Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 3 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

A D&D története nem a D&D-vel kezdőik, hanem az előzmények hosszú sorával. Ez már így volt az oldal előző inkarnációjának kapcsolódó cikkében is. Csakhogy a D&D története azóta folytatódott, megjelent az 5. kiadás. De a D&D körül a világ, a piac is megváltozott. És persze az oldal is megváltozott, beleértve a lehetőségeket is. 4 év eltelt. 4 év alatt sokat változik a D&D, a világ, és sokat változunk mi magunk is. A D&D legújabb megújulási kísérlete okán a cikknek is meg kellett újulnia. Ha viszont a cikk hosszú is, meg is újult, akkor oda kell figyelni arra, hogy a régi olvasók is új dolgot kapjanak a cikket újra olvasva. 

Hassenfeld Brothers - A mai kiadó múltja

A D&D mögött ma a Hasbro nevű multinacionális cég áll. 1923-ban Hassenfeld Brothers néven indult el a cég, 3 fivér alapította meg, és textillel foglalkozott. Mint oly sok üzlet az angolszász piacon ez sem rendelkezett 1926-ig önálló jogi személyiséggel. A tolltartók és egyéb iskolaszerek után jött a ceruza gyártás, és az ebből szerzett pénzzel 1940es években egy "doktor bácsis" játékkal szálltak be a játékiparba. A gyurma, a "doktor bácsis" készlet persze érdektelen tucat termék volt, ám 1952 meghozta az első sikert a Hasbro számára. Egy Mr. Potato Head, egy készlet amivel "bármely zöldségből vicces arcokat készíthetett a gyerek". 1952 viszont más szempontból érdekes a számunkra. A cég története azonban még ekkor is leginkább semmitmondó lenne a szerepjáték története szempontjából.

Wargame ABC: Az Avalon Hill

Tactics II cover1952 inkább más okból igazán fontos a számunkra: Egy bizonyos Charles Swann Roberts kiadja a Tactics című stratégiai játékát, az első hasonló asztali stratégiai játékot. A saját játék kiadásához pedig megalakul a The Avalon Game Company, későbbi nevén az Avalon Hill. A Tactics második kiadását már az új nevén jelenteti meg a cég. Amerika pedig viszonylag hamar megkedveli az asztali stratégiai játékokat, amikből hamarosan több is megjelenik az Avalon Hill gondozásában. Gettysburg, U-boot, D-Day, Civil War, Stalingrad. Csupa katonai téma, a földi történelemből.

Mivel az Avalon Hill neve többször előfordul még a szerepjátékok történetében, érdemes megjegyezni a nevüket, annak ellenére, hogy ők elsősorban a stratégiai játékok nagyágyúi. A D&D története szempontjából meghatározó, hogy 1964ben megjelenik a The General című lapjuk, évente mindössze 6 számmal. Ez a lap 1998ig húzta, az Avalon Hill-t ekkor vásárolja fel a Hasbro (akikhez ma a D&D is kötődik) és szünteti meg a kiadását. Igen, a világ első "wargame" kiadójától született első hivatalos újság volt ez. Kár érte.

Az USAban viszont a megjelenés után azonnal hódítani kezdenek a hasonló játékok, kezdenek ehhez kötődő klubok születni, ez a folyamat pedig évtizedekig tart. Akik pedig az éppen aktuális wargame partit választják péntek este a Rock and Roll és a sport helyett. Mondjuk úgy, hogy ezekben a közösségekben született meg az első szerepjáték, és annak számos előzménye. A hasonló asztali stratégiai játékok lényegesen összetettebbek a kor sok ismert társasjátékánál. Elindult egy hobbi. A későbbi szerepjátékokkal szemben itt az egyes játékosok egymás ellen játszottak. 

A Gettysburg mellett megjelenő Chancellorsville azonos játékrendszert használt, így a "tábla" és a környezet cserélődése érdekes opciót jelentett. Bár természetesen hosszú ideig működtek egy-egy adott helyzetet szimuláló játékok is. A játékok ilyen működése üzleti szempontból jó volt. De az azonos szabályokra épülő játékok, ezekhez készült házilagos táblák után persze megjelentek olyan játékok is, ahol a játékosok maguk alkothatták meg a csata környezetét. Ez pedig komoly hadjáratok, házibajnokságok alapját jelenti. 

Az ilyen hadjáratok persze egy háborúról szóló játék esetében természetesnek hatottak. És a mai számítógépes stratégiai játékok is hasonló alapokon nyugvó kampányok formájában tartalmazzák a történetet. De van ennek egy kisebb következménye: Egyre több történet kezdett megjelenni. Sok esetben akár regényeket, regény ciklusokat feldolgozva akár csak néhány figurával is. 


You don`t have permission to comment here!

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső