Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Ismerjük az "utcai életvitelt", 0 nuyenbe kerül fenntartani, ennek megfelelően akár végleg is ingyenes lehet. Könnyű fenntartani, ehhez persze nem kell sokat keresni. Az egyensúly látszólag tökéletes. De kb. hogyan is képzeljük el a más életvitelt folytató karakterek vagyoni helyzetét? Ehhez a legjobb támpontot a karakterek össz vagyona, és az életvitelek ára (havi költsége) jelenti. Érdemes meglátni, hogy hol lehetnek kb. a különböző karakterek a társadalom ranglétráján, ha megpróbáljuk a szabályokat viszonylag szigorúan értelmezni. El kell fogadnunk a tényt: A játékos karakterek többnyire nem legalul vannak. Több oknál fogva sem lehetnek sem ott. sem a közelében. S most nem a 0 nuyenes "utcai" életvitelt élő hajléktalant említem, a "negatív össz vagyon" (temérdek adósság) mellett, hanem a társadalom jópár szélesebb részéhez is viszonyítok. 


A Sprawl Survival Guide részletes életvitel szabályai remek lehetőséget adnak arra is, hogy felismerjünk bizonyos társadalmi rétegeket. Nem szándékozok a legszegényebbekkel foglalkozni, bizonyos államokban élő szegények még a Z zónák nincstelenjeire is irigységgel nézhetnek, kezdjük ennél lényegesen feljebb. Olyan zónákban ahol van rendőrség, vannak üzletek, ahol van élete a karaktereknek. A példákat, és a számítást javarészt (az egyszerűség kedvéért) egy korábbi, EnerlaNETen megjelent cikkemből veszem át, de a cikk maga lényegesen többet fog mondani. Elsősorban azért, mert kitérek egy fontos apróságra: Ha a karakter némi pénzzel rendelkezik akkor nem csak az a kérdés, mire költheti el, hanem az is mivel kereste ezt meg, milyen háttér szükséges ehhez a vagyonhoz. Akinek vagyona van, annak a vagyon összeszedéséhez szükséges háttere, megbecsülése, stb. is megvolt valamilyen formán. Ez pedig egy a pénzen messze túlmutató társadalmi pozíció. És ez alapján kell mesélnünk a karakter helyzetét.

Első példaként: Valahol az "életvitel" szintek aljához közel helyezkedik el Johnny a koldus aki Redmond vagy Pullyalup még viszonylag lakható részén él. Nem a törvényen kívüli "Z" zónákban, itt még van rendőri szolgáltatás, elvben közművek, iskolák, kórházak is vannak. Állandó lakhelye nincs, regisztrált hajléktalan. Ellenben a koldulásból, segélycsomagokból jutott pénz zseblámpára, hálózsákra gázégőre. A legolcsóbb és "ízetlen" ételek mellett időnként jut némi borra is a koldulásból, s van annyi aprója, hogy a mosodát is használhatja. Szórakozás kapcsán levedlett játékkonzolra, rádióra is futja. Mivel a kolduláshoz fel tud úgy öltözni, hogy legalább a szegényebb negyedeken lévő nyilvános helyekről ne dobják ki, időnként lát itt trideot, és a nyilvános mátrix terminált is tudja időnként (ritkán) használni.

Ez alapáron számolva is csupán havi 45 nuyenbe kerülne 1 főre, de ha a cucc java "közös" egy társsal, akkor ugye a 2 fő életvitelének az összköltsége 54 nuyen, ez fejenként 27 nuyen lenne. Ez a környékre jellemző hátrányokkal akár a felére is csökkenthető lenne, ha azt akarnánk. Az adott karakter körülbelül havi 25 nuyenből megél, 2500 nuyen pedig élete végéig elég lenne "erre a luxusra". Sőt, a végleges életvitel ugye örökölhető is. Félretéve a tréfát, a 25 nuyen az mai áron sem lehet sokkal több mint mondjuk havi 8000 forint. Talán még kevesebb is. A ruhát, a felszerelést ebből mindig pótolni tudja, megél, étkezik. Adózni remélhetőleg a koldulás és segély után nem kell. Természetesen a kaja a legolcsóbb "zacskós kaja", rosszabb ízben, lejárat közeli tétel valami népszerűtlen kivitelből, amit egyik-másik jótékonysági szervezet megkap. De mint látjuk, ez napi kevesebb mint 1 nuyen költség a karaktereknek.

