Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

A fentiekben számos problémát, trükköt, megoldási lehetőséget írtam össze, a teljesség igénye nélkül, leginkább gondolatébresztőnek, felsorolásszerűen. Jelezve, hogy a karakteralkotástól, a világkép sok elemén át, mennyi mindenre hat az a döntés, hogy milyen kockával, hogyan akarunk dobni. Sok lehetőség van az egyes dobási módok hibáinak javítására pár opcionális szabállyal, és így a K100 alapú rendszer is javítható valamennyire. A kérdés az, hogy a javítás mennyire nehezen kivitelezhető fejlesztői oldalról, a javított rendszer mennyire lesz bonyolult, és a javítás után mennyi hiba marad benne? A három kérdés közül a második azért is aggasztó mert viszonylag kevés szabályt szeretnénk használni. 

Egy esetleges több kockás K6 alapú megoldás kevés kiegészítéssel remek alapot jelentene. Sok új lehetőséggel. A K100 alapú rendszert ismerjük. Aki M.A.G.U.S.-t játszik az a hibáit rég kompenzálja és a játék így kialakuló képet szereti. A potenciális új játékosok viszont nem rendelkeznek bevált receptekkel a K100 hibáinak kompenzálására, és jobban örülnének a jobb alapra épülő rendszerre. Amit viszont sok régi játékos mereven elutasít így pedig az új játákos is kisebb játékosbázisra kevesebb játéklehetőségre számíthatna. 

Nézzünk csak egy listát (a teljesség igénye nélkül) arról, hogy hányféleképpen tudnánk a K100 számos hátrányát mérsékelni:

  1. Ritkábban dobunk, ritkább az extrém eredmény is.
  2. Nagyobb módosítók mellett a kocka kevesebb szerepet kap.
  3. Világ szinten magyarázatot adunk a furcsaságokra.
  4. Ha a rovarok ellen is rúnák védenek a fogadóban, varázstárgyakkal befolyásolhatjuk a kockát pl. szerencse amulett szinten.
  5. A kritikus sikert fenntartjuk kalandozóknak, a kritikus kudarcot az ellenfeleiknek.
  6. "Kártyás megoldás és pakli építés".
  7. Elektronikus kocka, nem egyenletes eloszlással (fizikai).
  8. Egy app ahol az eloszlás, a memória, stb. is befolyásolható.
  9. Több oldalú kockából csinált k10 nem egyenletes eloszlással akár opcionálisan, vagy valamely képességhez, mágiához kötve.
  10. Sok szokatlan eredményt más dobás kell, hogy megerősítsen.
  11. Nyitott dobásokat vezetünk be.
  12. Pontból "vehető" újradobásokra építő rendszert hozunk létre.
  13. Táblázatok adják meg a dobáshoz tartozó eredményt és ez javítja a problémákat.
  14. Az extrém eredményeknél sokféle szokatlan esemény jöhet.
  15. Morális szabályt újra értelmezve belenyúlunk a játék képébe.
  16. Igazi kudarc mellett lehet "részsiker aminek ára van" és a siker mértéke is lehet többféle. 
  17. "Dobj és válassz" módszer valamilyen alkalmazása.

Jól látható, hogy a K100 hátrányait számos módszerrel próbálhatjuk gyengíteni. De míg egy dobozban árult társasjátéknál felmerülhet az olcsó elektronikus kocka gyártása, addig egy Fantasy szerepjáték, ami sokszor egy ingyenes bemutató anyagból játszható nem jó, ha akár ilyenre, akár mondjuk appra épít. Sőt a táblázatokat se akarjuk magunkkal cipelni. K100 alapon nyitt dobás is volt már máshol. A világ szintű magyarázat, a kevesebb dobatás nem elég. Szóval szépen lassan a felismert lehetőségek nagyobb részéről kimondjuk, hogy nem jó.

A 3., 5., 6., 14., 15., 16. és 17. megoldás viszont kombinálható valamennyire. A különleges kártyák, a pakli építés opcionális, de az extrém esetek változatosságárt ez felelhet. Adrenalinról, istenek akaratáró, a lejegyzett krónikáról szóló magyarázat és az ehhez közletített morális szabály is segít. Igazából az 5. lehetőség is hozzá csapható a képhez. Ha a képzettség próbánál is megoldjuk, hogy nagyot dobni érje meg, mondjuk a képzettség + dobás + módosító > 100 legyen a siker, de felette többféle "jobb siker" és alatta pár féle részsiker lehet akkor lehet azt mondani: stressz nélküli helyzetben nem nagyon dobunk. Éles helyzetben viszont a kalandozó több k100-zal is dob és a legnagyobb értéket választja, a nem kalandozó csak 1k100-at dob, az elátkozottabb lények egy része pedig több k100 közül a legrosszabb dobást kénytelen használni. 

Így a kalandozók könnyen legyőzhetnek olyan lényeket, ellenfeleket akik normális esetben erősebbek náluk. A siker minősége és sok más miatt "van miért izgulni", megvan a k100 feel, lehet sok kockával dobni. Az alacsony képzettségek mellett is lehet esély kiváltképp akkor, ha sok ilyen kockával dobunk. Amik egy része lehet a "kalandozó státuszból" következő más része pedig "alkalmanként megvehető" bónusz. Mégis a magasabb értékek sokáig javítják az esélyeket, és lehetővé teszik, hogy a karakter még jobban teljesítsen. Így már az alacsonyabb képzettségeknek is lehet értéke.

Az eredmény: Pár mondatban összefoglalható a rendszer, jól támogatja a heroikus teljesítményeket, a hosszabb életút játékot, a túlerő ellen is győzedelmes kalandozókat. Mégis van miért izgulni, az alacsony képzettség értékeket is jól használhatóvá tettük. A több kocka használata ilyen módon könnyen beépíthető opcionális szabályként a hagyományos rendszerbe is, sőt szinte bármely más K100 alapú rendszer esetében lehet hasonló. Csak mondjuk Call of Cthulhu esetében a kisebb dobást választanánk (kivéve a fejlődésre kapott checknél). 

Az benne a szép, hogy eleinte amikor kevés a kocka a rendszerrel könnyebb számolni. De meg tudjuk oldani azt, hogy a képzettségeket a játékos szabadon fejlessze, de "nagyobb fordulatot hozó kaland" során (fontos célt elérve) szintet lépjen, és akár mindig használható, akár alkalmanként használható plusz kockát kapjon a dobásaihoz és ugye a csak a legjobb fog számítani. Ezzel pedig ugye a karakter fejlődése több dimenziós lehet, hiszen a szakértelmek fejlesztése, az elért célokkal szerzett "vagyon, hatalom, befolyás" illetve esetleges varázstárgyak mellett kaptunk egy új fajta szintet. A több fejlődési mód a folyamatos kisebb jutalmakat (amik hasznosak) és a ritkább nagyobb jutalmakat (amik emlékezetesek, amikről beszélsz) egyaránt támogatja. 

Comments on K6 vagy K100 nem könnyű a döntés

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.