User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Summarium: A befejezetlen projekt?

Őszintén szólva a Summarium bukása borítékolható volt. Lehet arról beszélni, hány helyen mond ellent önmagának is, hogy nem jól kezelte a rendelkezésre álló helyet. Hogy az, amit felnőttebb rendszerként, világképként gondoltak aposztrofálni, kicsit olyan, mint amikor egy 10 éves azért felnőttes, mert amikor apuci nem figyelt, végignézett két horror filmet, de azóta is minden éjjel bepisil. Könyörgöm: A felnőtt ember mondhatja azt, hogy neki hobbija van, olyan szabadidős tevékenysége amihez valamennyire ért is. Ha a munka mellett szellemileg aktív akar lenni, akkor bizony mind önmagával, mind a rendszerrel szemben igényesebb lesz. Sem az összedobott legyen 5 fokozat, sem a hatalomszóra kitalált rendszer, sem a horror felé kacsintgatás nem lett fejlődés.

De nem a fejlesztési irány, a horror "továbblépésként" tekintése, és sok más apróság volt a gond. Ohh, nem. Ha a történelmet és a világot át is írja, akkor is lehetett volna egy jó dark fantasy / horror játék amit dícsérnénk. Ha pedig Yneven játszódó, különböző hangulatú, ehhez illően eltérő rendszerű játékok versengenék a kegyeinkért, akkor azt hiszem joggal mondom azt, hogy mindannyian boldogok lennénk, lehetnénk. A baj nem ez volt. Még az sem lett volna nagy baj, ha a Summarium rendszere pocsék lett volna. Mert a többség nem állt volna át rá. A baj a múló idő volt. A Summarium első kötete 1996-ban jelent meg. Ekkora pedig a számítógépes játékok annyira befolyásolták a piacot, hogy már megjelent a Diablo. Sőt, annak a világát AD&D kiegészítőként is elkezdték feldolgozni. 

Nomeg a szerepjáték alapja a beleélés, és pont ezt a beleélést akarta más oldalról megközelíteni, szintén sötétebb világgal a Doom és a Quake. Eddigre már az alkotók között ott is komoly vita volt, Romero egyenes úton haladt a Daikatana felé. Igen, ő is szerepjátékos volt, a legendák szerint igazi vérpisti, és az ehhez kötődő "power fantasy" (ahol hatalmasnak képzeli magát) vitte mind a szerepjátékok, mind a sztár allűrök, mind pedig a Doommal elért sikerek felé. 96 pedig a Quake éve, ami a címét a rossz nyelvek szerint egy tápos barbárról kapta. A korszellem megváltozott. 

Míg korábban, ha Pistike szörnyeket mészároló nagy harcosnak akarta érezni magát, akkor csinált egy széttápolt AD&D vagy M.A.G.U.S. karaktert, hasonló kalandra mindig lehetett hozni embert. A Diablo után Pistike úgy érezte, egységnyi idő alatt a Diablo-ban több szörnyet mészárol le, és ahhoz nem kell ennyit olvasni. Az pedig, hogy egy játék "felnőttes horror" mint a Doom vagy a Diablo nem volt ok a váltásra, attól Pistike nem érezte magát nagyobb kisfiúnak, mintha az egérrel kattintgatott volna. Sorry, de itt vagy izgalmasabb harcokkal, édesebb győzelemmel kellett kecsegtetni, és a D&D erre indult el, vagy pedig azt kellett mondani, az irodalom, a világ szerelmeseit szolgáljuk ki. Ekkor pedig személyes ellentétek okán nem szerencsés keresztbe írni a megkedvelt világképi elemeknek. Annál fontosabb lett volna a sok új regény, több kidolgozatlan tájegység feldolgozása. 

Eljött az 1997, amikor még mindig ment az ígérgetés, hogy jön majd a Summarium II, de addig is kaptunk egy első törvénykönyvet. Meg mondjuk egy Grand Theft Auto-t. Egy Quake II-t. Egy Dungeon Keeper-t, ami akkor sok szerepjátékost vonzott, és mai napig sokan veszik elő nosztalgiával. De közben az Ultima Online-nal megkezdődött az MMO-k korszaka. Az Internet terjedésével elindult a "geek forradalom" egy olyan része is, amire lehetett volna reagálni. És a M.A.G.U.S. környékén mik voltak?

Ígéretek. Ígéretek olyan fickóktól, akik korábban is csúszásban voltak, akik íróként remek történeteket is megírtak (akkor azt terjesztette a kiadó, hogy mások játéka alapján), de sosem voltak termelékenyek. És az elévülhetetlennek gondolt érdemeikkel végig szemben állt, hogy sokszor miattuk csúszott a határidő, nem lettek kész dolgok, nem lett kész a Summarium projekt sem. Az identitás elveszett, a keresztbe írás sokakat zavarhatott, de a legrosszabb az volt, hogy kezükbe vették a rendszer sorsát, és értékelhető munkát nem nagyon tettek le az asztalra. De azért próbáljuk értékelni azt a keveset.

M.A.G.U.S. - Summarium

Erősségek Gyengék
  • Irodalmi háttér
  • Az átdolgozott ork hangulatos
  • Bővült egy kicsit a világleírás
  • Forrás legendára, világnézetre
  • Még mindig hiányos világleírás
  • Félkész rendszer
  • Önmagának ellentmond (odnál)
  • A fajok átdolgozása sokmindent felrúg, az eredmény ellentmond Ynev ismert történelmének
  • Nincs átgondolt alaprendszer mögötte
  • Sok olyan tartalom amit "jó esetben úgysem használsz"
  • Eddigi kalandozóközpontú, emberközpontú koncepció felrúgása
  • Használható alapkönyvre mutatkozó kereslet figyelmen kívül hagyása
  • Nincs normális határidő
Lehetőségek Veszélyek
  • Hiányos részletek könnyen kitölthetőek
  • Átvehetnek belőle részleteket

Nem titkolom: Nem kedvelem a Summarium-ot. De azt sem titkolom túlzottan, hogy ennek ellenére a jelentős részét használom. Hiszen bármennyire is ellentmond még önmagának is a könyv, a jelentős része úgymond "forrásmű", miszerint Yneven ez és ez az ember, ezt és ezt gondolja az adott fajokról. Hogy a jelentős része üti a korábban leírt történelmet? És? A bárdok által megénekelt hírek már két faluval arrébb sem lesznek túl pontosak. A Summarium kapcsán a rendszer java kimaradt, ami van benne az pedig javarészt az értelmetlen kategória.

Sokszor mondtam el, hogy a hatalomszavas leírás miért marhaság. Mert ugye, ha minden nyelv mindent meg tud fogalmazni, és mindegyik létrejön, akkor nincs értelme az ott leírt 4 nyelvnek. Innen ez a rendszer nem mesélhető úgy, hogy az ellentmondás ne válhatna zavaróvá. No nem azért, mert JKnak adnék od-ot. Hanem azért, mert találkozhatnak hatalomszó használatára képes NJKra. Sok szempontból az erőviszonyok ütik a korábban leírt történelmet, a M.A.G.U.S. emberközpontúbb koncepcióját. Ez biztos nem jó így.

Persze van más hatalomszó koncepcióm. Ha a csapat kéri elő is kerülhet. De alapvetően úgy gondolom, hogy az a cél, hogy a hatalomszó, az aquirok ne nagyon kerüljenek elő, mert nem arra vannak, bizony egy méltányolandó szempont. Ha pedig nem nagyon kerülnek elő, akkor igazán feleslegesnek érzem azt, hogy míg nap, mint nap használt dolgok hiányoznak ezzel egy szép hosszú fejezet foglalkozik. Javarészt közel felesleges, önmagának ellentmondó tákolmányra megy el az idő, és közben a játékos megannyi dologra hiába vár. Enyi idő alatt sok kiegészítő megjelenhetett volna. Nem titok: Az egyik kedvenc játékom a Shadowrun. A Shadowrun 3. kiadásához ennyi idő alatt egész kis könyvtár jött össsze. 

Azok az emberek akik korábban sem voltak túl termelékenyek és ez ártott is a M.A.G.U.S.-nak ebben az időszakban meghatározó szerepbe kerültek, és cseppet sem meglepő, hogy ez alatt sem voltak termelékenyek. Egy önmagának is ellentmondó, láthatóan átgondolatlan valami, ami így is megosztotta a közösséget a korábbi problémák látványos súlyosbodását jelenti. Ez pedig abban az értelemben sem lehet "felnőttebb" változat, hogy a gyermekbetegségeit levetkőzött, átgondolt, javított rendszer lenne, mert a Summariumot a projekt elején meg sem próbálták alaposan és józanul átgondolni. 

Értékelés:

  • Világleírás teljessége: 6/10
  • Világleírás következetessége: 4/10
  • Világleírás érdekessége: 7/10
  • Karakteralkotás szabadsága: 0/10
  • Játékegyensúly: 0/10
  • Rendszer következetessége: 0/10
  • Irodalmi háttér: 7/10
  • Támogatás (Rúna, verseny, stb): 5/10
  • Közösség (méret, egységesség, játékalkalom): 5/10
  • Megvalósítás: 3/10
  • Összesen: 37%

Comments on M.A.G.U.S. kiadások - összehasonlító teszt

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.