Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Nem fogsz meggazdagodni. Az nagyjából lehetetlen. Ma sem erről szól az amerikai álom. A kis ház, fehér léckerítés és az utánad is kémkedő pletykás szomszédság nem gazdag életvitel. Csak éppen véglegesen megvásárolt, önálló. Ha ez egy nem túl gazdag kisvárost érint? Még a középszintű életvitelt sem kell ehhez elérni. A cyberpunk disztópia alapvetése, hogy még ez a lehetőség is elveszik, hiszen szétszakad a társadalom, megszűnik a társadalmi mobilitás, a bérrabszolga gyakorlatilag rabszolga. A Shadowrun viszont egy ok miatt nem erre megy: A mágia elég értékes erőforrás ahhoz, hogy legalább a mágikusan aktívak számára kell, hogy legyen társadalmi mobilitás. Kell, hogy legyen egy olyan kör aki számára működik az amerikai álom. Így inkább egy amerikai álom 2.0-t mutat be. Az átlagosnál magasabb az esély arra is, hogy előre juss, de arra is, hogy lecsússz. És a Z zónában mentő, rendőr, tűzoltó sem jár neked, az állampolgári jogaidat is el lehet veszíteni. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Jó régen készült el az előző rész, sokat kellett erre várni. És még most is sokat kellene, ha valaki nem akart volna kezdő felszerelésről szóló írást hirdetni. Az előző részek egyik főhöse Liz volt. Liz életvitelén jól látszott az a probléma amiről most fogunk beszélni. Mit is mondtunk ki róla? Sok mindent. Lehet, hogy Liz az időnként kicsit koszos, nagymellű latina még a gettóban él, de már csak a legszélén, és látja az utat kifelé, sokak szemében ő lesz a példa. És a munkája fedezi a költségeit, nem kell odadobnia magát a kocsma vendégeinek. Vagy éppen a következőt:

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Még a 2. kiadású Shadowrun idején jártunk. Megszoktam, hogy az olyan könyvek, mint a Street Samurai Catalog, a Fields of Fire, vagy a kárábbi Shadowtech, a Cybertechnology és a többi kevésbé ismert könyv egyaránt elhalmozott új felszerelési tárgyakkal. Adatokkal. A Virtual Realities és a Grimoire kilógott ugyan a sorból, hiszen az előbbi kiberdekk tervezésre, az utóbbi varázslat tervezésre tartalmazott szabályokat. Nem lepett meg, hogy a VR 2.0 is tervezési szabályokkal jött. Az viszont meglepett, hogy a tervezési szabályok felé való eltolódást a Rigger 2 is képviselte. Így aztán nem lepett meg, hogy a Shadowrun 3 kiadásához készült Cannon Companion is csatlakozott a sorhoz. Sőt az sem, hogy mondjuk egy fegyvercsatoló rendszert komponensenként veszünk meg. Annak idején össze is dobtam egy kisebb programot ami segített fegyvert tervezni Cannon Companion alapján…

User Rating: 4 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Inactive

teszt3Ha Shadowrunról van szó, a legnagyobb hiba amit elkövethetsz az, hogy általában a Shadowrun 3. kiadásához készítesz karaktert, és nem egy adott csapathoz, adott csapat koncepcióhoz. A probléma ugyanis egyszerű: Shadowrunban sokmindent lehet mesélni, sokféle csapatnak. Vannak minta karakterek. Vannak kalandok. És van egy olyan koncepció, hogy a szerepjátékos kalandozó mintát itt árnyvadásznak hívják. Aztán van az amit a Shadowrun számos kiegészítője tesz ehhez hozzá. Lehet játszani zenészeket, és ugye egy együttesbe inkább kell énekesnő, mint mesterlövész. Lehet játszani híradóst. A rigó ez esetben is drónozni fog, csak éppen géppuska helyett kamera lesz rajta. És persze sokszor veszélyes környezetben forgat, és nem mindenki örül az okvetetlenkedő oknyomozó riporternek és az őt kiszolgáló stábnak.

