Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabály
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, a
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennél
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogy

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

A jellemek és a kasztok kérdése az, ami a játékrendszerek kapcsán a legtöbb vitát kreálja. Sokan mindkét fogalmat elutasítják, mert látnak rájuk rossz és még rosszabb példát. De mi történik akkor, ha megpróbálunk egy jó példát adni? Mondjuk felejtsük el a "jó-rossz" tengely különböző verzióit, és a "karakter természetét kijátszva visszakapott akaraterő pont" öreg megoldásait. A kalandózó kór kapcsán beszéltünk az emberek jellemét őselemekhez kapcsoló elképzeléshez. Ha a világunkban az őselemek, ezek érzelmi megfelelője adott, a világban a lélek felépítése is erre épül, akkor kaphatunk egy egyszerű jellemet. Mondjuk 10 pontot elosztva a 4 őselem köztött. Pár viselkedésformát, és akár pár megkötést is az egyes jellem szintekhez kötve. Lőn csoda, valami új képet látunk. És nem kevés féle jellemet.

A hasonló hermetikus világkép mellett van még egy misztikusabb jellem megközelítés. A horoszkóp. Ami egy fantasy világban persze az eltérő csillagképek, bolygók, a holdak eltérő száma és sok más apróság miatt alapvetően más, mint a földön. Nomeg azért is, mert egy fantasy világban ez teljesen más alapon működik. Nem, nem hiszek a horoszkóban. Abban viszont hiszek, hogy nem minden alap nélkül találták ki, még akkor sem, ha mindenféle marhaságokat tettek mögé. Az, hogy milyen hónapan született, illetve milyen hónapban fogannt egy gyerek alapvetően számos tulajdonságát már a földön is befolyásolhatta, pár más tényezőtől függően.

Ugyanis volt mondjuk két gyermek. Az egyik az évnek abban a szakában született, amikor a faluban majd minden más gyermek. Velük együtt fejlődött. A szülei rendes dolgos emberek voltak, mint a többiek. A másik gyeremek máskor fogannt, amikor a rendes, dolgos embereknek nem sok erejük lett volna próbálkozni. Ezért vagy pár hónappal idősebb, vagy pár hónappal fiatalabb gyerekek között nevelkedhetett volna. De inkább az idősebbek közé engedték. De akkor is csak óvatosan, részben a babonák, részben a szüleivel kapcsolatos pletykák miatt. Ez az amúgyis is kíméletlenül őszinte gyerekeknél könnyen vezetett csipkelődéshez, a sebezhető gyerek a bullying áldozata is lett. És erre jön rá még az, hogy mit kapott a környezetétől, mit örökölt a szülőktől. 

Sok pletykát ő is hallott, ment a placebo, nocebo, de a jóslatok más viselkedését is befolyásolták, így pedig megannyi önbeteljesítő jóslat vezetett egyre több egymást megerősítő megfigyeléshez. Ezt nem volt nehéz a csillagképekhez kötni. Rögtön megjelent a horoszkóp. Ha pedig alapvetően az összefüggést sokszor látták, de voltak árnyalt helyzetek, hát akkor logikus volt árnyaltabb képben gondolkodni. Ezzel az asztrológia egy árnyalt, több dimenziós jellem leírást tudna adni. És most képzelük el egy olyan világban, ahol nem arról van szó, hogy a születési időponttal összefüggésben megfigyelhető jellemzőket magyaráznak félre, hanem ahol valóban hatnak a csillagászati együttállások, meghatározzák a karakter jellemét, tehetségét, mágikus képességeit vagy bármi mást.

Rögtön adja magát az ötlet, hogy a karaktereket egymást kiegészítő osztályokba sorolni nem csak képzés, de horoszkóp szerint is lehet. Ha pedig az ebből eredő tehetség határozza meg a képzettségek árát, kisebb-nagyobb kedvezményeket adva, de essetleg iskola is ad hasonló kedvezményeket? Nos az is egy érdekes lehetőség. Lőn csoda, a jellem és a kasztrendszer szerepét valami új vette át. De természetesen mondhatjuk azt, hogy ha a horoszkóp a viselkedésre és tehetségekre is hat, a tehetsséges és a viselkedésből adódó napi rutin pedig együtt határozza meg a karakter képességeit, és azt, hogy ezeket hogyan tartja fent is a horoszkóp írhatja le. 

