Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabály
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, a
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennél
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogy

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Sok olyan játékos van, aki szerint "az a szerepjáték amit ő játszik", és az a fantasy is amit ő játszik. A fantasy viszont egy igen tág műfaj. Amikor felmerült, hogy egyes játékok bizonytalan jövője miatt is jó lenne játékrendszert összehozni, az első gondolat ami eszembe jutott: Fantasy lesz. Mert ahhoz, hogy ugyanerre az alap rendszerre később adott fantasy világokat rá lehessen ültetni kell bele a mágiarendszer. Ha pedig kell mágiarendszer, akkor már a fantasy birodalmában vagyunk. De a fantasy igen tág műfaj, és közel sem biztos az, hogy bizonyos megszokott sablonokhoz ragaszkodni kellene. De ebbe a műfajba az úgynevezett "medieval fantasy" mellett belefér az urban fantasy, a cyberfantasy, sőt akár egy érdekes science fantasy is. Tudod, az utóbbi olyan, mint a SciFi, csak van benne mágia. Sok ember ehhez még hozzáteszi, hogy csak lehet, hogy erőnek hívják.

csak máshogy rendezem el a térképet, és gyíkember helyett gilisztaembert teszek bele című erőltetett eredetiség helyett akad jópár olyan ötlet amire lehet építeni. Ha nem akarok nagyon messzire menni a klasszikusoktól rögtön elsütök egy egyszerű ötletet: Mi van akkor, ha a horoszkóp valóban működik. A csillagjegyek valóban isteneket jelképeznek, és a megfelelő csillagzat alatt születő emberek az adott isten "áldását" élveznék. Ezen persze lehet változtatni idővel. De akár a tehetségeink, akár az, hogy sok körülmény segít-e nekünk függ a horoszkóptól. A tehetségünket fejlesztjük, a világi dolgok is, a horoszkóp is erre mutat. Így a tulajdonságaink is a horoszkóp szerint műdödhetnek. Egy tulajdonsághoz odaírva melyik csillagjegyből ered, majd az abból eredő értékét is egy érdekes rendszert kapunk. Hiszen aki a nyári munkákat pártoló isten jóvoltából erős, az jól fogja bírni az egész napos nehéz munkát, az ehhez szükséges erőkifejtést. Aki pedig a tavaszi viharok istennőjéhez kötődik? Nos annak az ereje kevesebb akadályt ismer, mindenbe bele kapaszkodik... Más-más módosítók járnak ehhez.

De módosító jut ugye együttállás szerint is. Meg akkor is, ha az adott istenhez való kapocs jellembeli problémák miatt gyengül vagy erősödik. És könnyű kitalálni, ha valakire születésekor túl erős egy-egy isten befolyása (emberfeletti tulajdonság) akkor emberi családban sem emberként, hanem az adott isten valamely szent lényeként születik meg. Csillagjegyenként alkothatunk fajt, és a valamely ikonikus tulajdonsága miatt választott faj szinte mindig együtt járhat majd az ikonikus tulajdonsággal. Az egyes népek közötti ellentét is sok dimenziós lehet így, és a színes világkép számos kalandhoz tartalmazhat jó adventure hookot. Lőn csoda: a karakteralkotás akár valamely lejátszott jóslásra is építhet. A fajok háttere, a rájuk épülő közösségek is egyediek lehetnek. És erre egészen érdekes kis fantasy világot lehetne építeni. 

És mivel egy fantasy világban a bolygó méretével szabadon lehet játszani, így pedig minden fontos kultúrának jut hely. Viszont a fehér foltok mennyisége és a munkaigény is kontrollálható. Tudom, a térkép, a történelem és sok minden más így is nehéz... Sokan ezt mondják. De például a térkép jelentős részét el tudja készíteni egy Fractal Terrains. Erre könnyű behúzni a politikai határokat, és elszórni a főbb városokat, híresebb látnivalókat. Így pedig máris készen van az alap térképünk. A történelem fontos eseményeiről, a fontosabb helyszínekről amit kell leírhatunk. És a sok lényegtelen de munkaigényes részlet? Már az AD&D 2. kiadásához kiadott World Builder's Guidebook is táblázatokat és kockát használt. Azaz sok dolog gyakoriságáról adatokat és véletlenszámokat. Egy programba pár apró ellenőrzés is belefér. A hibákat pedig az olvashatóbb világleírás lejegyzésekor könnyen javíthatja az ember, és egy-egy kis hangulatteremtő írás is belefér.

