User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Kiegészítés: Érdekességek az Avalon Hillel való viszony kapcsán

Érdekes kérdés, hogy hogyan kötött ki az Avalon Hill a Hasbronál, hogy került a TSRtól az SPI beolvasztása körüli botrány kapcsán menekülő emberekből álló "Victory Games" fejlesztőcsapat (Avalon Hill része) mai utóda pont annál a cégnél, ahol a TSR utóda is kiközött. Hogyan lehet, hogy az akkor fejlett stratégiai játékokat és néhány szerepjátékokat előállító csapat is a Hasbro egy részlege. Furcsa módon a Gettysburg jut eszembe. Igen, erről a társasjátékról beszéltem, de bizonyára sokaknak a szó hallatán eszébejuthat ezen felül Sid Meier neve is. Nos, az Avalon Hill bukásához, Hasbroba való beolvadásához akad neki is némi köze.

Az Avalon Hill-hez a Gettysburg mellett pl. a "Tech tree-t" feltaláló Civilization társasjáték is hozzá tartozik. Sid Meier eleinte azt állítota, hogy ő a Sim Cityből nyert inspirációt, ezt a játékot nem is ismerte, de több munkatársa jelezte, hogy az ehhez tartozó Advanced Civilization előfordult az irodában. És a Sim City említése mint inspiráció nem sokat segített volna a Tech Tree kitalálásában. Így persze Sid Meier később egy interjában maga is elismerte, hogy játszott a játékkal. Ez azonban nem mentette meg az Avalon Hill által kiadott Advanced Civilization PCs játék változatát a Sid Meier's Civilization II-vel szembeni alulmaradástól a piacon. A nevet, számos megoldást ellopó, és az Avalon Hillnek keresztbe tévő Sid Meier ebből szépen gazdagodott... És szereti szidni a mások szellemi termékét ellopó csúnya gonosz kalózokat, akik torrent siteokról szerzik be az ő játékait. A dolog így még nem lenne igazán érdekes, akkor sem, ha emlékszünk Sid Meiertől egy Gettysburg feldolgozásra is, de akad még egy érdekes adalék a történetnek.

Az Avalon Hill's Advanced Civilization PCs játék ilyen bukása közvetlenül megelőzte az Avalon Hill Hasbro általi felvásárlását. Azaz az "utolsó esélyeik egyikét ellopó" Sid Meier alaposan hozzá járult, hogy az Avalon Hill is pont ott kössön ki ahol a TSR (és a Wizards): A Hasbro berkeiben. Furcsa módon a Microprose-t is a Hasbro vásárolta meg a Spectrum Holobytetől, ő maga pedig ekkor távozott a cégtől. A történet viszont ettől még nem lenne igazán érdekes. Sid Meier egy másik siker játéka a Railroad Tycoon számos elemében kísértetiesen hasonlít a 18XX társasjátékokhoz, amiket az 1830 című második darabtól kezdve szintén az Avalon Hill adott ki, aminek a PCs feldolgozása szintén terv volt tartósan, ám csak 1 jött ki, hála a Railroad Tycoon szériának. Az ügyesen, mellébeszélve feldolgozgató Sid Meier ettől is megfosztotta őket.

Számos játék kapcsán az "eredetiséget" emlegettek, még akkor is, ha sok hibát lehet bennük találni. Mármint azon kívül, hogy kiderült, cseppet sem eredetiek. Az egyszerű, gyorsan, kis pénzből megírható engine következménye volt a négyzetrács, pedig már ekkor is voltak hexarácsot használó játékok. Persze ezek nyíltan hivatkoztak a wargamekre mint inspirációra, a fejlesztő nem próbált más tollával ékeskedni. Mindenesetre a Civilization sorozattal hosszú ideig együtt jártak a négyzetrácsos térkép hibái. A Firaxis csapata az 5. részre eljutott oda, hogy most már ők is képesek Hexarácsra, mint az Avalon Hill jóval korábban.

Persze aki furcsának tartja az ilyen gátlástalan feldolgozás és a kalózellenes fellépés párosítást, az elfelejti: ilyesmire akad sok hazai példa is. A zenészekért küzdő jogvédők környékén számos olyan ember van aki abból gazdagodott meg, vállt ismerté, abból dolgozott még állami lemezkiadónál, hogy sokan a "Luxiról", vagy a "Szabad Európa Rádió" adásáról lekottáztak és engedély nélkül feldolgoztak számokat. Igen: Mások szellemi termékét ők is engedély nélkül eltulajdonították, felhasználták, csak éppen ők pénzt is kerestek vele.

Tovább is van, mondjam még? Nem nehéz megtalálni mit játszottak a White Wolf csapatában, honnan vettek ötleteket, de a "ne legyen egyforma" kapcsán megváltoztatott rendszerbe hogy került megannyi hiba. Amikor más világgal, játékkal való crossover ötelte előkerült gyorsan úgy döntött a White Wolf, nem jó az inspirációul szolgálló játékot megnevezni, jobb a konkurenciát. Ma ők a kalózkodás ellen talán legkeményebben fellépő kiadó, akik időnként igyekeznek a Hasbro fellépésén (ami pl. a nyomtatott Dragon megszűnéséhez is vezetett) is túltenni. És persze ők a büszkék rá, hogy a játékuk nem D&D klón, meg igazzy szerepjáték.

Ugye mindenki szereti az ilyen eredeti és őszinte gyerekeket, és mindenki kész maximálisan tiszteletben tartani az ő törvény adta jogaikat?

Persze az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a kalózok emlegetésének nyílván nem meggyőződésbeli okai vannak: Ha valami nem sikeres igazán (üzletileg) és elégedetlen a partner, a befektető, stb. könnyű a kalózokra fogni. A Sid Meier's Railroads nem azért nem volt üzletileg sikeres (más játékokhoz képest!) mert szar volt, hanem azért mert ezt is ellopták. Ugye, hogy ugye? A sikeres játékokat bizonyára nem lopják. (Persze tény: Egy jó játék esetében a kalózpéldányok aránya kevesebb: Egyszerűen azért, mert a kipróbált és jó játékot sok gonosz kalóz bizony megveszi. Fúj)

És ugye mindenki emlékszik még a Pathfinder storyra. Ugye ott is a csúnya kalózokról szólt minden.

Ugyanakkor hiszem, hogy az Avalon Hill story más okból is érdekes.

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.