User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

A vég kezdete

Sokszor mondtam, a gyors növekedés, az aranykor nem tarthat igazán örökké. Az aranykor végét számos dolog együtt hozta el. Sokan beszélnek az okok között a tömegtermelésről is, ám a valós ok részben kicsit messzebb van. Ahogy a TSR egyre jobban a szerepjátékra fókuszált, és a wargame piacon is inkább komplett játékokat adtak el, úgy volt kénytelen szembesülni a ténnyel: Az ebből elérhető bevétel véges, és bizony hiányoznak azok a termékek amiket az ember "csak úgy" megvesz magának. Míg ha valaki úgy érezte, a "kemény munkáért megérdemel valamit", könnyen előfordulhatott, hogy sütemény vagy fagyi helyett Warhammer figurát vett, addig az AD&D szabálykönyv, boxed set megvásárlása valószínűtlen volt. Drága is volt az ilyen érzelmi döntéshez, és a választás is túl sok mérlegelést igényelt. A szerepjáték üzletileg mégsem volt annyira jövedelmező. És hiába a Battlesystem, a figurákat alíg vették a játékosok. Valahogy egy papír token is elég volt.

Nem véletlenül, egy tucat katonát tökéletesen jelzett egy figura, de egy karakterhez igazán illőt évekbe tellett volna megtalálni. Ha pedig a saját karakterről nincs figura, akkor a "névtelen" seregekről miért lenne. Az olcsó, érzelmi alapon megvehető apróságok: Egy figura, egy doboz festék, stb. és hasonló wargamek esetében megszokott kellékek egyszerűen hiányoztak az AD&D körüli piacról. Pedig ezek nem csak, hogy sok pénzt hoztak volna összességében, hanem egy nagyjából állandó alap bevételt hoztak volna, ha éppen nem megy el egy nagyobb kiadvány jó példányszámban, ilyesmit akkor is vesznek. Az AD&Dhez gyűjthető kártyalapok, amiből a teljes készlet is megvehető volt, viszont cseppet sem volt vonzó. Azaz a TSR termék kínálata nem volt jó. A helyzet pedig hamarosan sokat romlott.

Bár a Warhammer és a mögötte álló Games Workshop a legerősebb "Wargame" kiadó, sokan mások is profitálnak a műfaj reneszánszából. Még akkor is, ha az Avalon Hill ennek, mint tudjuk, csak rövid távon tud örülni.

Hamarosan nem csak a Games Workshop lett üzletileg erősebb, hanem a Wizards of the Coast is, hála a Magic: The Gathering kártyajáték sikerének. Az új játékról elegendő az tudni, hogy az első évre szánt teljes készlet napok alatt fogyott el, így a bevétel és a profit minden várakozást megdöntött. 1993 egyértelműen a Wizards of the Coast éve volt. A cég pedig 1994ben is számos díjat nyert. A kártyajáték őrület tombolt, ez pedig igen kemény csapást jelentett a TSR pozícióira. És miközben a TSR elvesztette piacvezető pozícióját, a kiszolgáltatott törpéből szép lassan óriás lett. Persze a TSR így sem volt értéktelen, sok téren így is piacvezető maradt, ám a vezetés úgy döntött, megkűzd a feltörekvő titánokkal. Ez pedig cseppet sem jelentett könnyű küzdelmet, hiszen a TSR a D&D és AD&D kacsán megszokta, hogy piacvezető pozícóból kűzd, erős eszköz a kezében a jog. Ez viszont nem működött. A TSR viszont hagyományosan rosszul kezelte a közösséget, ez viszont látványosan visszaütött.

1994ben érkezett az első komolyabb válaszlépés a Spellfire c. kártyajáték képében, de az igazi áttörést nem hozta meg. Az AD&D pedig egy még újabb, még szabadabb és nyíltabb világgal gazdagodik: Megjelenik Planescape világa. Majd 1995ben a rá épülő Blood Wars kártyajáték. A játék érdekes volt, remekül népszerűsítette volna Planescape világát, az képek igen szépek voltak, remek illusztrációt jelenettek volna akár AD&D kalandok mellé is, csakhogy volt egy bökkenő. Míg a Wizards of the Coast örült a képek fan siteokon való tiztességes használatának, addig a TSR támadott mindent és mindenkit aki a képeket használta volna. Ez pedig a játék népszerűségét rövid úton vágta haza. És mellesleg azt is megoldotta, hogy az AD&D játékosok se nagyon gyűjtögessék.

Ami pedig ennél is rosszabb volt, az a szükségszerű tömegtermelés. A szép, új, valóban újat mutatni tudó és sikeres világ, a még mindig sikeres Forgotten Realms látszólag mindent elbírt, de jöttek a világok egységét romboló megoldások is. Ezek egyike-másika üzletileg sikeres volt, olykor új legendákat is teremtett, de mégis hozzájárult a TSR problémáihoz. A helyzet pedig annak ellenére évről évre rosszabb lett, hogy számos kiadványban volt potenciál, és ekkor az AD&D megújulása is napirenden volt. Csakhogy sokminden nem jól sikerült.

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.