De a fenti ötlet, a generálható adatok mellett kell pár más ötlet is. Mondjuk technikai fejlettségben a cél nagyjából a reneszánsz. Annyi fontos csavarral, hogy ez nem a föld, így a Róma bukásával járó technikai visszaesés kimarad, de a kereszténység sok olyan döntése is (magával a vallással együtt), ami bizonyos tudományok fejlődését visszavetette. Így ez egy folyamatossabb fejlesztési folyamatról fog szólni, sok keleti tudással, és az ókori csodák számos elveszettnek hitt titkával is rendelkezik a legtöbb civilizáció. Igen, a templomokban lévő, a gőz erejét kihasználó szerkezet sem példa nélkül álló dolog egy-egy megfelelő vallás esetén. Nem kell sok, 1-2 fajt kihagysz, az egyházak is inkább az ókori mintát követik, máris változik az összkép. Az eredmény már nem lenne sablonos. Építészettel, kicsit szokatlan, de jól magyarázható térképpel, pár aprósággal máris kész lehet egy világ amiről könnyen felismeri a játékos miben lenne eredeti. Az aktív mágiahasználat ritka, az ilyesmi mehet majdnem csodaszámba. Legyen ez mondjuk egy low fantasy világ? Vagy legyen kicsit több, és afféle arany középút?

De nem csak itt van lehetőség. Ha már említettem a Science Fantasy irányt, szerintem nem nehéz felismerni, hogy térképet ez esetben is könnyű összerakni. De miért választana valaki a M.A.G.U.S. helyett egy Science Fantasy-t? Mert mondjuk a játékosok karakterek jelentős része nem látja azt, hogy Science Fantasy. A koncepció egyszerű: A különböző mágikus tradíciókkal más-más tudáshoz lehet eljutni, ezért ezek fennmaradása, fenntartása a technikai civilizációk számára is fontos cél. Igyekeznek ezek létét, fejlődését fenntartani. Ha kell segítenek, ha kell hát szólnak, hogy a nagyon más irányba elmenő civilizáció nem jó, mert az okos emberekből ott inkább legyen varázsló, mint mérnök. Az időről-időre közbeavatkozó, legyőzhetetlennek tűnő idegen civilizáció mögött nem kell, hogy "kimondhatatlan borzalmakra képes szörnyek legyenek." Elegendő e helyett pár űrhajó. 

Az egyes bolygók kisebb mágikus birodalmait éppen úgy napok alatt térdre tudják kényszeríteni, mint Pyarront Krán, éppen úgy megvan a titkos tudás, a legyőzhetetlenség látszata. A két ötlet mégis teljesen különböző. És nem csak azért, mert a befüvezett orkok helyett "égő sziklák az égből" jelentik a támadás során a fősereget. A motivációjuk viszont érthető, és látható mikor és milyen fejlődés érdekében avatkoznak közbe, mik mögötte a "titkos célok". Ha pedig valaki innen induló karaktert választana? Hát ő nem a bolygón belüli konfliktussokkal lenne elfoglalva, hanem sok más problémával. 

A kellően fejlett technológia megkülönböztethetetlen a mágiától. Ezért számos technikai eszközt is ereklyének hisznek a bolygón. A lezuhant roncsok, az ősi romok pedig egyformán labirintusok. Ezek valódi természetéről egyetlen csoport tud... A fő probléma az, hogy van mágia, és van idézés, de sokféle idézés után "itt tud maradni" jópár démon, hívja a cimborákat, és valahol távol harc dúl a démonok megállításért. Nem véletlen az, hogy a rossz irányba tapogatózokat megállítják. És persze a fő gond az, hogy a túl intelligens rendszereket is "mint technológiai élőlényt" meg tud szállni pár démon, stb. az űr egyes részein elkeseredett háború folyik ellenük... Képzelj el egy csatahajót, amit egy démon megszállt... És nem egy van. Az űr más részén ugye a poszt apokaliptikus körülmények és a túlélők lehetnek, megint más területen alig ismerik a mágiát, a démonokot, és egy kisebb démon is lehet olyan félelmetes, mint az Alien. De a démonok ellen kell a mágia. És az időről-időre előkerülő hosszú háborúkhoz (valamely együttálláskor sok démon lép a világba, stb) fontos a mágia fejlődése. 

Jól látható, hogy a tápos technikai civilizáció legtáposabb karaktereinek, mérnök-mágusainak is van kihívás a világban. De ebből egy az adott bolygón lévő átlagos karakter még mindig egy majdnem átlagos fantasy világot lát, sok érdekes kalandhelyszínnel és ereklyével. Mivel a különböző értékrendek mentén gondolkodó mágusok mást-mást tudnak, így nem csoda, hogy sok különböző értékrendű ország kapott lehetőséget, és ezért ezek lehetnek kelleően sokszínűek, a konfliktusok is ígéretesek. Az adott kezdő bolygó még így is könnyen megalkotható. 

Persze alkotható Urban Fantasy, Cyberfantasy, stb. bolygó is. És ha ez a koncepció indul el, és valaki azt mondja, ő íróként új konfliktusokban, más hangulatú országokban, fajokban gondolkodik? Hát az űr hatalmas, van másik bolyogó is. Hiába deklaráltuk Science Fantasynak a világot, máshol lehet benne akár hard scifit, vagy horrort is mesélni. Az alap koncepcióba, az alap rendszerbe sokminden belefér. A közösség bevonása pedig éppen azért könnyű, mert egy ilyen megoldás mögött több fejlesztőcsapat is lehet, akik a közös alapokon más-más bolygót fejlesztenek. Könnyű úgy nyílt projektet építeni, hogy ne legyen egymásnak keresztbe írás és sok különböző stílus is működhessen pár hasonló civilizációnak köszönhetően. Persze... Ebbe belefér oly sok hagyományos fantasy faj is. Lehet elf is, ork is, törpe is... Csak nem feltétlenül ugyanazon a bolygón. 