Ez a szint, ami messze nem a társadalom legalja, mai szemmel kevesebb mint 300 forint napi költséget jelent: Ebben pedig minden benne van. Étel, ital, ruha, főzés, létfenntartás. Egy mai magyar szemével a nyomor nyomora, de egyes országokban azért ma is élnek bőven ennél is szegényebb emberek. A Shadowrun világában pedig ennél lényegesen nagyobbak a társadalmi különbségek. Mégis, el tudjuk képzelni, hogy Johnny hogyan él, és nem nehéz elfogadni, hogy egy koldus, egy regisztrált hajléktalan tényleg élhet így. A RASZ számát akár bűnözőként is kaphatta kényszerből némi lopási ügy (és pár hónap sitt után).

Johnny életvitelét még a Mr. Johnsons Black Book szerinti "Low-Level Campaign" szabályok szerint alkotott karakter, E erőforrással is véglegesen fedezni tudná. 3000 nuyen erőforrás és összesen 100-600 nuyen induló pénz (igen, a minimális 100 nuyenes induló cashből is 4 hónapig élne Johnny akár társ nélkül is) elég egyértelmű. De lássuk be, ha nem metahumánt, nem mágust nézünk, hanem csak egy "bicskást", és maradunk a prioritásoknál akkor 50000 nuyenünk van erőforrásokra. Ebből 20 Johnnyt lehetne eltartani a világ végezetéig. Bármilyen induló karaktert nézünk,nagyságrendekkel van Johnny szintje felett, bármikor válaszhatta volna, hogy Johnny szintjén megél. De többet akart, többet, mást választott. Pedig Johnny is büszke: Nem kell egy Project Hope szintű lepratelepen 20 ágyas barakkokban lakni, ő az ottaniakhoz képest "fényesen" megél a koldulásból. A Plastic Gardenstől, s pár más leprateleptől pedig a "Project Hope" is fényévekre van. 

Fura módon még mindig gondolkodhat azon, hogy megérné visszamenni a sittre. Ott ugyanis jobban élne. Hiszen a Shadowrun világában is jár ott a trideo, a séta, a meleg étel, a fürdés, a fodrász és megannyi dolog. De a szabadsága többet ér. Ezért sem vonzzák a Project Hope szintű kezdeményezések. Hogy miért említem a Project Hope-t? Mert Johnny elkerül ezt, sok játékos karakter viszont egy meló részeként meglátogathatta a helyet... Persze csak átmeneti jelleggel. 

Johnny "eladható vagyonához" persze nyugodtan hozzá lehet csapni az eladható, nem létfontosságú szerveit. Kaphat plusz javakat véradásért is (erre nálunk is van példa). Kockáztathatja pénzét némi gyógyszerkísérletek során. Szerencsével kaphat munkát, kitartással bevonulhat a seregbe, előtte is akadnak kitörési lehetőségek, még ha nem is túl látványosak is. Persze ő egy átlagos gettó lakóinak az alját képviseli. Messze van a pusztulat keményebb részeitől, de a társadalomhoz való felzárkózás is csak távoli cél. Innen sok lehet lejjebb, de sok lehet feljebb is.

