Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív
 

Sokan kérdezik, milyen kaszt hiányzik a MAGUSból, és sokszor utunk el a következtetéshez: Kasztból, alkasztból több is van, mint elég. Persze, sokan pontról pontra hasonlítanák össze a kasztok listáját a D&Dvel és észreveszik: Druida például nincs. Ez önmagában még igaz is lenne... Csak a kérdést úgy is feltehetjük: élnek-e Yneven druidák? Ha pedig nem, akkor mi szükség lenne druida kasztra? Mi szükség lenne egy földi vallás követőire, amikor sokféle pap kaszt érhető el a játékban. Így már cseppet sem fog hiányozni a druida. Míg D&D kapcsán hagyománya van a földi vallások közvetlen újrahasznosításának, addig Yneven ez idegen volna. Mégis hiányérzetem van. Ugyanis nem mindenki készül kalandozónak akiből kalandozó vagy hős lesz. Olykor az "egyszerű ember" is keveredhet kalandokba, válhat hőssé.

Az egyszerű nemesember, egy mesterember, egy művész is kalandozóvá válhat. Márpedig milyen kasztú lehet egy csipkeverő, aki a legfinomabb rokmundi csipkéből öltözeteke is készít, elindul meglátni a messzi északot, új kihívást teremtve, hiszen ott más alkatú lényekre (pl. elfekre) is készíthet ruhát, ami újdonság a számára? A nevesebb festőművész, aki szeretné megfesteni a Sheral bérceit, Gro-Ugon-t és kalandozók őrizete alatt "felfedező útra" indul. Sok más olyan karakter lehet akinek a kalandozás kiegészíti a normális életét, és a tudása is jelentős részben egy köznapibb természetű hivatáshoz kötődik.

A politikus, a diplomata is ilyen. Míg kéme remekül lehet faragni egy tolvaj kasztú karakterből, addig egy fegyverkovácsot, aki el akarna "zarándokolni" Tarinba, hogy megismerkedhessen pár ötvözettel, már sokkal nehezebb megalkotni. Még akkor is, ha számos kalandon át bizonyítaná rátermettségét a törpe mestereknek. Mert milyen kasztú is lenne ő? Nem minden kaland szereplői lennének "hivatásos kalandozók", de egy sok kalandot megélt vadász, kovács, festő is egyenrangú lehet idővel a többi kalandozóval, játékos karakterrel. Őket vajon hogyan kezeljük?

Úgy hiszem itt akad olyan kaszt ami hiányzik, ám közel sem egyszerű egy kasztot megalkotni. Mert, mi is határoz meg egy kasztot? Elsősorban egy követelményrendszer, ami megmondja mit kell teljesítenie annak, aki el akar végezni egy varázslóiskolát, egy papneveldét, gladiátor iskolát... Mit kell teljesítenie annak, aki kitölti a katonaidejét egy-egy jobban képzett katonákra épülő alakulatban? A kasztok az átlagos követelményt jelenti, az alkasztok pedig a specifikusat. De vajon mit kell teljesítenie egy mesterembernek? Mármint a szakma képzettség mesterfokán kívül, amire szinte biztosan szükség van?

Az etikett képzettség alapfokánál a helyi etikett helyett felvehető egyfajta "üzleti etikett" esetleg, ami lehetővé teszi, hogy a karakter nagykereskedőkkel tárgyaljon, nemesekkel is képes legyen illendően viselkedni, ha azok vásárolnának tőle valamit, stb. Bármilyen ügyes legyen a rokmundi csipkével ékes ruhák készítésében egy mester, ha a nemesek nem vásárolnak nála, mert udvariatlan a nemes-kisasszonyokkal.

Az értékbecslés bár általában aranyra, drágakőre vonatkozik, mégis kiegészíthető egy megjegyzéssel, ami megmondja milyen árucikkek, alapanyagok értékével van tisztában az adott karakter. Ez pedig szinte bármely mesterembernek, sikeres művésznek, kereskedőnek hasznos lehet. Ismét egy apró zárójeles kiegészítés adja meg a lehetőséget, hogyha kaszt nincs is készen a feladatra, legalább a képzettségekkel ne legyen gond.

Törvényszerű lehet a történelemismeret, és a legendaismeret egy specializált formája, az egyik mondjuk a divat "történelmére" figyelve, a másik pedig az éppen "híressé váló" irányzatokról szóló történetekre specializálva. Tudom, ismét másra használjuk a képzettséget, mint amire szokás, de mégis logikus ez. Természetesen nem csak a ruhák terén vannak divatok, hanem fegyvereknél is léteznek trendek.

Illik beszélni néhány nyelvet, ha idegen országbéli kereskedő is lehet beszállító. Egyes szakmákhoz fontos a számtan, a mértan, esetleg a festészet, rajzolás, nem árt a jogot legalább az adózás szintjén ismerni és talán a birtokigazgatás is átalakítható üzleti képzettséggé. Az éberség / észlelés (ha használjuk) is fontos, miként az emberismeret is segít a jó üzletek megkötésében. Hamar eljutunk oda, hogy kpben szinte ugyanott tartunk mint egy tolvaj, ha pedig a mesterember legalább a kocsmai verekedésben jártas, de egy-egy eszközét fegyverként is tudja alkalmazni, akkor már közel állunk egy kaszt megalkotásához. Elegendő ugyanis a tolvaj képzettségeit, és a szintenkénti %ot lecserélni ilyen képzettségekre.

Persze egyes szakmákhoz más képzettségek illenek: herbalizmus, sebgyógyítás, ékszerészet... Azaz rögtön több kasztot is tudunk alkotni, csupán a képzettségeket cserélgetve, és megtartva akár a tolvaj kasztból szerzett alapokat. A kaszt pedig kaszt marad: jelzi az elvárásként is megjelenő közös alapot, nem lesz a tiszta KAP rendszerhez hasonló káosz ahol varázslóiskola történelem vizsgáján pár hallgató fején megjelenik a mágikus tetoválás: "JK vagyok, nem költök történelemismeretre KPt, mégse buktass meg, mert így is tanulhatnék varázsolni". Persze sok varázslat, elméleti dolog a kötelező tananyag része, ezzel pedig egy KMnek számolnia kell.


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső