User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Hírneves próbálkozások: Hyboria és a Chainmail

Tony Bath mint angol "wargamer" a saját köreiben is játszott, és mint oly sokan ebben a korban ő is "kiadta" valamilyen formájában a saját szabályrendszerét, kampányát. Az ő Hyboria kampánya az első fantasy wargame, ami bizony szerepjáték elemeket is tartalmaz, és a Conan a Barbár történetek alapján készült. Ellenben ebből a rendszerből még hiányzott többek között a mágia is. Gygax csapatát azonban az első fantasy wargame megjelenésével megelőzték. A játékhoz komoly történet és "újság" is tartozott, és bizony tényként kell elfogadnunk azt is, hogy itt jelentek meg először "szerepjátékos elemek". A modern szerepjáték alapjait akár hozzá is társíthatnánk. De mégsem ezt hozta a sors.

hyboria coverElsősorban azért nem, mert a Hyboria campaign megmaradt wargame-nek, a 1926-os születésű (és 2000ben elhunyt) Tony Bath pedig megmaradt wargamernek. Annak ellenére, hogy a Conan történeteire építő játéknak nincs sok közvetlen folytatása, ám a történetet nem jó itt abbahagyni. Ugyanis a Conan történetek írója elég közeli kapcsolatot ápolt Lovecraft köreivel. A világ és mitológiai alkotás, ami a szerepjátékok velejárója pedig éppen ennek az írókörnek a munkásságára is vezethető vissza. Persze Tolkien mellett. De itt a több alkotó, olykor közös világok koncepciója, a sokféle világhoz, világképhez kötődő márkanevek is érdekesek az adott írókör munkájában. Ez a trend a mai napig folytatódik. Hogy miért nem ezzel kezdtük a történetünket? Mert a D&Dben nem a történet, a világ, hanem inkább a játékról szól, így pedig az ehhez tartozó gyökerek a fontosak. De térjünk csak vissza az említett írók munkásságához...

Weird Tales June 1936A személyes és munkakapcsolatok mellett azt is mondják, hogy karakter nevek egy része is oda vissza vándorol. Ami Robert E. Howard-nál varázslóra volt ötlet az máshol már fontos szörny, főpap, vagy egyéb fontos szereplő lehet. A korábbi inkább történelmi játékok itt már egyértelműen más forrást kapnak. Hogy miért? A Wierd Tales magazinra utalnék. A képregényekkel, fantasy és scifi témájú magazinokkal is foglalkozó hobbi boltok olvasói bizonyára ismerték ezt a híresebb alkotót. A fantasy és sok minden más a "furcsa történetek" közé volt sorolható, ettől is volt érdekes. 

Hyboria ilyen feldolgozása viszont nem lett termék, nem lett a piacot megváltoztató, gyorsan elterjedő újdonság. Aki egy kicsit kutat a témában rátalál, de a világ nem erre emlékszik. És azt hiszem érthető is, hogy miért van ez így. De a Weird Tales mögött álló alkotók, mint inspiráció, a szerepjátékok történetéhez a mai napig is hozzá tartoznak. És ezen az sem változtat, hogy akkor, és ott az a játék nem talált közvetlen folytatásra.

A Chainmail viszont folytatásra talált. És bizony a folytatás tartalmaz egy csomó olyan szörnyet, varázslatot, stb. amit már a Chainmail bevezetett, éppen ez emelte ki Gygax szerepét. Hogy a szerepjátékos elemek ötlete mennyire tudott körbejutni a világban jó kérdés: Lehet, hogy egyszerre jutott eszembe több embernek a világ több oldalán, lehet, hogy körbement az ötlet, de ez tulajdonképpen lényegtelen. A történet ugyanis, meglepő módon, a TSR megalapításával foglalkozik, ami után nem sokkal már a D&D megjelenése következik. Az út a D&Dig immár rövidebb.

De a Hyboria campaign kapcsán is felmerül valami: Míg sok korábbi wargame egy-egy csatát dolgozott fel, vagy éppen egy háborút ábrázolt hadjáratokként, itt egy 10 évnyi történetre adott karakterekre építő hadjárat kerül elő, márpedig itt a hosszabb távú célok, előnyök kapcsán fontos az "egységek" fejlesztése. Ha az egység pedig a regények okán olykor konkrét személyt jelent, akkor természetese a karakterfejlődés. Az oldalak definiálása (jellem) a személyiséghez is kötődő képességek, képességhasználat is része a wargame-k eszköztárának, azaz a szerepjátékos elemek megjelenése fokozatos.

Ha nem feltételezzük, hogy ezek az elemek a Hyboria kampányból kerültek a tengeren túlra, akkor kénytelenek vagyunk feltételezni, hogy itt nem egyedi ötletre épülő újdonságról van szó, hanem a játékok számos más helyen is folyó természetes evolúciójáról. Ez esetben viszont ez a folyamat számos más, kisebb csapat mára ismeretlenné vált játékában is tökéletesen előfordulhatott, az újdonságokkal sokan, sok helyen találkozhattak. A szerepjáték megjelenése tehát nem egy "találmánynak", egyedi ötletnek köszönhető, hanem egy természetes evolúciónak, amit a fantasy irodalomban szereplő harcok, csaták Wargame kapmányokká konvertálásának igénye szült meg. Ez az igény pedig sok helyen volt jelen.

És a mai napig nem meglepő, ha egy stratégiai játékban a hős is egy egység, a hős szintet lép, hasonló kampányokat játszunk le, akár négyzetrácson, akár hatszögrácson. Ha valaki azt mondja, hogy ez számos számítógépes játékstílus előzménye annak igaza lehet. 

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.