A kérdés arról szólt, hogy adott szakmai tudással visszakerülve egy korábbi évbe, mégis mihez kezdenénk. Hamar megjelent, hogy a szerencsejáték nem elfogadható válasz, a tőzsde már valamennyire az. Rögtön jött is a válaszokban az Apple részvény és a bitcoin. Tök jó, tegyük fel, hogy visszakerülsz az időben, de arra semmi garancia nincs, hogy bárki más nem lépne. Nem lenne aki megpróbálná megelőzni az Applet, nem próbálná megelőzni kriptovaluták megjelenését. A jövőre vonatkozó ismeretek ezen a ponton már jóval kevésbé értékesek, ugye? Azzal, hogy legalább te ott vagy a múltban, legalább a te helyzeted bekavar, máris egy alternatív idővonalon vagy, amin teljesen más történne.
Rögtön megvan sok olyan pont amire érdemes figyelni. Nem az a fontos, hogy van iPhone, hanem az, hogy azok a felhasználók akik korábban nem vettek PDA telefont, sem korai okostelefont, a felhasználói élményre fókuszáló kialakítás és az ezt ügyesen hangsúlyozó, a termékben hívő vezető miatt az iPhonet rögtön elfogadták az árával és sok más hátrányával együtt. Hogy éppen így a felhasználói élmény kapcsán volt fontos a merevlemez helyett a gyors bootolást nyújtó SSD, és ehhez sokat tett hozzá a mobileszközöknél megszokott elvben gyorsabb reakcióidő. Ez pedig egy olyan felismerés, amit nem csak 2002-be visszarepülve tudsz használni, hanem ma is aktuális. Viszont a gondolatkísérlet, a kis szerepjáték könnyebben felismerhetővé teszi. De még jobb kérdés, mit tanultál az akkori hibáidból, hibáinkból?
A felhasználói élmény fontosságára való odafigyelést viszont egy időben visszarepülő fejlesztő, az ehhez szükséges ismeretekkel, technológiákkal együtt vinné magával. Ez lenne a legfontosabb érték. Hiszen a felhasználói élményre fókuszálva számos applikációt lehetne könnyen elérhetővé tenni bármely szoftverboltban. És igen, akár játékokat is. Ha a korábbiaknál felhasználóbarátabb működés már segít felépíteni egy brandet, akkor számos későbbi trend megjóslása nélkül is jó helyzetben vagyunk. Nos ez 2002-ben is elérhető lehetőség volt.
Az erre épülő alkalmazások és játékok sokasága viszont nem csak arra jó, hogy pénzt tudjon keresni vele az időutazó. Hiszen nem csak az User Experience fontosságát tudnád az időben visszarepülve, hanem azt is, hogy valami baj volt Fukushimánál. Hogy egy a defense in depth koncepcióval foglakozó kisebb játék-sorozat rá is mutathat hibákra, párbeszédet kezdeményezhet a témáról, és segítheti pár hiba kijavítását, még a katasztrófa előtt. Szóval, ha valaki 2002-be 18 éves srác alakjában érkezik meg, akkor megelőzheti sok német lignitbánya újraindítását. És megannyi más olyan dolog van, ami kapcsán ezzel a tudással lehetne tenni valamit.
Ezek közül az egyik az értéktelen munkára építő, 51%-os támadásnak többször kitett proof of work koncepció, ami durva környezetterhelést jelent. Igen, ez azt jelenti, hogy a bitcoin ellen is lépni lehetne, akár kellene is. Ketten visszarepülünk: Te várod azt az eseményt, várod a szádba repülő sültgalambot, én pedig megpróbálom megelőzni az abból eredő gondokat. Nos biztos vagy benne, hogy a bitcoin sorsa ugyanaz lenne, mint az utóbbi lépések nélkül volt? Például az értelmetlen számítások helyett hasznos tudományos számításokkal értéket teremtve is lehet egy alternatív proof of work koncepciót befolyásolni.
Míg a bitcoin esetében van példa hiperinflációra, és az alatti pénznyomtatásra, a bányászat jutalmát bizony sokszor lehetne új coinok helyett csak a jutalékra, vagy a jutalék egy részére korlátozni (a maradék jutalékot a rendszer eltüntetni, pénzt venne ki a rendszerből) és ennek kapcsán egy "globális mesterséges intelligencia" valóban fékezhetné az inflációt. Szóval te bitcoint vennél, más pedig a maga köré felépíthető hírnevet felhasználva megjelenne jobbal, kevésbé károssal, pár hónappal előbb.
Az User Experience fontossága az a tényező, amivel Steve Jobs prófétaként tudta sajátjaként tálalni és eladni a mások által feltalált technológiát. Az erre fókuszáló "cool alkalmazások", egy "cool felhasználói interfész család" ami számos BSD alapú eszközön működik és így telefonra, tabletre, tévére és sok más eszközre jó, de hozza a jó élményt és eladja nem csak az elérhető és felhasznált technológiát, de az üzeneted is, sok esetben jó lenne. De a mai jövőbe mutató ötleteid, megoldásaid használata kapcsán is vannak lehetőségeid, és van felelősséged arra, hogy ezt mire használod.
Szóval hamar jöhetne olyan helyzet ahol appok, app bolt, hardware, OS, ökoszisztéma, fizetési rendszer is a kezedben van, nagyobb lehetnél, mint a tech cégek, neked viszont a tudásod értékről annyi a véleményed, hogy vennél bitcoint. A hasonló mit tennél, ha... kezdetű gondolatkísérletek, szerepjáték viszont nem bölcsész téma igazán, hanem geek téma. A kérdés jelenleg arról szól, hogy mit tanulsz a világban zajló folyamatokból, hogyan tudod a tudásodat értékesíteni. Ha pedig az user experience kapcsán sokan hozzád alkalmazkodnak, akkor ezt élhetőbb városokat, zöldebb utazást lehetővé tévő technológiákba is be tudod fektetni.
Mondjak egy példát? Egy olyan kísérleti autópálya amin egyfajta "lineáris motorként" maga is képes gyorsítani és tölteni számos elektromos járművet, könnyen lehet olyan pilot projekt ami egy "zöld new deal" részeként újjáépülő utakat tesz lehetővé. Ha nem kell nagy aksi, akkor kevésbé környezetszennyező az elektromos autó. És lehetne sok más vízióba belefektetni.
Viszont aki a kérdést feltette a 2002 és a Windows XP és Budapest említésével eléggé behatárolta a választ. Ugyanakkor 2002-ben az Internet penetráció elég magas volt ahhoz, hogy a net nélküli indulás ne az átlagot képviselje, és ennek az áthidatlása sem nehéz. Nagyjából értelmetlen. De mondjuk egy 1994-es évszám határozottan érdekesebbé tenné a kérdést. Itt a linux vs OS/2 vs Windows 95 vs Windows NT kérdést is érinthette volna sok ember, ami az XP megjelenésére már egy lefutott kör. A "full stack fejlesztő" kifejezés is csak a piac egy kis részén jelenik meg.