Szezonja van a legendás RTS játékok felújításának. Sokan elmondják, hogy egy hasonló játékot mindig szidna, mert vagy túlzottan felújították valakinek, vagy nem eléggé. Szóval megint nincs rajta füstszűrős sapka. Ez a sok elégedetlen makacs rajongó az Age of Empires II: Definitive Edition kapcsán is elmondja, hogy a felújítás felújítása (mert ugye volt a HD verzió) a szokott problémákkal, és ez bizony csak 8.6 pontot ér. Mert ugye drága a játék, ha nem fizetsz elő a Microsoft egy szolgáltatására. Jött a Warcraft III, nem is az utált Microsofttól, jobban felkészülve, nem volt köztes HD verzió így ez jobban meg kellene, hogy érje és különben is az eredeti igazán legendás játék volt. Az eredmény? Amikor 2.1 körül volt a Metacritcen a felhasználói értékelés, nem mertem róla írni, mert onnan biztos feljebb megy. Majd valaki említette az 1.9 körüli akkori átlagot, s az elégedetlenségre mutató cikket. Mire ezt ellenőriztem 1.6 volt. És nem úgy nézett ki, hogy a zuhanás megáll.
Este elkezdtem írni: 1.3. Nem sokkal később nézve 1.2. Amikor a "legrosszabb remake amit láttam" 2/10 értékelés már felfelé húzza az átlagot. Hallottuk, hogy minden pályához hozzá kellett nyúlni. Honnan is kezdődik ez a probléma? Az egyik első panaszt rögtön egy olyan ismerős fogalmazta meg aki nem is verre meg a játékot. Most már ott tartunk, hogy az 1/10 pontos értékelésnél is lehet ünnepelni, hogy javít a jelenleg 0.8-as átlagon. Tudom, megjelenés utáni dühös felhasználók le szoktak húzni játékokat. Ez igaz, de a 0.8 olyan szinten alacsony értékelés, amire a legrosszabb EA játékoknál is ritkán látunk példát, tekintve, hogy az EA leggyűlöltebb játéka is 0.9 ponton áll. A 0.8 ponton jelenleg 2 azaz 2 darab PCs játék áll. És mire ez az ismertető elkészül holnap vagy holnapután ez az értékelés még bármelyik irányba változhat. És az a baj, hogyha valaki megkérdezi tőlem, hogy ugyan már miért rosszabb játék a Warcraft 3: Reforged, mint mondjuk a teljesen más műfajt képviselő, de pontszámban hozzá közelálló FIFA 20, lenne mit mondanom.
Többek között azt, hogy a FIFA 20 megjelenésekor a többség FIFA 19-e, FIFA 18-a, FIFA 17-e sem romlott el, sőt a FIFA 98 sem. A Remasterek, enhanced editionok épp így nem szokták tönkretenni a régi alapjátékot. A Warcraft 3: Reforged egyik legnagyobb bűne az, hogy akár megvetted, akár nem a korábban jól működő játékot elrontotta a megjelenése. A régi kliens megszűnt, sok helyről eltűnt, kénytelen vagy az új kliensre updatelni. Ez pedig 30 gigabyte. Tök jó: Sok ember fő gépe egy asztali gép, s a laptopjukban kisebb a merevlemez. De a laptopot hurcolják magukkal, azon elfér pár régi kedvenc, s amikor van idő lehet valamit játszani. A Warcraft 3 eddig kényelmesen elfért a gépen, most nagyságrendileg több helyre lenne szükség. Szóval ez az első olyan eset, amikor egy legendás játékot, amit okkal játszottak sokan egy újradolgozott kiadás tönkretett. Ilyen problémát más nem produkált.
A nagyobb kliens csak az egyik újdonság. A másik a custom game policy, amiről Leonard French remek videót készített.
A DOTA és sok más műfajt megszülő custom game kapcsán derült ki, hogy a Warcraft 3 Reforged a jelenleg aktuális policy éppen azoktól az alkotóktól vesz el lehetőségeket és jogokat, akik segítettek az eredeti játékot legendássá tenni. S lehet arról beszélni, mikor, milyen részletekben, hogyan ment végbe ez a folyamat, de ez nagyon nem az a helyzet ami alapján sok legendás kiegészítő anno megszületett. Azt hiszem ez egy második különbség. A kliens mérete is optimalizálatlanságra utal. Nyilván, ha mindent maximumra húzunk szép, de nem ugrásszerű a változás. Ellenben a játék jobb beállítások mellett akad, a karakteranimáció is kevés frameből áll másodpercenként. Ezek objektív dolgok, mint az is, hogy a játék kapcsán a Blizzard oldalán piszok sok ígéret kint volt az utolsó napig, és aztán mégsem úgy lett.
