User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Második és harmadik kiadások

1994-ben megjelent két új kiadás, amik csak a hibákat javították. Ugyanakkor sok kérdés is felmerült, és mint tudjuk ízlések és pofonok... sokan, sok apróságot máshogy szerettek volna, így elindult egy törekvés a reformra. Mondanom sem kell, hogy ezzel együtt a rendszer felépítése nem változott meg, ám a piaci helyzet igen, hiszen közben például kijött a Középfölde szerepjáték, elmérgesedett a konfliktus a Bíborholddal. Érdemes felismerni, hogy a M.A.G.U.S. környezetéhez, sok alkotó jelleméhez az ilyen háborúság már akkor is hozzá tartozott. Az új helyzetben a szerepjáték sokkal inkább mainstream lett.

Közben viszont a világban még két fontos változás ment véghez. A Windows 95 megjelenésekor még a telepítőlemezek számából sokan viccet csináltak, de ekkorra mégis változott a helyzet. Hiszen CD lemezből csak egy kellett. Márpedig a PC vs Amiga és más direkt otthoni szépítógép kérdést részben a CD-ROM és a CD-R döntötte el. Egyfelől mert a PC sokak szemében kiváltotta a külön CD lejátszót, másfelől a CD-R terjedése után lehetett saját zenei összeállításokat is összehozni. Ráadásul a PC hirtelen lett versenyképes multimédiás képességekben. Egyre többen ismerkedhettek meg így a számítógépes játékokkal, számítógépes szerepjátékokkal. Márpedig Veér Istvánnak szimpatikusabb lehetett a gépen elérhető könnyebb győzelem. 

De bármennyire is változóban volt a világ, egy a vásárlók igényeket kielégítő javított utánnyomás nem válaszolhat ezekre. A M.A.G.U.S. második és harmadik kiadása így éppen annyit hozhatott, amennyit hozott is. Ezzel boldogok is lehettünk. Számos hiányosság kiajavítása viszont inkább a várva várt kiegészítők feladata lett volna. Ezek hiányát pedig jól ismerjük, de sajnos nem kiadás specifikus jelenség.

M.A.G.U.S. - Második, harmadik kiadások

Erősségek Gyengék
  • Mozaikmágia
  • Mágiaelmélet
  • Kettős életerő rendszer
  • AD&Dnél életszagúbb játék
  • Világhű képzettségrendszer
  • Világhű kaszt koncepciók
  • Életút játékra fejlesztve (korszellem)
  • Kalandozók szerepe
  • A vezető tervező által átgondolt rendszer
  • Irodalmi háttér
  • Magyarul hivatalosan is elérhető
  • Baráti ár
  • Elég 1 könyv a kezdéshez
  • Jó támogatás (Rúna)
  • Hiányos világleírás
  • Problémás képességpróba
  • Csúszás a kiadványokkal
  • Kiegészítők kompatibilitási gondjai
Lehetőségek Veszélyek
  • Hiányos részletek könnyen kitölthetőek
  • Könnyen inkompatibilissá válló kiegészítők
  • Versenytársak is megjelenhetnek
  • A kártyajáték növekvő fenyegetést jelent
  • A számítógép növekvő fenyegetést jelent
  • Rossz válaszok a fogyasztói kritikákra
  • Megosztott erőforrások

Jól látható, hogy bár a megvalósítás sok szempontból javult, a kiegészítők és regények kapcsán lassan legendássá válló halogatás is ártott közel annyit a történetnek, mint a korai nyomahibák, amiket könnyen lehetett még javítani, pótolni. Ellennben a Rúnában sokszor kétes értékű válaszok jelentek meg kérdésekre, kritikákra, nem nagyon jutott idő sok megoldás átgondolására. Ez magáa a rendszerre nem feltétlenül hatott ki, hiszen a Rúna ennyire nem volt meghatározó, de azért jelzés értékű volt, és óvatosságra intett. A Bestiárium alapvetően kavart bele a játékba. A TP osztást máshogy kezelték, így ahol még jól találták ki ott az erőviszonyokat, ahhoz sem alkalmazkodtak sokan. A démonok kapcsán nem találtak ki magyarázatot, miért idézne valaki gyengébb démont. Az irodalom és az addigi koncepció szerint emberközpontú világban hirtelen megnőtt a szörnyek fontossága.

A Két Hold bár emberi léptékű hősöket is hozott a M.A.G.U.S.-ba, de az Aun kalandozó veszélyes precedenst teremtett, hiszen innen nem merült fel, hogy mit fogadnának el egy városban... Ugyanakkor a kiadó erőforrásait a zeneiparba való betörés kísérlete is lekötötte. Hiszen a Két Hold kapcsán megjelent egy Album is, Vincze Lilla énekesnő munkáját dícsérve. És ha ez nem lett volna elég, akkor a 90-es évek egyik sikeres együttesének, a Carpe Diemnek a bemutatkozó anyaga is ehhez a zenei projekthez tartozott. Így a Rúna egy számához kazetta is járt. 

És közben a játékosok egy része megkapta a behívóját. A sorkatonai szolgálat pedig hozzájárult a M.A.G.U.S. terjedéséhez. Őrségben ugyanis nem lehetett sem számítógépezni, sem focizni, de még bulizni sem. És a katonaságnál nem volt olyan laza a fegyelem, mint az Angyalbőrben című sorozatban. Az unalmas őrséget, a krumpli pucolást, stb. valahogy fel kellett dobni. Ha pedig a szabályokat, a karakter fontosabb értékeit fejből tudta a katona, akkor bőven volt lehetőség játszani. A játék tehát terjedt a honvédek és a határőrök között. 

Megjegyzem a rossz nyelvek szerint a mai szerződéses állománytól sem feltétlenül idegen, hogy az unalmas őrség idejét ilyen módon is feldobják. Így pedig a játék eléggé mainstream lett. Akik korábban is játszottak vele, és kicsit komolyabban vették a világ alkotást, az életút játékot azok persze mást vártak el, mint Kovács II. Honvéd, a lövészkatona, aki az őrségben lemészárolta volna a Bestiárium szörnyeit, hol TP, hol oldalszám, hol pedig ABC szerinti sorrendben. Hogy a leverendő ork neve az őrmesterére hasonlított az már csak a véletlen műve volt.

Ha a Bestiárium kisebb keresztbe írásait is számoljuk, de a Rúnát nem tartjuk meghatározó tényezőnek, akkor így kellene ebben az időben értékelni a M.A.G.U.S.-t:

Értékelés:

  • Világleírás teljessége: 6/10
  • Világleírás következetessége: 5/10
  • Világleírás érdekessége: 7/10
  • Karakteralkotás szabadsága: 8/10
  • Játékegyensúly: 5/10
  • Rendszer következetessége: 8/10
  • Irodalmi háttér: 7/10
  • Támogatás (Rúna, verseny, stb): 8/10
  • Közösség (méret, egységesség, játékalkalom): 8/10
  • Megvalósítás: 7/10
  • Összesen: 70%

Comments on M.A.G.U.S. kiadások - összehasonlító teszt

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.