Print
Category: Shadowrun
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Pager, 10 nuyen. Amikor a telefonodat már rég el kellett dobnod, hogy ne követhessenek, ne mérjék be, ez a kis dobozka még mindig szorgalmasan gyűjti a neked szóló üzeneteket. Alapja lehetne ez egy felszereléslistának. Csakhogy a felszerelés lenne az egyik olyan dolog, ami könnyen egyedibbé, különlegesebbé teheti a karakteredet. Ha egy kész listának látszó valamit másolsz, az sokkal rosszabb még az egy kalandra csak jó lesz jellegű minta karakterek minimál felszerelésénél is. Sokkal fontosabb rámutatni pár olyan dologra, amit magadtól kihagynál. Tudom. Az LFG.HU listát írt. És azt is, hogy az ott leírtak hatalmas marhaságot jelentenek. El tudod képzelni a kaland java részén egyedül lévő dekást? Nos, ha neki van szüksége traumatapaszra nincs, aki felrakja. Ha másnak, nincs ott, hogy használja. De azért az LFG.HU szerint legyen alapfelszerelés. 

Kezdésként fontos, hogy kétféle felszerelési tárgy van: Amire a karakterednek lehet szüksége, és amiből egy, vagy néhány példányra a csapatnak van szüksége. A RASZ kötelező. Akkor is, ha csak eredetire van szükség, és akkor is, ha van pénzed hamis RASZra. Mielőtt azokra hallgatnál, akik szerint drága és a kevés pénzből minden mást vásárolnak, érdemes egy apróságot figyelembe venni: Nem kell mindenkinek például traumatapaszt venni. Ha ugyanis mindenki rászorulna, akkor nem lenne ki alkalmazza. Amire a csapatnak van szüksége, azt az vegye meg, akinek sok pénze van, és aki pénzéhez képest ez apróság. 

A másik ami fontos: Az alapkönyvben szereplő karakterek felszerelése is olyan, hogy az indulópénz terhére érdemes kiegészíteni. Érdemes, hiszen a könyv szerzői nem tudják, hogy a karakterednek milyen ruhát képzelsz el, de elég érdekesen néznél ki, ha az összes ruha amit viselsz deréktól felfelé egy securetech páncéldzseki lenne. Az 5 nuyenes automatából vehető hamar elrongyolódó, egyszer használatosnak szánt, ruha csak 5 nuyenbe kerül. Valamivel többért van rendes ruha, minőségi ruha, vagy tényleg divatos gönc is. Más esetben az indulópénz egy része olyasmire költhető el, amivel elérhetőség miatt nem rendelkeznél eleve, de az első kaland előtt meg kell venned. Erre is lesz példa. 

Fontos, hogy a csapat a lehető legkevesebbet repüljön vakon. Piszok sok olyan helyzet van, amikor egy bekapcsolt telefon öngyilkosság. Még az LFG borzasztóan átgondolatlan cikke is leírja, ezt el kell dobnod, ha kergetnek. Mert követhető. Tudod mit mond az ottani cikk szerzője, honnan lesz információd menekülés közben? Hát ott a telefon. Az eldobott, kikapcsolt, számodra már nem hozzáférhető telefon hozza az életmentő információkat. Ezt gondolom belátod, hogy nem lenne jó így, ha pedig valaki cikkben ír tanácsot igazán végiggondolhatja, mi erre a megoldás.

És a telefon a Shadowrun világában sem tartalmaz egy csomó olyan eszközt, amivel akkor is tájékozódnál, ha a telefon nem kapcsolódhat a mobilhálózatra, nem működhet benne az adó, mert követnének. A jó öreg csipogó, a pager, viszont 10 nuyenért egy másodlagos információcsatorna. A kamerákat figyelő dekás éppen úgy küldhet rá üzeneteket, mint az adott környékkel kapcsolatos híreket figyelő program a számítógépen, ami riaszt, ha bármi gond van amiről tudni kellene menekülés közben. A Pager 10 nuyen, egy számítógép pedig a memória árában is megkapható, és kijöhet elég barátságos áron is.

A másik, hogy a telefon dataterm szinten működik, de programozható számítógépként nem tudod használni. Így nem fog számodra okosan információt küldeni. Az otthon lévő számítógép, kiberterminál, stb. viszont ezt megteheti. Menekülés közben nem fogod a telefonodat nyomkodni, de a számítógépről a pageredre küldött adatokra fel tudsz figyelni. Pager nem árt, ha van minden csapattagnál, a kereséseket futtató számítógépből viszont nincs szükség túl sokra. Mondjuk úgy eddig egy is elég.

Eddig felmerült pár dolog:

Ez eddig minimum 65 nuyen. És a csapat közös számítógépe lehet akár 500-1000 nuyen, de azt csak egyvalaki veszi meg. Csapat felszerelés.

A második szempont a karakterek túléléséről szól. A Shadowrun elég jól mutatott be egy problémát. A megacégek sokkal erősebbek a karaktereknél, kamerákon és megannyi más dolgon át lehet őket keresni. A túlélésnek egyetlen záloga van: Az, ha nem is nagyon akarnak megölni. Az árnyvadászat, mint olyan, az üzlet velejárója. Ha olyan csapatot öletnek meg, ami profi és ami nekik is hasznot hajthat ezzel hosszabb távon, akkor nem csak a lehetséges erőforrást vesztik el, de azt is kódolják: Legközelebb valószínűleg kevésbé profik jönnek.

A kinézett tudóst, prototípust azzal is elvesztik, csak a kevésbé profi csapat nem zárat fog nyitni, hanem robbant, lövöldözik, gyújtogat és jön még egy nagyobb összegű járulékos kár. Azt viszont, aki járulékos kárból sokat csinál le fogják vadászni. Mert nem lehet a végtelenségig rejtőzni. Pont. Nem segít a vérminták ellen alkalmazott tűz, mert máshol is hagyhatsz biológiai nyomokat. Mellesleg a megfelelő fertőtlenítő is hatna és még értékelnék, hogy te meg se próbáltál mindent felgyújtani. 

A gyújtogatásból könnyen lehet olyan tűz, ami másokat is megöl stb. ebből lehet terrorvád. Kamerák és sok minden segít téged követni, de te a gyújtogatásban bíztál. Meg abban, hogy a korábban eldobott telefon majd megmondja neked, merre vadásznak rád, mint terroristára. És arra is, hogy amikor egyedül mész valahova, ápolni nem tudod magad, a fejpénzért mindenki rád vadászik, majd felteszed magadra a traumatapaszt. Mint a dekás is aki végig egyedül volt. A következményeket mindenki el tudja képzelni magának.

Árnyvadász csapatok számára ajánlott eszközök: 

Igen, az utóbbi tünteti el a DNS nyomokat tűz nélkül. Igen, az elsősegélycsomag (medkit) azért is fontos, mert amelyik sebet bekötözöd, az nem csepegtet utánad rituális mágiához használható DNS-t. A túlélőkés nem csak azért javasolt, mert mennyi minden van benne, hanem azt tényleg úgy alakították ki, hogy sokféle módon használhasd. Ragasztószalag van a készletekben is, de vehetsz külön is, nem nagy tétel. Ezek viszont a csapat közös felszerelését jelentik. Így hiába jön ki 4 plusz hevederrel 3703 nuyen ez egy 5 fős csapatra szétosztva még mindig aprópénz. A korábbi fejenként 65 nuyenes tétel és az 500-1000 nuyen közös számítógép mellet is ott tartunk, hogy az 5 fős csapatnak nem ment el 5000 nuyenje a felszerelésre. Sőt, még jut némi pénz pár apróságra is.