Amennyire a történelemben volt sokféle orgyilkos, fejvadász, stb. úgy ide is sok minden beleférhet egy-egy világba. Az elcsépelt ötletek viszont könnyen új kontextust kaphatnak, ha elkezdjük vizsgálni kik, kivel találkoznak, és melyik klánnak honnan van különleges fegyverzete. A különleges anyagok, ötvözetek, jobb kialakítás, stb. így valamilyen szinten megörökölt dolog is lehet. Persze a kasztok terén ennek ellenére könnyű újraosztani a szerepeket, ha a mágiahasználókat, azok tradícióit eltérő kultúrákhoz, eltérő kultúrákhoz, azok eltérő értékrendjéhez köthető. Az egyes varázslók közötti együttműködés lehetséges módjai is érdekes kalandokra vezethetnek. A kultúrális különbségek a karakterek között pedig a hivatáshoz hasonlóan fontosak lehetnek. Mivel a mágiára épülő civilizációkat erősítgetik sok bolygón, azokban inkább high fantasy jellegű lehet amit látsz, mégis sok egyedi vonással. 

Van persze más lehetőség. Könnyű a "mágia ugyan működik, de manát csak az idegen világokból származó lények termelnek, ők is javarészt csak maguknak, de mivel nem 100% hatásfokkal hasznosul a mana, a felesleg időnként elérhető. A mágia léte miatt Fantasy, pedig elég ritka. Mondjuk, ha azt feltételeznénk, hogy az itt-ott megelenő, "ismertté válló" parajelenségek kb. 25-30%-a mögött van mágia, és a világba sokféle idegen lénynek van lehetősége átkerülnie, akkor egy érdekes feltételezésből indulunk ki. Nomeg abból, hogy amikor többen próbáltak idegen lényeket hívni, azoknak nem kellett a modern fegyverektől, a rendőrségtől, stb. félnie akkor akár kicsit több mágia is belefért, így az ókorhoz is több csodát, ereklyét köthetsz. Fantasy világ. De a rendszeren és pár példa idegen lényen kívül nem feltétlenül kell leírnunk hozzá érdemi világleírást, mert nyugodtan mutathatunk a földrajz és történelem könyvekre. 

Mivel a mágia itt még az azt legjobban ismerő karakterek szemében is ritka és csodálatos lehet, a kalandok pedig sokfélék, van egy jó alapunk. De ha feltételezzük, hogy megannyi jó horror és fantasy író sokat merített abból, amit más világokból meg lehet idézni, de nem pontosak a leírások, viszont Tolkien és Lovecraft művei is játszhatnak, ha a kalandmester úgy gondolja, akkor a világ sokmindenre teret ad. De várjunk csak. A világot a modern kor kapcsán Urban Fantasynak hívhatjuk. De mondjuk a 19. században, a vadnyugat korában? A reneszánsz korban? A középkorban? Az ókorban. Egy világ, egy világleírás, és mégis működik mindegyik korszakban. Minimális leírással, amire egyszerű lehet játékrendszert fejleszteni.

3 olyan ötlet amiben én gondolkodom. Joggal mondod: Ha te lemásolod az már nem eredeti. De joggal mondom azt, hogy mindhárom ötlethez könnyű volt eljutni, azok a változtatások amik sok kliséhez képest eredetivé tehetik egyik vagy másik ötletet sokkal könnyebben jelennek meg, mint az erőltett gilisztaember. 

Comments on Fantasy? Milyen Fantasy?

Be the first to comment
Please login to comment

girion JomSocial Avatar   03.05.2015 19:15
Igen Nem Hello, örülök hogy ismét vagytok és hogy érkeznek új írások is. Az "alkossunk egy új világot/rendszert" kezdeményezésnek meg pláne.

Az Európa és MAGUS központú szemléleten azért még lehetne javítani. Keleti vagy dél-amerikai példákkal is összevetni, illetve egyszerű civilizáció fejlődési tényezőket nézni.

Amik eszembe jutottak a téma kapcsán még:

Nem kell feltétlen térképnek konzekvensnek és késznek lennie. Lehetnek olyan vidékek ahol a tér és idő szabályai fellazulnak. Lásd. Holdstock: Mitágó erdő; Moorcock: Von Bek ciklus. Egy nap alatt körbe lehet járni, de a belsejébe éveken és ezer mérföldeken át vezet az út.

Hard Magic illetve Sanderson 3 törvénye (http://brandonsanderson.com/sandersons-third-law-of-magic/)
Nagyon szívesen látnék ilyen szemléletű világ+rendsz er párosítást. Világ van már jó pár, és talán rendszer is ami efelé tapogatózik, de nincs még igazi.
Főleg a 3. törvény, az "előbb aknázd ki ami van, aztán hozz be újat" lehet fontos.
 

You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Kereső

Cookie kezelés