Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Most hogy a mi micsodát tisztáztuk, nézzünk egy kicsit utána a Cthulhu mítosz elindítójának, Howard Philips Lovecraftnek. Életrajzzal persze nem kívánok senkit sem terhelni [bár meg tudnék tartani 2-3 irodalomórát belőle, de nem ez a célom, azt meghagyom a tanároknak], én az utánanézést kimondottan a munkásságra értem most. Valószínűleg aki ezt olvassa olvasott már ezt-azt Lovecrafttől. Aki nem annak ajánlom az alábbi műveket: Az Alkimista, A barlangi szörnyeteg, Charles Dexter Ward esete, Herbert West az újjáélesztő, Ulthar macskái, Álmok a boszorkányházban, A lopakodó félelem, Suttogás a sötétben. A Cthulhu hívását szándékosan nem írtam. Ennyi művelődés után az olvasó valószínűleg undorogva teszi le a Lovecraft összest, hogy ez milyen száraz és sehol nincs Stephen Kinghez vagy Clive Barkerhez képest. Való igaz, a modern, megnövelt ingerküszöbű olvasónak ez kicsit unalmas és száraz lesz, a neves splatterpunk író műveihez képest pedig inkább lesz természetfölötti krimi. Száraz, sok helyen archaikus, megfelelő előképzettség [némi latin és klasszikus irodalom] nélkül sokszor értelmezhetetlen. Ha jobban megfigyeljük, akkor Stephen King művei is ilyenek, csak kicsit könnyebben emészthetők, Clive Barker pedig tiszta gore [erőszakra, nagy mennyiségű vérre építő horror alműfaj]. Ha az olvasó Lovecraft rajongója és teszem azt úgy olvasta Lovecraftet, hogy három napig egyfolytában a három kötetes Lovecraft összessel kelt feküdt, akkor valószínűleg ugyanezt a sűrűséget fogja elvárni és ha a szerepjáték fejlesztők ezt akarják kiszolgálni, kénytelenek a rémes dolgok előfordulását besűríteni.


Ember embernek farkasa, tehát ha horrort akarunk elég átnézni a brutálisabb bűnügyeket. Az ember sokszor túlteljesíti a „Csápos Rettenet”™-et. Viszont mint mindenre, erre is a természetes eloszlás lesz jellemző.


New York City
Crime rates [bűnözési ráta] (2008)
Homicide [Gyilkosság]: 6.3
Forcible rape [Nemi erőszak]: 10.7
Robbery [Rablás]: 265.9
Aggravated assault [Súlyos testi sértés]: 297.6
Violent crime [erőszakos bűncselekmények]: 580.3
Burglary [Betörés]: 238.1
Larceny-theft [Tolvajlás]: 1,410.2
Motor vehicle theft [Gépjármű lopás]: 149.1
Arson [Gyújtogatás]: N/A
Property crime [vagyon ellen elkövetett bűncselekmények]: 1,797.3
Notes [Megjegyzések]
* Number of reported crimes per 100,000 population. [100,000 főre jutó bejelentett bűnesetek száma.]
New York City did not report arson statistics [New York City nem jelentett be gyújtogatással kapcsolatos statisztikákat]
Source [forrás]: FBI 2008 UCR data

A fentebb látható lista New York 2008-as bűnözési adatainak táblázata ahogy azt az FBI-nál, vagy a Wikipédián megtalálhatjuk. Ezek az adatok minden 100000 ember után értendők [magyarul csak a bűnözési RÁTA látható]. Ha ezt megnézzük, akkor tudva, hogy csak a városban vannak kb. 8 millióan [!!!], szorozzuk csak be nyolcvannal, [idén már majdnem 82-vel kellene, de a ráta is más] és kapunk 504 gyilkosságot, igen ám, de 8 millió emberre, hatalmas területre, és egy évre. [Ha mindenképpen nagyot akarunk mutatni, akkor mondjuk beszélhetünk a 46424 erőszakos bűncselekményről, de fölösleges, mert ezek is egy évre és 8 millió emberre vannak szétosztva.] Ezek után ha csak a mi világunkban keresünk horrort, meg is találjuk, méghozzá ritkán de akkor nagyot fog ütni. Ha valaki arra hivatkozik, hogy de ez Lovecraft, meg hát ugye van mágia meg ilyenek, hát akkor játsszon fantasyt. A Cthulhu történetek általában 1920–33 közé esnek, VAGY teljesen a modern időkbe. Először is a szesztilalom idején mások voltak a ráták, biztos, hogy több volt az erőszakos bűncselekmény, de a többi is mellé. Magyarul az összes bűncselekmény/erőszakos bűncselekmények aránya nagyjából állandó. Ettől marad az egész annyira természetes, hogy nem lesz föltűnő, nem úgy mint a vámpírok sötét világában ahol a titkárnők mind ghoulok [a vámpírok halandó szolgái], a szomszédod vérfarkas, a szembe szomszédod démon, te magad meg egy több ezer éves batyu. Nézzük meg az arányokat jobban: a gyilkosságok aránya az összes erőszakos bűncselekményhez viszonyítva majdnem 1:100 [1:92,1] és ez egy olyan helyen, ahol a bűnözés kimagasló. Ha az egészet az összes bűncselekményhez viszonyítjuk, akkor minden 377 bűncselekményre jut egy gyilkosság, nagy területen egész évben. Egy bűnözési hullám esetén is ugyanez volna a nagyjából elvárható. Lovecraft esetei speciális esetek, időben és térben távol vannak egymástól, kevés az igazi nyom, így könnyen elsikkadnak, stb. stb. Ha 10 gyilkossággal több történik a városban, nincs komoly változás a rátában, nem föltűnő a dolog. Csak akkor válik érdekessé a dolog amikor az esetek között a modern törvényszéki tudomány számára is fölismerhető kapcsolat mutatható ki. Ekkor fog föltűnni, a sorozatgyilkosságok száma pedig még kisebb és egy ilyen esetsorozatot elképesztő méretű nyomozóapparátus fog körbeszimatolni és minden lehetséges módon megvizsgálni, amíg el nem sikkad, vagy meg nem oldják.


Levonva a tanulságot a föntiekből, az igazi természetfölöttinek NAGYON ritkának kell lennie, különben megbomlik a természetes arány és átlépünk a fantasy területére, gyilkosságoknak megint csak nagyon ritkának kell lenniük. Inkább készüljön az ember egy kiadós bűnügyi nyomozásra, krimire és esetenként valami nagy durranásra. Az első után biztos, hogy minden sarkon kultistákat fog sejteni, rettegni fog még a saját árnyékától is. A következő igazi esetet persze akkor kell előszedni, amikor a karakter kezdene belefásulni a bűnügyekbe, papírmunkába, bármibe. Biztos, hogy ha valami szörnyű kerül elő, akkor a játékos kicsit megugrik majd azon a széken. Rettegés és rémület. Mindent szép sorban, néhány hasonló ügy, aminek meg egyébként köze sincs mondjuk a mítoszhoz, pedig szépen fönn tartja az érdeklődést. Ha ez nincs így, akkor a karakter körül nyüzsögnek majd a szörnyűségek és játékosnak, karakternek kötelezően és szabályba foglaltan kell majd megijednie, márpedig mind félni, mind megijedni csak akkor jó, ha az érzés valódi, hiszen ezt ígérték nekünk, ezért vettük meg a könyveket és ezért ültünk le játszani.

Comments on Iszonyat? Rettegés? Mindkettő? Egyik sem?

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.