Jöhetnek a lámpák, távcsövek és egyebek. Ezekre szükség van, az biztos. Csakhogy nem árt olyan lámpa is ami kisebb területre világít, olyan is ami nagyobbra. Kell távcső. Sokszor nem csak a látható fény tartományában szeretnél világítani. A 10 nuyenes legolcsóbb lámpa, és 750 nuyenes UV fénnyel nagyobb területet beteríteni képes eszköz jelenti árban a két végletet. Az alap távcső 100 nuyenes ára, és a fényerősítést, 20*os nagyítást és hőlátást is tudó napszemüveg kapcsán várható 5400 nuyen költsége is rámutat arra, hogy itt a csapat igényei szerint lehet válogatni. Ha a csapantál van fejenként egy jó elemlámpa, egy fényerősítés távcső és egy a nagyobb terület gyenge fénnyel való elárasztására alkalmas lámpa, az fejenként 10 nuyen, valamint a közös dolgokra még 450.

A fenti felszerelés valóban jó árnyvadász csapat esetében, de pl. rendőr csapatnál már valószínűtlen, hogy a bizonyítékok és nyomok eltüntetése lenne a prioritás. És akár zenésszekkel is lehet játszani, ott pedig a mászófelszerelésnél fontosabb lesz a dobszerkó vagy a gitár. 

Konkrét fegyvert szándékosan nem írok alapfelszerelésben. Egyfelől mert nem minden karakternek kell. Másfelől, a fenti listát ki lehet alkudni a Quick Start Rulesben szereplő, felszerelést már tartalmazó karakterminták mellé is (de indulópénzből is megvehető), de plusz fegyvert, péncélt nem feltétlenül. Az alapkönyves karakterminták nem tartalmaznak viszont felszerelést, ott könnyebb dolgunk van erre építeni. Másfelől nem mindenkinek ugyanaz jó. Harmadrészt, fegyverből szinte biztosan anyázás lesz. 

Ugyanis Colt Manhuntert kevésbé ajánlanék. Pl. azért, mert az Ares Predator street indexe, elérhetősége, hogy ott nem egy féle fegyvert próbálkozol szerezni, hanem 3 félét (többször dobsz) azt jelzi, ha le akarnád cserélni a csövet, mert nyom lehet hozzád, Ares Predatorral egyszerűbb az életed. A fegyvernek pedig kell egy kis karbantartás. Az élet, a szerepjáték akkor is megkívánja, ha megfelelő szerszám és később csőcsere helyett inkább azonos statok mellett némi árkedvezményt kérnél. 

A másik szempont, hogy nem tudom mikor játszol és azt sem, hogy hol. Azt viszont tudom, hogy 3-4 olyan fegyver is van, amiknek különleges lehetőségeiről el szoktak feledkezni. 

Az első ilyen a Ruger Thunderbolt. Ez 2054. június 6. előtt gyakorlatilag nem létezett (előszéria, prototípusok kivételével), innen egy évig csak a Lone Star vásárolhatta, majd 2055. június 6. után megvehetővé vált. A legalitási kódban ott a P, engedéllyel vásárolható, tartható. Ekkortól már nem csak halott rendőr kezéből csavarhatod ki, nem szól a rendőr azért, mert nálad látja. A 3. kiadás kezdő dátuma későbbi.

Ha olyan helyen játszol, ahol Lone Star van, a rendőr a lőtérről, munkából és sok más helyről ismeri a hangját, ez az amit azonnal felismer. Ha pedig rendőrpisztollyal lőnek akkor jön a "rendőr bajban" jelenség, és minden rendőr odamegy, mindenkit vegzál az ideges zsaru. Akire valamit rá tud verni be is viszi. Ezt piszok sok helyzetben el akarod kerülni. Máskor ezzel csalja el valaki a zsarukat (csinál menekülési utat), megint máskor egy csúnya konfliktus lehűtésére jó a beépített rendőrhívó. 

