User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Megújul a második kiadás

DungeonMasterGuide2e-RCover1995ben megjelent a 2. kiadású AD&D felújított változata is, mi szép is volt, jó is volt. És ezzel együtt elindult volna a rendszer modernebbre szabása a Player's Option sorozat megjelenésével. A rendszer valóban ígéretes volt, ám akadt egy apró bökkenő. A TSR ebben a korban éppen azzal volt elfogalalva, hogy villámgyors előre meneküléssel stabilizálja a helyzetét. Hiába volt piacvezető a szerepjátékok terén, ez messze nem garantált semmit, hiszen a szerepjátékok éppen visszaszorultak az amerikai klubéletből. Az okokat nem nehéz kitalalálni: Ha valaki leszaladt a klubba, hamar el tudott kezdeni kártyázni, de egy AD&D csapat összegyűléséhez idő kellett. Ha pedig ezt a folyamatban lévő kártya partyk még tovább késleltették, akkor a helyzet nehezedett.

Mondhatjuk azt, hogy a termékkínálat rendbetétele érdekében elindított kártyajátékok (Spellfire, Blood Wars) ezzel az AD&D esélyeit egy kicsit rombolták is, ez pedig már egy olyan szituációnak tűnt, ahol a TSR csapata előtt szinte csak rossz válasz volt. És ne feledjük: 1995 ezen egy kicsit tovább rontott. Igen: Részben a Windows 95 miatt. A számítógép ekkor lett igazi vetélytársa az asztali játékoknak, hiszen ekkor minden korábbinál gyorsabban tudott terjedni. Részben a CD-ROM és a CD-R miatt. Amire még lehetett Core Rules CD-ROM-mal reagálni. De a heyzet az Internet terjedése persze tovább romlott. Ez volt az az időszak amikor sok más játék, sok más könyvkiadó, a nyomtatott újságok java stb. egyszerre került bajba. Hogy idővel az online könyvesboltok is rombolták a kisebb boltok és az AD&Dt még támogató klubok esélyeit? Mellékes adalék csupán. De ez egy lényeges változás volt. 

Ebben a harcban a kiadót és a boltokat ellátó bevételért pedig nem lehetett a kiadványokat komolyan (és lassan, drágán) tesztelni. Míg az alapkönyvek felújításánál ez nem jelentett gondot a rendszert megújítani akaró Player's Option sorozat teszteletlenül jött ki, egymásnak olykor ellentmodó könyvekkel. Ezeket a hibákat egy jó DM könnyedén javította, és így az AD&D igazán sokat ígért és sokat nyújtott, ám volt egy apró bökkenő ezzel: Minden DM másként javított, az egész sorozat is opcionális volt, a széttöredezett játékos állomány pedig nem tett jót a klubokban játéklehetőséget keresők esélyeinek. Pech. Nem is kicsi. Ráadásul a tömeges megjelenés kapcsán látható problémák hamar aláásták a szerzők hitelét. Ha valaki utánaszámolt egy könyvben leírtaknak, és hamar rájött, hogy alapvető hibák vannak benne, akkor onnan az adott szerzőben, tesztelőkben, a kiadó minőségellenőrzésében is kevésbé bízott. Az eladott példányszámokon pedig ez meg is látszott.

Az AD&D megújulásához hozzá tartozik a két Core Rules CD-ROM, és a másodiknak a kiegészítése. Furcsa, hogy az első ilyen CD térkép szerkesztője kapcsán mutattak be olyan lehetőségeket is, amik utána a második CD kapcsán kimaradtak. És hiába kerültek fel a Player's Option szabályai a Core Rules 2.0 kiegészítőjére, a karakter generátor sem volt felkészítve az ellentmondásoktól terhes rendszer kezelésére. Az AD&D kapcsán viszont látjuk, hogy megújjulásra szükség volt, hiszen az AD&D ekkor már rémesen elavultnak hatott. Míg sok rendszer szinte tisztán szakértelem alapú volt, addig itt a képzettségrendszer egy opcionális szabály változat volt, a több egymásnak ellentmondó közül. A karakter azt tudja, amit a játékos is tud irány persze a magyar szerepjátékos életbe is átszivárgott, jött is belőle a kérdés, hogy hogyan csinálhat a varázsló atombombát egyik vagy másik rendszerben.

És ez még csak az eleje a problémáknak. A harcrendszer alig tett különbséget a fegyverek között. Az eredetileg 1 perces harci kör is ezekben a kiegészítőkben rövidült meg. Persze sokan még ezt is nehezen kezelték mesélőként. A kérdés az irány volt. De az is biztos, hogy ez a kiadás még sok módon próbálta színesíteni a karaktereket, de a világ korlátai megaradtak, és a taktikai harcrendszer ellenére inkább történet alapú lett volna a játék. Több más doboz is kíréletezett a rendszer megújításával, elegendő arra gonndolni, hogy az AD&D klasszikus élőholtjai kapcsán a fajt kasztként kezelő Requiem boxed set is érdekes volt. De ezek a ezdetleges próbálkozások nem voltak sikeresek, ha pedig nem volt siker, akkor érthető volt a későbbi igyekezet a sikeres időszakhoz való visszanyúlásra.

A világban azonban sok minden megváltozott, ez pedig alapjaiban változtatta meg a szerepjáték rendszerek közötti verseny egészét. 

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.