User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

d20 / Hasbro

51WSZBSRRAL. SL500 AA300 Ha változik a tulajdonosi kör, új irányt vesz az AD&D fejlődése, az új szempontok egy része pedig akár meghatározó is lehet egy korszakra. Ezt az eddigi korszakok során megszoktuk. Nos nézzük a Hasrbo korszak egy korai kiadványát. 2000 Márciusában ismét új világot dolgoz fel az AD&D / D&D. Ugye milyen jól mulatunk a baloldali borítón? A dolog korántsem ilyen vicces, hiszen közben a fejlesztőcsapat máson is dolgozik: A D&D 3. kiadásán. A régi szép idők klasszikus dungeon crawl kalandjait említik, ahol a DMnek és a játékosnak nem kellett sokat készülnie, nem kellett sok dolgot kitalálni a karakteren és történetén a kalandon, egyszerűen és gyorsan játszható játék volt az AD&D / D&D. Nos ezekkel a célokkal, ezzel az ígérettel tökéletesen harmonizált a Diablo II feldolgozás, amihez több könyv is megjelent az immár Hasbro leányvállalat Wizards kiadásában.

De beszéljünk egy kicsit másról, még mindig nem a 3. kiadás kerül sorra, csak egy kis adalék a klasszikus dungeon crawl érzés és a térképre, figurákra épülő harcrendszer bevezetésének a tervei kapcsán. Az Avalon Hill eddigre beolvad a Wizardsba, így akad egy sikeres wargame és asztali játék gyártó csapat, annak minden hátterével. Immár akad tőke is, hogy újra felfusson a gyártás, és a D&Dvel való összekapcsolás sem rossz. A Hasbro pedig hagyományosan erős az "action figure" gyártásban, elegendő a G.I. Joe katonákra gondolni. A Hasbro pedig más nagyságrend, mint az eddig ismert cégek. A Hasbro kezén van a Monopoly, a My Little Pony, a NERF, a Transformers, a Nickelodeon és még jópár ismert brand. Sok márkabolt, játékbolt, hobbi bolt fényesen megél az ő termékeikből. Számukra nem jelent komoly plusz munkát a D&D kapcsán megjelenő logiksztikai igények teljesítése. De ugye a nyomdai kapacitások lekötésénél is máshogy tárgyalhatnak ők. Mint mondtam, más nagyságrend. Ennek megfelelően számos dologra máshogy is tekintenek, ami bizony meghatározza a következő évek történetét.

Igen: Itt az OGLre gondolok, amit az Open Source közösség az eszme diadalaként élt meg. A valóság azonban kicsit más volt. A Hasbro nem kívánt aprópénzért kockázatot vállalni, viszont tudta, sok kockázatos, és eleve nem sok pénzt ígérő könyvre van szükség a D&D sikeréhez, így az OGL jó megolásnak tűnt. Kiváltképp akkor, ha tudta, nem is tudna ennyi könyvet készíteni, hiszen sok világot akart feldolgozni, a Diablo IItől, a Call of Cthulhu-n és a Star Wars-on át a World of Warcraftig. Ennyi könyvre egyszerűen nem volt erőforrása, egyedileg licencelni a dolgokat nehéz lett volna. A Dragonra, a Dungeonra és két más újságra vonatkozó licencet sikerült egy másik kiadónak elpasszolni. A kockázatos, kis profitot igérő supportra pedig ott volt az OGL. Nomeg ez azt is jelentette hogy potenciálisan még több világ jelenik majd meg az ő rendszerükhöz, még természetesebb lesz a világok közötti váltás. Sok kiadóval szorosabbra fűzték a kapcsolatot (AEG is köztük van) és örömmel nézték a PDF fileokat termelő kis kiadók megjelenését.

A kész termék azonban nem volt szabadon felhasználható, továbbadható, a licence messze volt céljaiban, gondolatokban az Open Source világtól. De ez akkor keveseket érdekelt. A harmadik kiadás megjelenését sokan várták. Nem, nem a jobb oldalon látható még frissebb D&D alapú Diablo II megvalósítás okán. Persze a beígért dungeon crawlhoz az is illett. A beígért szabadsághoz viszont kevésbé, így inkább a bal oldalon is látható új PHBre vetették rá magukat a játékosok. Ez 2000ben jelent meg. Volt aki nagyon örült neki, hiszen sok értelemben tényleg korlátlan volt a szabadság.

