Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Szilárd alap...

A játékos, a vásárló könnyen beszél, még akkor is, ha igazat kell mondania. Nagyon könnyen találom meg az érveket az ÚTK mellett, akár a versenyeket, akár az alapvetően működő rendszert, és sok más apróságot. És éppen ilyen könnyen beszélek ellene, akár megörökölt hibákról beszélve, akár mondjuk a képességekről. Nagy NJK tervezésbe fogtunk. Bárkitől szívesen látunk hozzá ötleteket, de kapásból felmerült egy kérdés: Hogyan határozzuk meg egy fogadós tulajdonságait. Mennyi az átlagos érték amihez mérhetünk. Kapásból lehet 4-5 álláspont amivel számolhatunk:

  • 10: Egyrészt a 10-12 átlag arról árulkodik, hogy nem mindenhol egyforma az átlag. Van ahol a szelekció és az ottani hit hatásai gondoskodnak a kicsit magasabb átlagról, de egyy átlag vidéki faluban inkább a 10 a jellemző. És különönben is nagyon sok játékos ezt tekinti átlagnak. Nem is minden alap nélkül. 
  • 10,5: Az átlagember hagyományosan 3k6-tal dobja a tulajdonságait... A kalandozó népségnél már 3k6 2* is játszana ugyan, de NJKnál ez legyen az átlag. 
  • 11: Ha 10-12 az átlag "ez van középen"...  Ráadásul az állítást úgy is kezelhetem, hogy 11 az átlag és 1 a szórás, ezt mondja konyhanyelven a 10-12. Elvégre hogy nézne ki, ha a szabálykönyv olyankat írna, hogy e^(-1/2 (x-11)^2)/sqrt(2 pi), de a képesség értékét a matematika szabályai szerint kerekítjük (egészre) és azt írjuk fel... Veér István kiszaladna a világból. 
  • 12: A 10 a medián, de az alacsonyabb tulajdonság az erős szelekció miatt ritkább, mint a magas, így az átlag (mean) már 12. 10 alá ritkán megyek, a 12 körüli átlag jó. 
  • 13: A fogadó akkor lett a fogadósé, amikor az apja már nem tudta tovább vinni, számoljunk egy kis kor módosítóval. Így kb szabályos... 
  • 13,5: A 135 elosztható pont akkor is igaz, ha a KM szörnyet, NJK lényt, stb. alkotna. Nyilván eltérhetsz tőle, de ez lesz támpont, sok ember világával ez lesz konzisztens

Ugye mondanom sem kell, hogy nem mindegy az, hogy egy fogadós értékeinél 9-12 közötti értékek repkednek, kicsivel 10 feletti átlaggal, de ehhez még el is meséljük miben számít jónak, mennyire emelkedik ki. Mi számolunk a természetes eloszlással, hogy a játékosnak és a KMnek már ne kelljen... Vagy 12 alatt nem sok értéke van, de 16os is bejátszik, és bár sok dologban jónak számít, de jelezzük, hogy nem kiugró. Az utóbbi esetben sok játékos akarna "sokkal többet", és úgy vennék fel a képességeket, hogy sok plusz képesség pontot kapjanak. Bármelyik értelmezéshez is alkalmazkodom, a többi értelmezés hívei szerint én leszek a hülye. 

És nem azért fontos ez, mert annyira matek- és szabálymániások vagyunk. Hanem pont azért, mert amikor egy rendszer alkotója szilárd alapról beszél, akkor fontos az, hogy a kalandmester tudjon mihez viszonyítani. Nem kell neki bonyolult képlet, még egy szép görbe sem. De látnia kell az átlag paraszt, fogadós, városőr tulajdonságait is, mint sok hírességét is, és ehhez a mércéhez be tudja lőni a többit.