Mondjuk az adott csillagjegyhez, a mögötte lévő isteni akarathoz való kötődés írja le a testi adottságokat, mert egy bolygó az adott csillagjegyben volt, egy másik a szellemi adottságokat, és így tovább. Sőt, lehet azzal is játszani, hogy a csillagok és bolygók megfelelő állása esetén az "emberfeletti" tulajdonság, a szokottnál erősebb kötődés eltérő fajt is jelenthet. Lőn csoda, a karakterlap javát egy részletes horoszkóp írja le, a karakter pedig motivált lehet a hatalmát adó kötődések egy részének fenntartásában, megerősítésében. De ha valami újhoz kezd? Hát egy másik kötődését helyezi előtérbe, így egyik kötődése erősödik, másik gyengül. Akár kitaláljuk, játék közben mennyit, hogyan, és milyen gyorsan változtathat a karakter az ilyen kötődésén. Ez a rendszer kellően nyitott is lehet, mégis teljesíti a kasztrendszer, a jellem rendszer bizonyos céljait. 

Esetleg azt is lehet mondani, hogy a karakter a jelleméhez kapcsolódó dolgokat nem először, nem másodszor teszi, az ilyesmiben gyakorlottabb, így a jellem (horoszkóp) alapján valamilyen módosítót is kap. Mondjuk a korábban felvetett rendszerben ez a jellemhez kötődő rutin és a kultúrához tartozó alapműveltség egyaránt képzettségként működhet. Még a tápolásban motivált játékos is azon gondolkodna, hogyan lehet a tetteket a jelleméhez, kultúrális kötődéséhez, stb. kötni, ha kell filozófálva, ha kell közvetlenül. No nem azért, mert a szerepjáték magától is megy neki, hanem mert +2 kockát remél. 

A jellem így sokdimenziós lehet, az árnyalt jellemek, az ezekre építő kultúrák pedig egy színes világot is megalapozhatnak. Az ilyesmi persze nem példa nélkül álló, még a szerepjátékok világai kapcsán sem, de megannyi irodalmi és filmes alkotás világa is sokszínű. Mondhatnánk, hogy a hazai piacon a M.A.G.U.S. rajongói is egy színes világképet szeretnek, ám tény az is, hogy ezt a világképet az alkotók többsége nem tartja magáénak, aki pedig helyesli csak utalásokat tett rá, így az ilyen alapon való játék lehetőségét kevesen ismerik. Az AD&D és a D&D történelmében jellemek szempontjából a Planescape világa volt különleges. Hiszen a Harmonium, tetteinek legjavával, megannyi hirdetett elvével, síkhoz kötődésével egy irányt mutatott, de az intoleranciájuk, más tetteik okán más irányba csúsztak, a nekik otthont adó külső síkbéli területtel együtt. 

Mindegyik esetben a jó / gonosz tengelytől való távolodás volt a kulcsmomentum. A különböző jellem koncepciók egy jelentős része kombinálható is. A horoszkóp alapú jellem, és az őselemi alapú jellem a karakter viselkedésének más-más részét adhatja meg, más-más dologban dönthet tehetségről, tehetségtelenségről. Ha ezt szépen leírod, számok mellé asztrológiai és alkímiai diagramokat, ábrákat is oda teszel amik ugyanazt mondják el, akkor az egyedi karakterlap már megad a karakterrel kapcsolatban némi hangulatot. Egy játék építésénél nem feltétlenül elég a már ismert sablonok összeillesztésén gondolkodni, érdemes azt iss végiggondolni mit és hogyan lehet még használni. 

Comments on Rendszer készül: Ötleteljünk a jellemekről

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Kereső

Cookie kezelés

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.