User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

M.A.G.U.S. - Készült a 2.0?

Sokféle legenda van arról, hogy mi és hogyan is volt a Második Törvénykönyv megjelenése körül. Ami biztos: A M.A.G.U.S. alkotócsapat szétesett ez után. Ami szintén biztos, sok szabály nem ott jelent meg először. És sok esetben a rajongói anyagokkal egyetérteni hajlamos Novák Csanád sok ötlet átvételét megígérte, és ő gondolkodott a határidőről is. És aki kezében már járt a CODEX alapkönyv, a hozzá készült Grimoire és tudja, hogy eredetileg az a M.A.G.U.S. javított kiadásának készült volna, és eredetileg a M.A.G.U.S. ilyen felújított kiadását tervezték Második Törvénykönyvnek hívni, abban felmerül a gyanú: a Második Törvénykönyvet csak az utolsó utáni pillanatban sikerült összedobni.

amundTalán jelentős részben dacból, hogy "nesze Csanád, ilyen a rajongói anyagokból összedobott valami". Egyfelől tény, hogy a könyv számos újdonságát ma is sokan alkalmazzák. Másfelől viszont sok más újdonságát eszébe sem jut a közösségnek használni, így a megítélése ma is kérdéses. Akkor pedig még nagyobbat ütött a Khál kérdés. A Rúna már haldoklott. A CODEX jobb lett, de eddigre már nagyon nem egyedül volt a piacon, a nyelv sem lett akkora előny. De őszintén szólva egy tökéletes rendszer reform sem ért volna el sokat, hiszen a M.A.G.U.S. rendszeréből ami megvolt, az a legtöbb közvetlen versenytársánál sok szempontból jobb lehetett. A vitatott kérdések kezelésére egy közepesen jó magyarázat is elég lett volna...

A gond, amivel kezdeni kellett volna valamit nem a javítások kérdése, hanem a hatalmas hiányzó részek kitöltése. Márpedig ott tartottunk, hogy a rendszer reforrmot rábízták egy fejlesztőre, de közben kérdéses volt, hogy ki hozott volna ki sok érdemi kiegészítőt. Vagy legalább olyan kalandmodulokat, amikben 1-1 új varázslat, varázstárgy is felismerhető. És meg merném jegyezni, hogy térképeket, minimális leírásokat, stb. nem feltétlenül lett volna nehéz kihozni. Ország leírásokat sem. De közben éveket várhattunk egy-egy beígért regényre is, hamar kiderült, hogy az írói gárda nem túl termelékeny. 

M.A.G.U.S. - A Második Törvénykönyvvel

Erősségek Gyengék
  • Mozaikmágia
  • Mágiaelmélet
  • Kettős életerő rendszer
  • Világhű képzettségrendszer
  • Világhű kaszt koncepciók
  • Életút játékra fejlesztve (korszellem)
  • Kalandozók szerepe
  • Baráti ár
  • Hiányos világleírás
  • Problémás képességpróba
  • Furcsa faji módosítók
  • "Érdekes" kritikus sebzés táblázat
  • Pár furcsa képzettség
  • Tovább bonyoldó, kevésbé hiteles harcrendszer
  • Megörökölt inkompatibilitás
  • Egyre több versenytárs
Lehetőségek Veszélyek
  • Hiányos részletek könnyen kitölthetőek
  • Könnyen inkompatibilissá válló kiegészítők
  • Változó divat
  • Számítógép térhódítása
  • Kártya térhódítása
  • Várható keresztbeírások
  • Rossz reakciók a fogyasztói visszajelzésekre

Ha megnézzük, akkor feltűnik, hogy a hiányos részletek kitöltésével kevesen foglalkoztak, pedig lett volna mit megtölteni tartalommal. A kérdés az, hogy kié ezért a felelősség? Könnyű lenne azt mondani, hogy olt a rendszernek egy fő tervezője, de ő elsősorban azokkal az országokkal tudott foglalkozni, ahol ő mesélt. Ráadásul ezt, és a rendszer reformot nem lehet egyszerre elvárni. Az a helyzet, hogy a Második Törvénykönyvnek ilyen módon félkészen, részben tákolmányként kellett megjelennie elsősorban annak volt köszönhető, hogy nem volt más. Regények is késtek, a Rúna sem telt meg tartalommal, ezt nem lehetet novellákkal pótolni, nem nagyon tudtak mit és mivel kitölteni. Közben a csapat néhány nem túl termékeny része sokmindent át akart volna venni innen-onnan. Aki pedig csak beleszól, és nem sokat tesz le, az akadályozta a rendszer reformot. 

A lehetőségek lehetőségek maradtak, kihasználatlanul. És nem az volt a baj, hogy vannak fehér foltok. Sok KM így építhet saját városállamot. Sokkal nagyobb gond, hogy közben számos más országot sem sikerült tartalommal kiegészíteni. És azóta is fontosabb Krán kapcsán keresztbe írni Nyul elképzelésének, mintsem mondjuk a Pyarroni Államszövetség pár meghatározó államáról tisztességes leírást adni. Márpedig közben számos más szerepjáték elérhetővé vált, és egyre kevesebben rémültek meg egy-egy angol nyelvű világleírástól, szabálykönyvtől. Azok a részletek amikkel az alkotók a mai napig adóssak ekkorra már fájó hiányossággá válltak.

Az új fajok egy része pedig oda vezetett, hogy a játékos karakterek szempontjából még több kérdés jelent meg, amire nem volt válasz, és amire a mai napig nincs hiteles és pontos válasz. De nem lehet elégszer elmondani: A M.A.G.U.S. ekkori bajainak nem oka, hanem tünete a Második Törvénykönyv. Ha ugyanis az írói csapat termékeny, lettek volna ország leírások, kalandok, térképek, sokféle kiadvány, és a M.A.G.U.S. pörög, sok rajongó kap jó válaszokat, akkor nem tűnt volna létkérdésnek úgy kiadni egy sok szempontból félkész második törvénykönyvet, hogy abban még kívánságlistának is meg kelljen felelni. Rendben: Ne legyek igazságtalan. Jött egy Harcosok, Barbárok, Gladiátorok is.

Sokan beszélnek az ottani "tápos" kasztokról (Sirenari erdőjáró az egyik példa), képzettségekről, erről-arról, de nem ezek a hibák a fontosak, hanem az, hogy azok a foltok amiket mondjuk a M.A.G.U.S. projekt kezdetétől kezdve eddig ki kellett volna tölteni tartalommal javarészt érintetetlenek maradtak. A harcosok és a katonák viszonyát visszont sikerült felforgatni, sikerült elindítani a "lunír fegyverrel induló karakterek" nemesnek cseppet sem nevezhető tradícióját. Fura az, hogy a szakítás után megjelenő CODEX világleírása is átgondoltabb, teljesebb...

Értékelés:

  • Világleírás teljessége: 4/10
  • Világleírás következetessége: 6/10
  • Világleírás érdekessége: 7/10
  • Karakteralkotás szabadsága: 8/10
  • Játékegyensúly: 4/10
  • Rendszer következetessége: 6/10
  • Irodalmi háttér: 6/10
  • Támogatás (Rúna, verseny, stb): 6/10
  • Közösség (méret, egységesség, játékalkalom): 7/10
  • Megvalósítás: 5/10
  • Összesen: 59%

Comments on M.A.G.U.S. kiadások - összehasonlító teszt

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.