Egy részére volt ugya Blizzardos válasz, de ugye sokan a frissen látott hirdetéssel találkoztak később, így az tűnt naprakésznek. Okkal. Aki azt mondja, hogy az ilyen szintű megtévesztés még az EAtól is idegen, az joggal panaszkodik. De gondoljuk csak végig a helyzetet: Sok esetben az akadozásokra a megoldás az, hogy állítsuk át a classic megjelenésre: Mivel a megjelenésen kívül gyakorlatilag semmit sem kapunk, azt meg az akadozás miatt sokan kapcsolhatják ki, ők semmit sem kaptak a pénzükért, a játék viszont több helyet zabál a gépükön és a custom game fejlesztői scene-t is kinyírták. Nos a többi felújítás után, ami valóban értéket adott nekik, az itt megtapasztalható helyzet baromira nem tűnik jónak. Szóval fizettek, semmit nem kaptak érte, de még a korábbi játékuk is sok szempontból rosszabb, nem működik ott ahol kellene.
- A régi lehetőségek közül a custom campaign hiányzik
- Nem csak új, de régi multiplayer lehetőségek is hiányoznak vagy nehezen elérhetőek
- Word censor problémák a custom gamek neveinél.
Ismétlem: Ezek az új problémák a Reforged kiadás óta minden Warcraft III játékost érintenek. Az aki custom campaignt fejlesztett, játszott, és most a lehetőség teljes hibájába fut bele és látja, hogy a régi klienset is kinyírták, az immár okkal lesz rekord felháborodott. És eddig javarészt olyan hibákról beszélünk amik eddig egyetlen nagy játékkiadó egyetlen játéknál sem fordultak elő. Egyedi és rekord súlyos problémák. Mi mást indokolnának ezek, mint egy rekord alacsony értékelést.
Szóval lehet mutogatni, hogy milyen rossz divat már, hogy sorozatban érkeznek a 0 pontok, de azt gondolom a fentiek kapcsán érintett játékosok jelentős részétől a 0 pont több, mint indokolt. Sokminden nem lett igazán átdolgozva. Ezzel a korábbi jól öregedő grafika helyett kaptunk valami újat, ami kapcsán a játékot dícsérők is annyit mondanak, hogy működik, bár vannak új bugok, problémák. Ez igaz, mint az is, hogy arról nincs szó, hogy hű de szép lenne, mennyivel jobb. Azaz az eddig feltelepített példányhoz képest jött egy nagyobb, bugosabb rosszabb példány és ami látványban változott az még a pozitív vélemények szerint sem mondható értékes előrelépésnek.
Ha kompetitív játék is érdekel, és a maximális FPS-re törekszel, akkor azt a classic megjelenést fogod választani, amit akkor használsz, ha nem veszed meg a reforgedet. Ebben az esetben a Reforged gyakorlatilag semmit sem ad, de a fenti problémák miatt sokmindent elvesz tőled, mint játékostól. Aki pedig most először találkozik a Warcraft 3-mal, az bosszankodik, hogy a zoom még mindig korlátozott, nem látunk át eleget a tájból, sok korlátozás még mindig a régi játékokat idézi, stb. A játék optimalizálása sem tökéletes. Szóval ebben az esetben sem éppen a maradéktalan örömről beszélünk. A nosztalgia melletti pillatnyi ünneplés után a hibák maradnak, a javításokra viszont várni kell. A Blizzard felé való bizalom pedig elfogyott.
A régi grafikára sokmindent lehet mondani, vitatható, hogy mennyire szép, mennyire nem az. De tény az, hogy a modellek sok helyen ma is túlzóak, stilizáltak és ez alapvetően a classic megjelenéssel jól néz ki. Megvan az összhang. A felújított grafika változásai nem mindig egyforma színvonalúak, de ezzel az egységes stílusból is elvesztettünk sokmindent. Ez nem sok alapot ad egy pozitív összképre. Ha valaki nem rendelkezett az eredeti játékkal, a történet viszont érdekli és ki akarná próbálni akkor is adottak a technikai problémák és az eddigi helyzethez képest indokolatlan felár, a valótlan ígéretek sokasága.
Nyilván a képen látható, kicsit bugos állapot amikor a pálya hamarabb betöltődik mint a töltőképernyő jelentős része és a többi látványos és beszédes hiba érdekes helyzet: Egyfelől patchek javíthatnak rajta. Másrészt viszont nem tudjuk, hogy ez mennyi ideig tart. De van egy érdekes kérdésem: A játék akadozik, de a felújított grafika sem annyira jó mai mércével nézve, miért lenne ez jó?