A "gazdag" haverja már egy lepukkant öreg lakókocsin osztozik egy társával. Ők ketten a biztonsági őrök a kocsmában ami előtt Johnny koldul. Pete, és nője Clara keményen dolgozik, mint minden kidobó a környéken. 4 pontnyi életvitelében még mindig az olcsó és hordozható eszközök használata dominál, de hála a kocsma előtti parkolóban pihenő kisebb (vizsga nélkül, mozgásképtelen) lakókocsinak már fedél is van a feje felett, és az sem sátorlap vagy kartonpapír. Néhány innen-onnan összeszedett bútordarabot (matrac, vegyes székek) jópár sörösrekesz egészíti ki, s a hely legalább zárható. 

A 4 pontnyi életvitel alap ára is 70 nuyen, de ugye ez 2 főre 84 nuyen lenne. A rossz hírű környék, és egyéb hátrányok okán szinte biztos, hogy ezt 80 nuyen alá lehetne elosztani. S ugye ezen ketten osztoznak. Pete és Clara számára elég egy adózás után 40 nuyenes kereset. Egy kicsit feljebb tornászva a költségeket, de még mindig egy 50es alatt maradva, már lenne a lakókocsiban trideo, alap mátrix kapcsolat, meg egy olcsó műérzet lejátszó, szórakozni kell. A családi pótlékból akár gyereket is vállalhatnak. Tegyük hozzá, hogy Pete és Clara életvitele is lehetne további hátrányokkal (zajos környék, stb) olcsóbb, hátmég akkor ha a lakókocsi is tákolmány lenne. De ugye nekik igazi lakókocsijuk van, még csak be sem ázik az esőben.

Ugye nem hisszük, hogy bármilyen árnyvadász csapat tagjai ne tudnák ellátni Redmondban Pete munkáját? Amint látjuk, ez az esély sokak előtt nyitva áll. A 40 nuyen százszorosa még mindig csak 4000. Ergo az 50000 nuyenes vagyonkából 10 Pete / Clara életvitele lenne fedezhető a világ végeztéig, s jutna pénz két olcsóbb robogóra, 1 jó kapcsolatra, s még mindig tudnának mit költeni. Rendben: Legyen a 10 személy helyett csak 4 páros meg a gyermekeik. 4 család élete végéig élne ezen a szinten az említett induló erőforrásból. Pedig, ha működőképes járműre, benzinre, stb. is jut pénz, s el lehet ezen a szinten tartani a haverokat is, az bizony sok ilyen szegényebb karakter számára maga a paradicsom. De egy metahumán mágus is tudná élete végéig fedezni ezt az életvitelt minden további munka nélkül az induló vagyonából.

És könnyű elképzelni azt, hogy e szintet bármelyik karakter finanszírozni tudná tartósan, a hátterük is megvan ehhez és még jóval többhöz is. Persze, a város fényei itt is messze vannak, de ez nem csupán jobb életet jelent a csövező Johnnynál, hanem ezen a szinten a karakter már aktív, hasznos tagja a társadalomnak. Nincs messze az "egyensúlytól" a segélyből nyomorgók és az adófizetők közti keskeny vonaltól, de már az adófizetők oldalán áll. Egy ilyen szinte élő karakter már az adórendszeren keresztül finanszírozza Johnny segélyeit. De a fehér kerítésről, békés megélhetésről álmodozó tömegeknek még ő is az alján van. Keressünk hát egy feljebb lévő példát.

A kocsma pultos csaja, Liz, iskola mellett dolgozik. Számára már nem lakókocsi a lakás, hanem egy valódi összközműves (összkomfortos) bérlakásról van szó. Az ő bútorai már egyformák, az ágya sem csak a matracból áll, van kanapé, egyedül fizeti a lakbért, van központi fűtés, az épület saját mosodájáért sem kell fizetni, s az olcsóbb algaszelethez képest akár a Nutrisoy is előrelépés. A közművek nem a legmegbízhatóbbak a környéken, de azért a napi fürdés, étkezés nem jelent gondot. Trideo, mátrix, műérzet és pár más dolog persze itt is megvan, nem kell ebből sem nélkülöznie semmit. Ha feltételezzük a lakásnak éppen annyi előnye van, mint hátránya, akkor is 400 nuyenbe kerül. Bezzeg, ha befogadna 2 lakótársat akkor 200 nuyenből még bulira is futná. Irígyli is őt Clara, no nem csak a lakásért, hanem az iskoláért, kitörési lehetőségért, fiatalságért, nomeg a "vendégcsalogatóan" formás melleiért, amiket a kocsma számos vendége szeret megbámulni.