Nem tudjuk mennyire ugrana ki sok NJKk közül. Új fajt könnyű alkotni, de a céhek, kamarák esetén elvárt képzésből iskolát? Azt már nehezebb, és sok szempontból az a logikus, hogy ott ne legyen iskola. Így felmerül a kérdés, hogy mi legyen a megoldás? Mondjuk a fogadós eddigre már sokat látott, és tanulással szerzett tapasztalattal nem is első tapasztalati szintű? És hogyan mérjük a harmadik szintű fogadóst ez esetben az első szintű karakterek hatalmához? A kérdések felmerülnek nálunk is és bárki másnál is aki a rendszerrel foglalkozna, munkát fektetne bele, és weboldalon publikálna. Ez a munka akkor nem veszik el, ha sok hasonló írás marad egymással és az esetegesen megjelenő hivatalos változattal kompatibilis.

Ha pedig nem lehetünk biztosak ebben, azt a rendszert rosszab választásnak érezhetjük, kevésbé ajánljuk, mert más is kevésbé tud minőségi munkát letenni mögé, és itt most nem az átgondolatlan tápos iskolák leírását említeném. Márpedig amíg hivatalos kiegészítőkkel egyetlen kiadó sem halmoz el minket úgy, hogy az olvasók ne keressenek időről-időre más információt is, addig ezt hiányosságnak érezzük. 

Megoldás? Van is, meg nincs is. A Tuan kiadó klubot is üzemeltet, a kiadóvezető Facebookon is elérhető, lehet kkérdezni. De tény az, hogy nem egy esetben rossz értelmezések így is terjednek, és közel sem biztos, hogy pár év múlva is minden ilyen jól elérhető lesz, nem lesz jobb dolguk ekkor. Akkor pedig ezek a források nem lesznek mérvadóak sok játékos szemében. Jelenleg viszont ez az alap amire építkezünk, és bízunk benne, hogy bárki és bármilyen rendszert ad ki, az konkrét választ ad. Olyat ami alapján akár fogadóst, akár városőrt, akár más hasonló mellékszereplőt és NJKt meg lehet alkotni. 

A M.A.G.U.S. első pár kiadásában volt szó az átlag NJKkról, tudtuk, hogy az ő értékeik 3k6-tal kidobhatók. 10,5 az átlag, volt a szórásra is egy jó értékünk. Lehetett dobni, és a nem reális dobássort újra dobni, de még könnyebb volta szórással számolni. Ha az adott szakmához 30 emberből kell a legjobb? Könnyen ki tudtuk számolni azt 1 vagy 2 fontos tulajdonság esetén. De akár 3 esetén is. Nem árt meg, ha amit leírsz az pontos, és szilárd alap, és akkor is lehet rá építkezni, ha esetleg a jogi aknamezők miatt nehézkes a folytatás. 

Egyedül nem megy

Eddig a legtöbb M.A.G.U.S. fejlesztőcsapat világmegváltóként akarta megjavítani a M.A.G.U.S.-t. Csakhogy egyetlen dologgal nem számolt. A legoptimistább kiadói tervek mellett is sok kiegészítés kell. Ezek készülhetnek különböző színvonalon. De minden rajongó, minden rajongói oldal számára a saját munkája a legszebb. E nélkül nem elég jó egyetlen rendszer sem az első pár évben. Aki nem csak a tápolásért ír le ezt-azt, hanem komoly munkát fektet a dologba, akkor fogja a rendszeredet alapnak tekinteni, ha bízhat benne, hogy amit megír, nem nullázod le egy tollvonással. Ez a kötelező minimum. Akár csak arról van szó, hogy eleinte nem lesz elég kiegészítő, akár arról, hogy nem hivatalosan, a semmiből finanszírozva kell később folytatni.

A M.A.G.U.S. első kiadása egészen tisztességesen játszható volt az alapkönyvből. Csak éppen a világleírás több volt mint hézagos. Jól látszott, hogy a sok szempontból félkész rendszer mellett sok szempontból mostohagyereknek tűnt Ynev, pedig ebben a világban játszottak ők AD&D kalandokat, amire sokmindent felépítettek. Csak egyetlen gond volt. A kalandmester nem osztotta meg senkivel a titkokat, a miérteket, stb. és ő sokszor a rendszeren dolgozott. A világot pedig idővel az írói gárda kiegészítette. Ők viszont döntően írók akik az alkotói szabadsághoz vannak hozzászokva. 

