Page 2 of 5
Nyarlathotep tréfája: Útban a válság felé
Abban a korban Lovecraft is kevesebbet tudott arról, milyen úton is jutottunk el a válságig. De abban ő is biztos lehetett, hogy a húszas évek gazdasági fellendülése mellett a világ csúnyán átverte az emberek jelentős részét. Elmondhatnám, hogy akkor úgy működtt a gazdaság, hogyha valaki 1 dollárt tett be a bankba, akkor a bank abból 9 dollár hitelt bocsájthatott ki. De a betett dollár és az amit hitelként megkaptál nem volt sok szempontból egyforma. Ma, ha valaki egy dollárt tesz be a bankba, akkor abból valamennyi kötelező tartalék lesz, a bank csak a maradékot (tehát kevesebbet, mint egy dollárt) helyezheti ki hitelként. Viszont "ugyanolyan pénzt ad" mint amilyet betettél. És míg neked lesz "számlapénzed" addig a hitelt felvevő is költheti a pénzt így többszörözi meg a pénzt a bankrendszer. A bankrendszer, a monetáris és fiskális politika az amire oly sokan mutogatnak, hogy oka volt a nagy gazdasági világválságnak, hiszen ezért nem csak egy durva recesszió jött, hanem sok más is. Ebben persze megvan az igazság, de nem árt pár dolgot tudni: A recesszióhoz vezető út is érdekes.
Az a gazdasági boom aminek nem volt túl pozitív folytatása. A szesztilalom előzménye a nők gazdasági - politikai önállósága, amihez a hadigazság idején a termelésben rájuk háruló feladatok vezettek el. A munkaerőhiány pedig vonzotta a bevándorlókat is, ez pedig sokat tett hozzá a húszas évek elejének a gazdaságához. Hogy egy családban két kereső lett, az azt is jelentette egyre több dolgot tudtak megvásárolni, míg a termelés hatékonyabbá vállásával is egyre több dolog vállt elérhetővé. Erre volt példa a használt T Model. A gond az, hogy az újjáépítésnek egyszer csak vége volt. Egyre kevesebb munkaerőre volt szükség, nőtt a munkanélküliség, csökkent a fogyasztás.
A tény, hogy a szesztilalom, a "roaring twenties", a kor kisebb szexuális forradalma, a Nagy Gazdasági Világválsághoz vezető folyamatok ugyanazt az időt jellemezték azt is eredményezi, hogy a fenti események mentén is könnyen lehet kisebb történetszálakat írni. Az alábbi pár történetszál egymással is kombinálható, de önmagukban is működő kalandot jelenthetnek.
A jós aki nem szállt be
Rögtön lehet kalandot írni egy olyan személyről aki előre tud a válságról, és hogy mennyi minden veszti el az értékét. Nem is száll be korábban a fellendülésbe, lemond az akkor elérhető előnyökről. Mindezt azért, hogy ő is ugyanúgy "mindent elveszítsen" csak ő lejjebbről indul. Ha a válság elején lett volna saját háza, autója, stb. akkor sokkal jobb helyzetben lenne a válság alatt. De azzal, hogy valaki neki "megsúgta a tuti tippet" és sok mindent előre látott, nem elkerülte a bajt, hanem még mélyebbre süllyedt benne. Nyarlathotep pedig természetesen röhög az egészen.
A történet persze még szebb akkor, ha a játékosokat is megvezeti hasonló módon a jós. Ők okosak, nem zállnak be a lufifújásba, hiszen az ő karakterüket nem lehet átverni... Aztán mégis ezen buknak sokkal nagyobbat. Legközelebb valószínűleg kicsit máshogy állnának hozzá. Érdekes megoldás lehet az is, ha a valaki csalók leleplezésére szakosodott ember viszont szándékosan mást csinál, mint amit a jós javasol neki, és pont azzal ússza meg jobban a válság kitörését, hogy nem hitt a jósnak aki előre látta a válságot. Ez az irány elsősorban a "furcsa" történetek irányába tolódik el, horror szálat sokak "gyilkos öngyilkossága" vihet bele a gazdaságra fókuszáló történetbe.
Mindig lesz kereslet
Akár Chicagoról, akár Atlantic Cityről beszélünk, a többség sejti, hogy ez bizony sok korábbinál "szabadosabb kor" és sokan gondolták azt, hogy a szexre mindig lesz kereslet. Csakhogy ahogy a pénz elkezd elfogyni azt a "jól menő szórakozóhely" helyett máshol is megkapják olcsóbban. Aki a biztos jó üzletben bízott egykor az könnyen lehet, hogy a "nők anyagi függetlenségének" rögösebb útjára kerülve kénytelen lesz a testéből megélni. Mivel sok okkult dologra és másra is odafigyeltek ekkoriban a korábbi szórakozóhely lehet egyiptomi témájú, akár a fekete fáraó is feltűnhet ott különböző ábrázolásokon. A mindig meglévő igény persze egy idő után a szépen lepusztuló, igazán senkinek sem kellő épületben szorgalmasan dolgozó kleopátrafrizurás örömlány munkájának is a forrása lehet.