De ez nem jelenti azt, hogy a játékkal ne lehetne játszani. Ha azt mondjuk, hogy majdnem olyan jó, mint a legendás eredeti csak a stíbilitás, méret, hardware igény, akkor könnyű azt mondani, hogy ez nem egy rossz játék, akkor sem, ha egy igazán jó játék nem ilyen. Amikor a Warcraft III megjelent valóban sok szempontból zseniális játék volt, ami előrébb vitte az RTS műfajt. A gond csak az, hogy azóta eltelt 18 évben ez a műfaj fejlődött, ha a játékmenetet ma, nosztalgai nélkül értékelnénk, hamar eszembe jutna az, hogy túl kevés egységet mozgathatunk. Hogy az e-sport és kompetitív játékmenet kapcsán a 2 oldal sokszor nem elég, mert könnyen lesz "domináns" oldal, 3 vagy több frakció jó.
Sok esetben változatosabb egységeket is emlegethetünk. De az is igaz, hogy a Warcraft sorozat egy igen érdekes időszakban jelent meg. Sokan gondolták azt, hogy egy játék kapcsán a történet szinte felesleges. Pár komolyabb RPG kivételével sokszor kevés is volt, érdektelen is volt. A Warcraft III viszont történetet mesélt. Ma viszont már természetes a lore, a történet, még akár egy autóversenytől is. Szóval igen: A Warcraft III legendás volt, csak az azóta eltelt idő elvezetett oda, hogy azóta ennél már többet várunk. Történetmesélésben is. Szóval az eredeti Warcraft III a mai mezőnyben ugyan nem rossz játék, de nem lenne igazán kiemelkedő sem. A reforged kapcsán a bugok, akadások és az egyéb problémák innen rontanák le az értékelését a középszerű játékok szintje alá lőné be, rókabőrként, drágán, kevés újdonsággal ismét nem várható jó értékelés.
A játékot védők sokszor mondják ezt: Sokan kérték, hogy ugyanaz legyen a kampány, most mégis erre van a sok panasz. Nos ezzel az érveléssel több baj is van. Az első ami eszembe jut kapásból az, hogy nem feltétlenül ugyanazok panaszkodnak most a kampányra, akik akkot ezt kérték. A másik viszont az, hogy a kampány kapcsán lehetőség volt arra, hogy a változatlan kampány mellett készüljön kiegészítő tartalom. A Blizzard nem élt ezzel a lehetőséggel. Mi viszont nem találtunk olyan értékeket amik így is indokolnák a játék árát.
Az ilyen helyzetig eljutó esetben alapvetően két dolog történik. Az egyik a chargeback és más hasonló miatt gyakorlatilag automatikusan banolnak accountokat, mert a Blizzard a pénz visszavétele miatt hagyományosan csalást gyanít. Mondván biztos lopott kártyával fizetett valaki és akkor valóban jó minden előfizetést megállítani. Másfelől, ha a tömeges chargeback miatt bizonyos fizetési szolgáltatások akár csak egy időre is kiesnek, az a fejőstehén World of Warcraft kapcsán is hatalmas bevételkiesést, kieső játékosokat, újabb problémákat okoz.
Ez pedig egy elég rossz helyzet, hiszen, ha kikapcsolják a chargeback esetén osztott banokat, akkor azzal sokan visszaélnek. Ha viszont nem kapcsolják ki, akkor az érintett játékosok joggal anyáznak a teljes Battlenet accountot érintő szankciók miatt, kiváltképp, ha a megoldást pont a hivatalos fórumon olvassák. Az utóbbi kapcsán, ha elkezdik ezeket törölni, az ilyen megoldásokat megosztókat letiltani, akkor azt látjuk, hogy a visszatérítésben másokat segítők accountjai tűnnek el gyakorlatilag automatikusan és az indoklásnak is a visszatérítéshez van köze.
És megérthetjük azt, hogy adott mennyiségű játék után nem szívesen ad refundot egy kiadó, de az ilyen szintű átverés után a pénz visszaszerzése jogos, hiszen számos valótlan hirdetés a megjelenéskor, sőt utána is kint maradt. A Blizzard rosszhiszeműen járt el, így a visszatérítés akkor is indokolt, ha azt a Blizzard maga nem adja meg. Hogy az így visszaszerzett pénz esetén kitiltott BattleNet accounton mekkora értéket képviselnek a World of Warcraft accountok, mekkora kárt okoz így a Blizzard magatartása azt nagyon nehéz felmérni.
És ez csak a kisebbik baj: Ha egy társaság pár tagját érint ilyen kitiltás, akkor könnyen lesznek barátok akik csatlakoznak a bojkotthoz és így a World of Warcraftt esetében a viszonylag új tartalom ellenére is lesznek akik távoznak, és ezek egy részét sem a Classic, sem a Shadowlands nem hozza vissza. Hiába oldják fel később a kitiltásokat, ez akár a későbbi játékaik sikerét is durván alááshatja.
Ma már ott tartunk, hogy a refund a Warcraft III Reforged esetén automatikus. Valószínleg a chargeback miatti banokat is felülvizsgálják, az új automatikus refund említése megállítja a chargebackes megoldás terjedését, stb. Szóval a problémát kezelték, kezelik, kezelni akarják. Csak ez már eső után köpönyeg.