Így aztán sok játékos és kalandmester a történelem eseményeire keresett logikus magyarázatot. Talált is, ha ezt megírta még Nyultól is kaphatott dícsérő szót, és kaptak egy jól működő világot, ami érdekes, változatos, különleges. Majd az írók kreáltak egy ettől eltérő világleírást. A játékos pedig könnyen mondta azt: Eddig tetszett amit kaptam, itt keresztbe tettek nekem. A Summariumra rá lehetett mutatni, hogy nem ilyennek képzelték el a jobb M.A.G.U.S. kiadást, így az ott lévő világképet kézenfekvő volt alternatívként kezelni. És ehhez nem kell más, csak pár hiba a Summariumba, pár olyan helyzet amit nem tud jól megmagyarázni. Itt van egy a csapat kezében jól, akkár hibátlanul működő világkép, ami mellett elfogultak is. És van egy olyan amit hoztak akik a "kedvenc alkotóinkat váltották és most keresztbe írnak nekik". 

Az írónak is igaza van abban, hogy ő írói szabadsággal él, irodalmi Ynevben gondolkodik, és arról a helyről nem volt jó leírás. Még akkor is, ha az átgondolatlanság rossz munka, ő sok rajongót átvert, sok értéket lerombolt, el kell fogadni az érvelést: Ő író. Erre képes, erre hivatott, és ezzel együtt örökölte meg a feladatot. Nem az a hülye, aki hasonló íróként így cselekszik, hanem az aki egy hasonló íróra ennél nehezebb feladatot bízna rá. Az ő műve alapján játszó de sok logikai hibára panaszkodó játékosnak is igaza van. És éppen így igaza van annak is aki az ilyen újdonságokat javarészt elutasítva vagy csak erős kritikával átvéve egy következetes és jó világban játszik. 

Csakhogy azóta sok író, alkotó egész hangulatos dolgokat is letett az asztalra. Például Toron-t. És nem mindig egyértelmű mit jó átvenni és mit nem. Sokan éppen azért választják a M.A.G.U.S. régebbi kiadását, mert azt már nem "fejlesztik" tovább. Hogy hogyan lehet a világkép sok elemét összeilleszteni? Hogyan lehet kompromisszumot keresni alkotói eszközökkel? Az egy külön érdekes cikk témája lehet, de kicsit sok lenne az alkotókat megcélzó cikkekből. De egyellőre mondjuk azt: Adj lehetőséget a következtetésre, és maradj te is következetes. Sőt akár be is vonhatod a rajongók egy részét.

Az üres fehér foltokat, amiket sokan csak erőltetett marhaságokkal töltenek meg a többség nem szereti. Azokat a terüleeket is, amiket egy-két utalás alapján nagyjából egységesen, jól ki lehet dolgozni, és amik kapcsán valaki büszke lehet a munkájára... Ami kapcsán a felszínes leírás a játékos számára remek akkor, ha a karakter tudását nézi, a következtetések, a felszín alatti felismerhető összefüggések pedig kalandok, kaland sorozatok alapját adhatják? Nos az egy egészen másfajta fehér folt, és egészen más a megítélése.

Ennek kapcsán könnyen kiírhatsz pályázatot is, amivel egyes területeket ki kell tölteni, ki kell dolgozni, de a leírt történelem, stb. összefüggései alapján. A fehér folt hirtelen meg is mozgathatja a közönséget, és érdektelen, vázlatos vacakak tekitett "fehér térkép" hirtelen megtelik tartalommal. 

Comments on M.A.G.U.S.: Tippek, trükkök a nagy reformhoz

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.