Lehet, hogy Liz az időnként kicsit koszos, nagymellű latina még a gettóban él, de már csak a legszélén, és látja az utat kifelé, sokak szemében ő lesz a példa. És a munkája fedezi a költségeit, nem kell odadobnia magát a kocsma vendégeihez. Bezzeg, ha pár videóból fedezné a sulit, még könnyen kitörne, de az emberi méltóságát többre tartja. Persze sok társnője elárverezte eBayen a szüzességét... Azok közül van aki jobban él. És igen, Liz sok ajándéknak nem egy divatosabb cuccot vagy épp másfél liter szilikont kért, hanem megteremtette a jövőjét, így másik oldalról is fontosak a döntései. 

S ha azt nézzük az abszolút minimum induló vagyon a játékban 600 nuyen lenne. Emlékszünk a két szobatársat említő felvetésre? No igen, a pultoslányunk életszínvonalán 3an élnek meg a kis lakásban a szabályok szerint éppen 560 nuyenből. Kedves? Nos ez a leges legalja vagyon a játékban, hónapról, hónapra élni, 1 hónap tartalékkal Liz életszínvonalán. Ha a karakter ezt a szintet tartja fenn, és ezt még könnyen fedezi sok munka, akkor 1 keresős családként sem fenyegetné őket a kilakoltatás. Az 560 nuyenes kereset a hónapról hónapra tengődő vagyontalan családokhoz képest amúgy azt jelentené, hogy a családi pótlékból, segélyből megtakarítás lesz. Ez pedig mint látjuk akár viszonylag szélesebb rétegek életszínvonala. Jövővel, álmokkal, perspektívával.

Kb. annyival rendelkezik a játék elején remek "utcai szintű" metahumán sámánunk / mágusunk / adaptusunk amennyit egy ilyen család "nyomorgó" keresője visz haza a hónap elején. Ebben már némi perspektíva is van, és bizony mondom, a faj és a mágia közül bármelyik elég lehet a fenti példában említett pultoslány keresetének elérésére. Sőt, akár jóval többre is, így azt kell mondanom, hogy e szegény metahumán sámánunk is jobban fog élni hosszú távon Liznél, de valóban ez a szint lehet rövid távon a "legalja" egy játékos karakter számára.

A 400-600 nuyen közötti havi kereset nem lenne annyira meglepő, kb. azon a szinten járunk amit azért elég könnyű elérni. Az igazsághoz tartozik, hogy ezzel még nem értük el igazán a "szegény életvitelt". Ha egy "kétkeresős" család kapcsán a két kereső átlag keresete 600 nuyen, a gyerekek utáni családi pótlék eléri a 200 nuyent, akkor érjük el a tömegeket jelentő hagyományos szegény életvitelt. Hiszen ugye minden újabb ember csak 20%kal növeli az életvitel költségeit. Ergo egy családban ez szinte korlátlan létszámnál fenntartaná a szegény életvitelt. Persze ez önállóság, nem kell a szülők lakásának egy szobájában dekkolni, az önálló "saját" otthon nagyon nagy előny még akkor is, ha bérelt. 