Egy karakternek akár 20 kasztja is lehetett... Sőt mint idővel kiderült (Savage Species megjelenésétől), anyából is rendelkezhetett akár ennyivel, hiszen a fajt meghatározó templatek "korlátlan kombinálhatósága" okán megismertük a fél elementál - fél démon - fél gólem - fél vörös sárkány - fél angyali - fél ork fajú karakterekkel elérhető szabadságot. A dungeon crawl kalandokhoz optimális korlátlan tápolás szabadságát, a karakterek optimalizálásval foglalkozó fórumok forgalmát, azt az időszakot amikor szinte mindeki hallott a PunPun, a CODzilla nevű buildekről. Csak néhány fanyalgó volt aki még ezzel is elégedetlen volt, és holmi a világba illő, jó előtörténettel rendelkező karakterek megalkotásáról fantáziált. Hát nem hallották ezek, hogy a rendszer vezető tervezői klasszikus Dungeon Crawlt igértek, hatékonyan, mindenféle történet, és történet szerinti karakterek megalkotásával való szenvedés nélkül? Ahol ilyen előtörténet, világhoz illő karakterek, sok jellemvonás van az bizonyára egy másik játék. A D&D 3. kidását sokan ünnepelték, és legalább ennyien gondolták szépen azt: Ilyen dungeon crawlt a számítógép előtt is kapok, és elmentek szépen Diablozni. És ismét nem az itt látható D&D alapú változatról beszélek.

Sokan örültünk volna a karakter történetét követő, életszerűbb karakteralkotásnak, ahol a tanulási idő is számít és egy karakternek be kell érnie két szülővel, ahol a világ korlátai szentek, ahol a varászlatok kapcsán nem csak azt írják le, hogy mit kell dobni, és hogyan fedi le a területük a különböző kockákban álló figurákat (erről a harcrendszernél volt szó például), hanem azt is, hogy hogyan is működik az az adott világban. De a Hasbro a klubokban pörgősen működő világhoz figurát, battlematet, tápolást segítő "összegyűjthető" szabálykönyveket akart eladni, nem pedig a részletek iránt érdeklődőknek szánt leírást. Volt leírás eddig is, elég abból kiválogatni a részleteket, és máris nem kell nagy dobozt adni a világleíráshoz, elegendő csak egy könyvet... Persze sok kiadó kiadhatott volna megfelelő könyveket, a PDF piac pedig a hazai kiadók számára is megcélozható volt. Ez a közösség viszont sok munkával, kevés haszonnal és mérhető kockázattal járt. Aki viszont ezt a közösséget célozta az többnyire nem állt át a d20 systemre. (Vagy nagyon elszúrta az átállást)

S hogy ne tűnjön kevésnek a szöveg, könnyű megtölteni szép designnel a lapokat, jegyzetelni úgysem fognak rá, nem cél az, hogy a játékos holmi összefüggésekkel foglalkozzon. Hamar lett Star Wars d20, hamar lett Call of Cthulhu d20 és World of Warcraft RPG is, a cél az volt, hogy sokan vegyenek Hasbro termékeket. Ez viszont csak részben működött, a D&D 3. kiadás ennek ellenére sikeres játék volt, és ha Dungeon Crawlra vágytam volna ekkor én is biztos ezt választottam volna. Azonban ne feledjük: Az ígéret ami a régi idők egyszerű dungeon crawl élményének visszahozásáról szólt, fordulatot kellett, hogy jelezzen. A fejlődés iránya megfordult. Persze ugye ízlések és pofonok. Van aki örült a korlátlan tápolásnak, a dungeon crawlnak, a treasure gyűjtésnek, és megannyi más dolognak. Megint mások úgy gondolták: Nem érdekli őket a rendszer mögött húzódó filozófia, a hibákat kezelik és megpróbálkoznak a D&D 3 szerint is a szerepjátékkal.

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.