet. Lenne hozzá magyarázat. Negyed annyi, mint ebben a storyzgatós cikkben van. De nem segítene a többi hiba elkerülésében. Jó kérdőív van elég. De ha valakinek annyi esze nincs, hogy az első kritika utána a következő kérdőívet megjelenés előtt átnézesse... Hogy minden kész legyen előre, szükséges számú körben ellenőrizve, mert ugye egy kiadónál vannak szerkesztők, és meg lehet másokat is kérni tesztelni a munkát, akkor kérdéses, hogy ennél jóval több mérlegelést igénylő tanácsokból mennyit tudna fejben tartani.

Sok olyan játék van ahol a „reális” szó nem azt jelenti, hogy irreális sakk feelingre alakított harcrendszerben erre hivatkozva sírunk plusz sebzésért, és egyensúlyra hivatkozva követeljük a másiknak a nerfet. A „reális” szó kapcsán az jut eszembe, hogy a jelenlben, vagy közelmúltban játszódó Call of Cthulhu kaland során nem mesélek a CSI csodafegyvereinél sokkal vadabb dolgokat ott, ahol nincs mögötte semmi természetfeletti. De az is, hogy akár az 1920-as években, akár a 1990-es évek elején (és mondjuk utóbbi esetben Magyarországon) játszódó kalandba nem mesélek bele kamerás okostelefont. Sok esetben lehet kérdezni. És kell is. Mert ezekben a játékokban van mélysége a világnak és van amikor szociológus ad tanácsot, kérdőív ügyben akár, van amikor informatikus mondja el, hogyan mesélhetsz le egy hackelést, és van amikor operatőr mondja el, hogyan meséld le a valóságshow forgatást. 

Lenne miről beszélni. Az pedig, hogy valaki ügyes-e mert megtalálta a kérdőíve írásakor az A betűt, vagy hivatásos fejlesztőtől ciki az ilyen igénytelenségű munka, a M.A.G.U.S. csoportokban természetes. Sajnos a M.A.G.U.S. jövője erről szól. De a többi szerepjátékos csoportot nem feltétlenül érdekli. Oké: A kérdőív téma nekik is hasznos, és most lett aktuális, jól pörög. De nem arra kíváncsiak, hogy „jaj ne bántsuk már, hisz megtalálta az A betűt, milyen ügyes”. A sokadik amatőr húzásnak sincs hírértéke. A kapcsolódó hír mellé oda lehet tenni. 

És sokkal izgalmasabb az, az aktualitás ellenére is, hogy hogyan kezeljük a kérdőíveket, mondjuk egy Call of Cthulhu kalandban, mint az, hogy egy vezető fejlesztő eljutott-e az alapok alapjáig. Több, mint két évtized telt el a rendszerválltás óta. Azóta a kérdőívek, közvéleménykutatások velünk élnek. De nem csak velünk, hanem a Call of Cthulhu, Laundry vagy éppen WoD vagy CoD karaktereink jelentős részével, ha ők is ebben a környezetben élnek. Megannyi érdekes storyt érdekes témát szolgáltat a kérdőív. Sokadszor mondom el: Az, hogy ki akarja megvédeni a kedvenc rendszerébe belenyúló fejlesztőt, mert az megtalálja az "A" betűt továbbra sem az.

Cikkünk folytatásában Sol érdekes eseteket, érdekes példákat is meg tud írni a tanulságokkal együtt. Majd a végén jöhet egy példa arra is, hogyan épül bele egy kérdőív egy kaland sorozatba. 

Comments on Cthulhu és a kérdőívek I — Alapozó

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.