Ha nem pontrendszert nézünk, hanem prioritást, akkor az abszolút minimum vagyon 5 hónapi tartalékot jelent ezen a szinten, és bizony a szegény életvitelt biztonsági őr, gyári munkás, stb is fenn tudja tartani, mint a legtöbb utcai banda is. Egy a helyi klubokban előzenekarként tengődő rocker banda átlagos koncertje (amivel a látszatot fenn lehet tartani) egy koncert átlagos bevétele olyan 2500 nuyen körül, afölött lehet. Ha az albumok bevétele fedezi az adót, akkor egy ilyen "senki" rocker is elég, ha havi 2 koncertet vállal a havi életvitel fedezésére. Persze ez a banda még nem igazán profi zenészekből áll, akkor többet keresnének. Magyarul a szegény életvitel, tényleg tömegeket érint, de bőven van onnan kitörési lehetőség. Aki ezt eléri, már fényévekre van Johnnytól, Clara-tól, Petetől, és pár évre (iskola elvégzése, önállóság) Liztől. Persze Liz még előre léphet.

Egy alacsonyabb szintű kampány kezdetén egy átlagos karakter számára akkor is jut pénz szegény életvitelre, ha "egy új autó árának" a másfélszeresét elverte felszerelésre és még némi kapcsolati tőkébe is fektetett. Innen pedig még mindig felfelé vezet az út. Hiszen az a rocker aki már el tud adni annyi "cédét" hogy már legyen némi neve, ne csak előzenekar legyen a helyi kocsmákban, az már hamar feljebb emelkedik a szegény életvitelnél. A játékos karakterekről tehát azt látjuk, hogy bőven feljebb vannak ennél a szintnél, arany életük van. 

Az árnyvadász életmód a legtöbb karakter választja, s a legtöbb karakter viszonylag profi a választott hivatásában. Megvan az a tehetségük, ami az átlagember fölé emeli őket. Részben persze a képességek kapcsán, részben a képzettségeik okán. A választási lehetőség viszont nem jelenti azt, hogy a karakter feltétlenül jól élne, nagyon sok esetben tudatos választás az, hogy a szabadság a fontosabb, s nem a pénz. Az alacsonyabb életvitel többnyire azt jelenti: A karakter bizony "többet is kereshetne", és tehetségesebb is az átlagnál, de azért szegény mert ragaszkodik a szabadságához, más lehetőségekhez. Nem olyan könnyű pénzbeli előnyökkel lekenyerezni. Ez a választási lehetőség pedig luxus.

Ha a hírneve is ilyen, inkább dolgozik olcsóbban, de válogat, akkor e szerint is kínálnak munkát számára a kapcsolatai, s rosszul fizető de vállalható munkákkal néz szembe egy karakter. Nagyon sok karakter erőforrásai vagy nem feltétlenül a saját tulajdonát képezik (egység költségvetéséből vettek számára kincstári fegyvert), vagy pedig a karakter maga dobta be a közösbe (a műhely amit az egész motorosbanda használ, s fontosabb volt mint a lakás), ezek lehetnek érdekes kivételek, kérdések, de mégis azt mondjuk, az átlag karakter, még az alacsonyabb "utcai" szintű kampányokban is e tömegek felett van. 

Bár a day job hátrány szinte biztosan fedezi a szegény életvitel költségeit, közel sem biztos, hogy ez az életvitel a karakteré. Könnyen lehet, hogy a műhelynek otthont adó helység után kell fizetni a "lakbért". Figyelembe véve, hogy az életvitelt a Spawl Survival Guide szerint testre szabhatjuk, könnyű elképzelni, hogy azért akadnak olyan életvitelek amihez se élelem, se kényelem nem tartozik, garázs azonban igen. Ha eszünkbe jut, hogy immár munkaeszközöket is lehet életvitel részeként vásárolni, akkor cseppet sem meglepő a feltételezés: Akad olyan árnyvadász aki a kényelem helyett mást tart fontosabbnak, ezért él (legalább látszólag) pocsék körülmények között. 