A lepusztult helyen, ahol nem sokat kérdeznek persze mindenféle furcsa igényt is kielegítenek egyesek, más esetben persze sokkal sötétebb dolgok is történhetnek az egykor jól menő szórakozóhelyen. Érdekes lehetőség, hogy a hely főnökasszonya sok dolgot csak azért úszik meg, mert nem célpontja olyan csoportoknak akik fiatalabb, esetleg szűz áldozatokat keresnének. Megetermthető a kellően nyomasztó hangulat, a kiltástalanság, a vér és sok kellék is. A kilátástalan helyzetben lévő nők, lányok persze sok mai emberhez hasonlóan könnyen az okkulthoz, szélhámosokhoz fordulhatnak. Ami a kultisták egy csoportját is belekverheti a történetbe.
Női szavazat
A szesztilalom oka is az, hogy a politika jelentős része a női szavazatra figyelt és anélkül engedett teret pár kérésnek a "biztos szavazatok" reményében, hogy végiggondolta volna mivel jár. Persze a következmények és az újabb szavazatszerző akciók lekötik a figyelmét és így nem veszi észre azokat a problémákat amik a világválsághoz és a bukásához vezetnek. Természetesen ennek lehetnek személyes következményei, a támogatók, tanácsadók kapcsán is felmerülhet, hogy ki, mire és miért vette rá. A hasonló szavazatszerzésre, hatalomtechnikai szempontokra építő politizálás könnyen beállítható ismét úgy, hogy ez jelentős részben Nyarlathotep tréfája miatt van így.
Érdekes lehetőség a történetbe beépíteni azt is, hogy a kultisták akik sok mindent előre látnak és sok bajt előre is mozdítanak azért tudnak olyan hatékonyan működni, mert a szesztilalom miatt sokan bujkálnak, sokan járnak tilosban. Hogy a szesztilalom ellen kitalált árukapcsolásokok olykor a nők kizsákmányolását, a nők elleni erőszakot is serkentik, így a női szavazatra fókuszáló szép új politika minden fronton visszaüt és a sört, bort, pálinkát üldőző hatóságok mi minden felett hunynak szemet. Az utóbbi kapcsán véresebb horror történet is könnyen lehet mellékszál. Hiszen aki a jól látható egyre súlyosbodó problémák közepette is optimista volt és mással foglakozott az sem sorozatgyilkost, sem szörnyetegeket nem venne észre.
A vakká váló társadalom és az észrevétlen szörnyek megfelelő alapot jelentnek számos horror történetre.
Kísértetdollár
A dollár ami rég nincs, de bajt hoz mindenkire akihez köze volt. Egy csődbe ment bank, nem fizető adósok, mind érintettek egy átok történetében. Egy átokéban ami megfogant, és szépen sorban menne végig az átok hozta pusztítás azokon akiknek köze lehetett egy hitelhez. Ha az átkot nem törik meg, akkor egyre több és több embert érinthet a pusztítás és a karakterek kénytelenek lehetnek ráébredni, hogy ez az átok soha sem áll meg. Igen, a csapatot is eléri. Egy ügyben ha a pénz útját követed, akkor az egész városhoz elérhet a történet. Betétest, adóst, kereskedőt, bankárt, bárkit.
Az ügy mögött valaki olyan átka áll aki mindent elveszített, de a története persze több évtized alatt bontakozott ki. És csak az egészet megértve lenne az átok megszüntethető. Csakhogy ehhez fel kell deríteni ki és miért mondta az átkot, mi történt valójában.
Jó tett, rossz időben
A történet leginkább arról szól, hogy a nehezen megélő emberek szinte bármihez fordulnak segítségért. Igen, a kizsákmányolt munkást könnyen használja ki az is, aki pénzbevonzó mágiát árul. Ha pedig Lovecraft munkáira építünk, akkor van némi esély arra, hogy kellően sötét mágia működik is. Innen indulunk ki. Némi áldozat, sötétebb alku után jön a fizetésemelés, amit kértek a varázslat során. A válság során viszont pont ez a fizetésemelés rántja magával a céget ahol dolgoztak, majd a várost is. A kilátástalanság és a korábbi szertartásban résztvevők bűntudata elég egy öngyilkossági hullámhoz, ennek a híre pedig elég ahhoz, hogy kétes alakokat vonzzon a lassan szellemvárossá váló településre.
Ha pedig a gyökereket is felderítik a karakterek, hát megannyi család régebbi sötét titkára derül fény, és persze a városkában számos sötét dolog leselkedik.
Mint mondtam a történetek akár kombinálhatóak, egybe is gyúrhatóak. Ha a fenti 5 szálból egy kisváros történetét építjük fel, és még hozzáteszünk szálakat, akkor az sandbox stílusú mesélésre teremtene környezetet, mások viszont hiányolnák az előre megírt kalandot, a fókuszt, és a mesélő és a sürgető események által diktált tempót. Az események szétszedése olyan módon, hogy még könnyen összeillőek legyenek, még mindig az arany középút része. Persze lehetnek külön kalandok, külön városokban.