Viszont az árnyakban ezért ritka. Induló felszerelés kapcsán ugye a nehezen beszerezhető felszerelések korlátozottak, de a legális és valós RASZ és engedély birtokában bármikor megvehető tárgyakra már nem vonatkozik ez a korlátozás. És nem nehezebb ügy ez sem, mint egy APDS lőszer. Az indulópénzből viszont rögtön lehet indítani a beszerzést. De jól sejted: Ez többnyire csapat felszerelés téma, mert nem ez az egyéni fő fegyvered. Már csak azért sem, mert egy tár összesen 4 lövésre elegendő. És hiába sebez jól, pisztolyhoz képest, ez komoly hátrány. És megjegyzem: A következő pontban szereplő fegyverek sok esetben látványosan hatékonyabbak a Thunderboltnál. És természetesen más helyen, más időbenm, ahol a rendőrségnél van hivatalosan elérhető rendszeresített fegyver ott hasonló trükk működik. 

A másik érdekes fegyvercsoport az Ares SuperSquirt II, az Ares Cascade, az Ares ELD-AR és a Spray Tank környékén jelenik meg. Ezek kapcsán sokan csak méregre gondolnak. Mások festékre, savra, lúgra is. Vagy olyan hatóanyagra, ami a hátrahagyott vérfoltot is segít eltüntetni. De pl. a splash grandade is érdekes játék. Igen: Egy csata helyszínén hagyott DNS nyomok hatástalanítására az utóbbi eszköz megfelelő fertőtlenítővel töltve anélkül alkalmas, hogy jelentős járulékos kárt okozna. Ha vigyázol, hogy zárlatot se okozzon, de a DNS nyomot tönkretegye, akkor sokkal többet érsz el, mintha a tűz lenne a DNS nyom legfőbb ellenfele.

Az utóbbi esetben ugyanis vagy egy oda tartott kisebb lángnyelv és a sok helyen lévő DNS nyom harca lesz a műsor, vagy megpróbálsz gyújtogatni. Itt az épület saját tűzvédelmi rendszerével is szembe kell nézned, de a Shadowrun alapfelvetése szerint a nyílt erővel próbálkozó, járulékos kárból sokat okozó csapat halott is lenne. Természetesen az emberre ható anyagok kapcsán is igaz: Amikor egy csapat nem hulla hegyeket, árván maradt gyerekeket hagy maga mögött, hanem sok helyen elkábított, elaltatott, lefegyverzett embereket, akkor a többi őr is kevésbé fogja őket gyűlölni, és a cég is azt mondja, "inkább ők jöjjenek, mint a gyújtogatók" alapon állnak az adott vadászathoz. 

A harmadik a hálóvetőké, tasereké és más direkt kábító hatású fegyvereké. Nagyjából tudjuk, hogy ezek használata is helyzetfüggő. A kevesebb halott, kevesebb járulékos kár itt is nyerő. Természetesen a fegyverek nem csak akkor működnek, amikor valakit megtámadsz velük. Akkor is működnek, ha éppen valakit megfenyegetsz velük. A híresebb fegyverekkel is működik ez. Sőt egy eredendően halálos fegyverbe is kerülhet olyan lőszer, ami nem halálos, így megfélemlítés során halálosnak látszanak, de nem kell velük ölni. 

A plusz kategóriát igazából az improvizált fegyverek, illetve az ezek készítését lehetővé tévő felszerelési tárgyak jelentik. 

Amikor viszont a megfélemlítést írtam, akkor szintén nem mindeg a fegyver hírneve. De sok esetben az apró piros pont is a célponttal tudatja, hogy bizony őt célba vették. 

Szóval konkrét fegyvert, páncélt nem ajánlok, de jelzem, nem érdemes csak a statisztikák alapján menni, nem érdemes túl egyszerűsítő véleményekre hallgatni. És hasonlót mondhatnék el páncélok kapcsán is. Ugyanakkor népszerű az olcsóbb, kicsit jobban elrejthető securetech irányzat, hiszen olcsóbban kapod meg a statokat. Csakhogy a karaktered nem ismeri a játéktechnikai adatokat, nem tudja, hogy ez ugyanolyan, vagy kicsit gyengébb. Súlyban is van eltérés. De az igazság szerint a városi terepszínű ruha is hasonló védelmet jelent. Ha nem vesznek észre, kevesebb harcban van részed. Lőszert is spórolsz, kevésbé sebesülsz meg, kevesebb járulékos kárt okozol, mindenki jól jár.

Nyilván a jó statot olcsón, de "ami táposnak hangzik és volt vele valami, arról szőjünk legendát, amivel letilthatjuk" irányhoz nem illik, mert drágább, mint a páncéldzseki. De életet ment. Elkerülheti a harcot, taktikai előnyökkel is megvéd. Azonban nem minden csapatba pont városi minta kell. És van arra is példa, hogy egy szociális eseményre akár valami divatosabb, de páncélozott ruhát vinnél elvegyülni a tömegben. 

Bár más javasolja, én nem szívesen térek ki rá, de létezik a Trauma tapasz. A csapat szintű felszerelésnél említett túlélőkés tartalmaz egyet, de a túlélőkést is más, inkább szerepjátékos szempontok alapján választottam. A trauma tapasz által adott utolsó utáni esély ugyanis szerintem értéktelen. Itt olyan érvek fognak szerepelni, amiket a könyv nem ír le. A legtöbb felszerelési tárgy, ami a csapat javára billenti a mérleget növeli a túlélés esélyét. Csak van, ami gyakrabban ment életet, akár úgy is, hogy észre sem veszed, mert azt a harcot amiben meghalna a karakter el is kerülöd vele, és karcolás nélkül úszod meg. És van, ami ritkán és rövid távon.

Mindenki eldöntheti melyik a hasznosabb. Amikor van más életmentés, a trauma tapaszt a könyv szerint sem jó alkalmazni. Amikor nagyon nincs, mert minden összeomlik, közel sem biztos, hogy a trauma tapasz alkalmazására van esélyed. De a trauma tapasz nem megmenti a társad. A könyv azt írja: stabilizálja. Ha sikeres a próba. De egy stabil és mozgásképtelen ember ebben a helyzetben még mindig olyan területen van, ahol az ellenfelek az előbb is rá találtak. Nehezen szállítható, nehezen mozgatható, egyáltalán nem menekült meg. Viszont a többieket is lassíthatja. És az ellenség nem fog csak azért lemondani a területre ható képességektől, fegyverektől, mert haldoklót is cipel a gyilkos árnyvadász banda. 

Az, hogy halálos sebet kapsz, semmi más se segítsen, a trauma tapaszt lehessen alkalmazni, és a sikeres stabilizálás után a csapat a kaland teljes hátralévő részén meg is tudjon védeni ritka. Kiváltkép akkor, ha a hozzáállás az, hogy csendben, biztonságban megoldani a dolgot nem kell, de a trauma tapasz majd csodát tesz. Nem tesz. Ugyanis nem juttat ki abból a helyzetből, ami a halálos sebhez is vezetett. Ha csapattársat akarsz megmenteni, jobb az a megoldás, ami 10 halálos helyzetből 4-et elkerülhetővé tesz az életet ment. Ha azt mondjuk 10 halálos sebből egynél lenne jó a trauma tapasz, 20-ból egynél tudod is alkalmazni és 1000-ből egynél túl is éled a végére, az sokkal kevésbé jó eszköze az életmentésnek. 

A jobb esély arra, hogy minden harcot sértetlenül kezdj, az ezt segítő elsősegély, az elegendő kötszer stb. nagy mértékben csökkenti annak az esélyét, hogy eljuss a halálos sebzésig. És annak is csökkenti a valószínűségét, hogy a közepes sebzés módosítói miatt kapj be előbb egy súlyos sebet, majd a 9 kockányi sebzés mellett már sok minden halálos legyen. De a legjobb a harcot elkerülni. A Quick Start Rules mintakaraktereinél a felszerelés is fel van tüntetve. Traumatapasz nincs. A zárnyitást segítő felszerelés, mászó felszerelés, elsősegély csomag van. 

Hits: 7304

Comments on Shadowrun karakteralkotás kezdőknek: Hogyan válassz felszerelést?

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.