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Nem lepett meg, amikor sokan elkezdték pedzegetni, hogy a vezetékes hálózat idejétmúlt dolog, és vezetéknélküli megoldás lenne a természetes a Shadowrun esetében. Nem lepett meg, mert könnyű ebben hinni. Csak legyen szó sporteseményről, nagyobb kiállításról, reptéri zsúfoltságról vagy tüntetésről máris tapasztaljuk a vezetéknélkül hálózatok egy problémáját: Nem nagyon lehet az egyes klienseknek dedikált sávszélességet biztosítani. A vezetéknélküli hálüzatok után eljött az Internet of Things korszaka, egyre több eszköz csatlakozik a WiFire, amikor ez problémákat okoz fejlesztjük. Amikor a túl sok független WiFi hálózat okoz problémát akkor is keresünk megoldást. Csakhogy a Shadowrun egyik fontos velejárója, hogy egyes területeken még nagyobb a népsűrűség. Egy dekás számára nem mindegy, hogy egy letöltés, feltöltés mennyi idő alatt végez, mennyi ideig kell kapcsolódni, mennyi időbe telik megtalálni. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Nem egyszer hallottam már, hogy egy-egy M.A.G.U.S. rendezvényen valaki olyan megközelítéssel találkozik amit korábban csak D&D esetén tapasztalt. És ez sokszor nem éppen hízelgő kritika alapja. Egyszerre szólja le az eredeti D&D-s tapasztalatot és mutat rá arra a tényre, hogy a D&D-re jellemzőhöz hasonló stílusú játékhoz tökéletes lehet az 5. kiadású SRD-re épülő játék, amit a Roll20, a Fantasy Grounds és számos más alkalmazás könnyen támogatna. A hasonló játékoknak viszont van egy jelentős piaca akár online piactereken is, és így lehetne angol nyelvű megjelenés is. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Az életvitelekről, karakterek társadalmi helyzetéről, stb. szóló írás első részében viszonylag sokat megtudtunk a karakterek társadalmi helyzetéről. Sokat, de persze nem mindent, hiszen a szegény és az az alatti életvitelek nem fedik le a teljes társadalmat. De ehhez térjünk vissza az előző írásban szereplő egyik karakter társadalmi helyzetére, és hamar rájövünk egy érdekességre: Egy karakternek ugyanis több különböző életvitele is lehet, márpedig a szegény életvitel nem feltétlenül jelent szegénységet. Pláne a fiatalon örökre megvett szegény életvitel nem. Hiszen az igen komoly tartalékokat, már fiatalon való visszavonulás és későbbi tőkefelhalmozás lehetőségét ígéri. De azt is viszonylag hamar láttuk, hogy szinte bármely karakter képes lenne egy pár száz nuyenes életvitelt fenntartani, igaz ehhez ezt először meg kell szerezni. És ezen a ponton érdemes végig gondolni a továbbiakat. Ugyanis az előző részben szereplő Liz életvitele sok szempontból is érdekes volt. Mit is írtunk akkor a kérdésről?

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Gáspár András halálhíre után sokféle postot és kérdést láttam. A többség a gyászról, a megelékezésről a tiszteltről szólt. A kisebbség a "holtakról jót vagy semmit" irányt is vitatva mutatott rá, hogy holtakról jól (helyesen, igazat) vagy semmit kell mondani, mert egyfelől a halott nem tud védekezni, másfelől ez nem ok arra, hogy viták kapcsán a másik féllel szemben legyünk inkorrektek. Hova tovább megszületett a kérdés, Gáspár András halála jó vagy rossz? Feltették a kérdést olyanok is, akik tudják, hogy nem különösebben kedveltem Gáspár Andrást az utóbbi időben. Csakhogy a legrosszabb véleményem sem volt egyoldalú. Pont ezért érzem úgy, hogy lehet úgy egyszerre jót és igazat mondani róla, hogy arról beszéljünk, mit vesztettünk el a távozásával.  

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Ismerjük az "utcai életvitelt", 0 nuyenbe kerül fenntartani, ennek megfelelően akár végleg is ingyenes lehet. Könnyű fenntartani, ehhez persze nem kell sokat keresni. Az egyensúly látszólag tökéletes. De kb. hogyan is képzeljük el a más életvitelt folytató karakterek vagyoni helyzetét? Ehhez a legjobb támpontot a karakterek össz vagyona, és az életvitelek ára (havi költsége) jelenti. Érdemes meglátni, hogy hol lehetnek kb. a különböző karakterek a társadalom ranglétráján, ha megpróbáljuk a szabályokat viszonylag szigorúan értelmezni. El kell fogadnunk a tényt: A játékos karakterek többnyire nem legalul vannak. Több oknál fogva sem lehetnek sem ott. sem a közelében. S most nem a 0 nuyenes "utcai" életvitelt élő hajléktalant említem, a "negatív össz vagyon" (temérdek adósság) mellett, hanem a társadalom jópár szélesebb részéhez is viszonyítok. 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Megjelent egy rajongói, nem hivatalos, szabálykönyv. Az alkotóknak ez úton is gratulálok, hiszen ez akkor is nagy eredmény, ha az elkészült rendszer vagy annak sok részlete nem is tetszik. Nem tetszik, mert a M.A.G.U.S. még a mai napig a legnépszerűbb magyar szerepjáték, és ezért bármely házi vagy nem házi rendszer egy igencsak heterogén rajongói csoportot szolgál ki, így pedig nem lenne könnyű minden rajongó ízlését eltalálni. És bárki is indított úgy, hogy akkor jöjjön közösségi fejlesztés ezen hasalt el. Amikor a közösségi fejlesztés kapcsán sokan mondják, jönnének, stb. akkor is szükségszerű a projektek szétesése. Viszont pont ebből eredt az, hogy sokan több füzetnyi háziszabállyal játszottak egy folt hátán folt rendszert M.A.G.U.S. címén. Hulla most hasonló spirálfüzetek helyett tud a saját rendszerében játszani, mesélni. Akik szerették a munkáit szintén válthatnak. Az a mű nekik szól. 

Subcategories

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.