A szinte élhetetlen de legalább "ingyen" van kategóriához közeli életvitel bizony illik egy ork patkány sámánhoz, aki bizony nem cserélné ezt el egy "finom kis wellness hétvégére", mert így érzi magát jól. Talán nem is ok nélkül, hiszen az ilyen döntéseknek számos oka lehet: Totem (hit), kulturális háttér, s ki tudja még milyen egyéb okok. S ha pedig okuk van az ilyen életvitel választására, akkor ez az életvitel fennmarad továbbra is. Ezzel persze nincs is baj, de nem ez határozza meg az átlagos karakter társadalmi pozícióját, a világképet. 

Furcsa módon a szegény életvitel kapcsán akad egy "vízválasztó", ha a 90000 nuyen "induló tőkét" nézzük, az "éppen csak" de nem elég egy teljesen önálló végleges szegény életvitelhez, de egy egyszerűbb 11 pontos életvitelhez bőven elegendő lehet. Ez a fenti példák közül még Liz életvitelénél is kellemesebb. Mire elég a 11 pont? Hagyjuk el Redmondot, s költözzünk Tacoma D biztonsági szintű részére (1 pont), persze ez elsősorban üzleti és ipari negyed, de annak a csendesebb, lakhatóbb része. Akad persze víz, villany, központi fűtés, bár mint a legtöbb hasonló negyedben itt is előfordulhat időnként némi kimaradás. Az alap mátrix elérés, a trideo, egy kisebb hifi, videotelefon, s egy olcsó műérzet lejátszó nyújtja a szórakozást. Olcsó, de összeillő bútorok, a javát újonnan vásárolta meg a tulajdonos. Itt már jobbak a zárak, a ház környékén kutya is akad, stb. Egy ma is tipikus 50 négyzetméteres lakásról van persze szó, némi parkolóval.

A fenti életvitel, ha előnyökkel, hátrányokkal nem fűszerezzük még kiegészíthető egy robogóval, némi szerszámmal, felszereléssel. A felszerelés közé akár egy CMT Comet kiberterminál is beleférne. Ez a karakter élete végéig meg lenne, minden apró bevétel amire a karakter szert tenne megtakarításként működne, amiből fejlődni lehet. Ha valaki nem metahumán, s nem aktív mágikusan akkor ennyivel a prioritások szerint biztosan rendelkezik, de rendelkezhet ennél lényegesen többel is. "Akár blogolásból" naplopásból is hamar megvan egy adatjack ára, sok aprósággal lehet a kényelmen is javítani, a karakter elvan mint hal a vízben.

Ha ez is alternatíva akkor kényszer lenne az árnyvadászat, vagy luxus? Ne feledjük, a karakter azokkal van egy szinten akiknek már fiatal korukban van annyi megtakarításuk, hogy nyugdíjba menve az átlag gyári melós szintjén megéljenek, fejlődjenek. Ki ne szeretne mondjuk 25 éves korára ennyi megtakarítást? Vajon kényszerből kockáztatná az életét? Természetesen innen akad még felfelé, és az is tény, hogy egy végleges "luxus életvitel" igen messze van a legtöbb karakternek, így a meggazdagodás reális cél is lehet. De a legfontosabb tény mindössze annyi: a legtöbb karakter van annyira gazdag és / vagy tehetséges, hogy abból élhessen meg amit szeret csinálni. Ez pedig nem kis luxus.

Természetesen lehet magyarázatot adni arra, hogy miért is ezt az életvitelt választják a karakterek: A kitörési lehetőség, adrenalin függőség, szabadság szeretet, a sor szépen folytatható, azt azonban tudjuk, hogy a legtöbb karakter mögött egy az átlagosnál jobb életvitel lehetősége is ott van. Ez pedig alapjában meghatározza azt is, hogy a karakter a Shadowrun világában a nyertesek vagy a vesztesek közé tartozik. Persze lehetne, sok háziszabállyal, a példák közül Pete szintjén indulni, de igen szokatlan lenne ez az átlag játékosnak. Ha pedig a karakter a lehetőségek hazájának mutatott görbe tükröt játja, és nem egy sötét anti-utópiát, akkor bizony nem egy Cyberpunk játékról van szó. Sőt.


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső