Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Egyszerű visszatérés

Amikor a karakterek visszatérnek egy NJK-hoz vagy egy helyszínre általában 4 dologra kell odafigyelned. Van a karakterknek egy konkrét céljuk, hogy miért jöttek, milyen új kérdést akarnak feltenni, van-e ok konfrontációra? Hogyan fejeződött be az előző látogatás? Milyen plusz információt vehetnek észre pusztán az újabb látogatás okán? Az élő környezet és az időpont alapján milyen új információt nyerhetnek? Az első kérdésre a válasz teljesen triviális, hiszen elmondták a játékosok mit akarnak ellenőrizni, te pedig a nyompiramis alapján el tudod dönteni van-e erre esélyük. És a nyompiramis felépítésénél ez egy triviális apróság. A negyedik kérdés is a nyompiramis, a kaland kapcsán megjelenő fizikai és időbeli struktúra eldönti. Viszont akad két kérdés amivel eddig nem foglalkoztunk. Az előző találkozás vége, és a természetesen megjelenő új információk. 

Az akkor volt, most meg most van

Aki tegnap nyűgös és nagyon fáradt volt az lehet, hogy ma elnézést kér érte. De lehet az is, hogy még mindig haragszik azért, mert rosszkor piszkálták. Az eltelt időt is érdemes figyelni, de a karakterek jellemét, a pszichológiát is. Hiszen az, hogy ilyen vagy olyan esetben hogyan viselkedik egy karakter még nagyon értékes nyom lehet. A többszöri látogatás a pillanatképből mozgóképet csinál és már ezzel is többlet nyomot jelent a karakterek számára. Így a kihagyott dolgok ellenőrzésén felül is új információt kap a csapat egy ismétlődő látogatás alatt. 

A konzistens felbontás és az új információk

szoba Cikkhez demoTriviális, hogy nem akarsz azzal nyomot adni a játékosoknak, hogy olyat dobatsz a nyom jelenléte miatt amit máskor nem szoktál. Mint ahogy azzal sem, hogy valamit részletesebben mesélsz el, mint mást. Ezért kell a konzisztens felbontás. De kell az is, hogy egy helyszínt újra meglátogatva plusz információt szerezzenek a katakterek, sok plusz részletet láthassanak. Ennek a kettős elvárásának a kezelése az egyik legnehezebb feladat a nyomozós kalandok során. 

Hogy kinél milyen is a konzisztens felbontás az nyilván egyénenként változik. Tételezzük fel, hogy abból indulsz ki, hogy a játékos karakter is ember, nagyjából egyszerre párhuzamosan 7 információ az ami még mehetne neki. Ezért mesélőként 6-8 információt adsz neki. Mi történik, ha első alkalommal lép be a szobába amit a baloldali képen látsz? Mi lesz a 6-8 fontos információ? Sötétség vagy félhomály, a kandallóban még pislákoló tűz, a sötétebb, barnás színek, a paraván a sarokban, a szekrény, a kanapé. És persze utolsóként említve a személyt a kanapén, mert a szobára jutó első benyomás után rá fognak figyelni. 

Róla információ az, hogy nő, hogy fehér, magas, csinos, barna hajú, kényelmes elsősorban otthoni viseletnek szánt ruhája azért sokat megmutat, és kényelmesen elhelyezkedett a kanapén. A következő amit a konzisztens 6-8 információ jegyében átadsz, a nő viselkedésével, mondandójával lesz kapcsolatos. Ugye sejtjük, hogy a 21 információ közül a játékosok maximum 7-tel fognak foglalkozni.

De amikor visszajönnek, mert kíváncsi valamiből mit látott, egészen biztosan le fogod írni a megnyúlt árnyakat, hogy honnan jön a fény és merre láthatott ki. Hiszen ez lesz a játékosok számár a fontos információ. De biztosan fel fognak figyelni a 3 kikapcsolt lámpára is. De a nőről adott 7 információból is lehet konzisztens felbontás mellett 3 régi információ és 4 új. Mondjuk a harisnya színe... Az ékszereire. Kicsit átadhatsz a stílusából, az aznapi programjából. 

Máskor vele találkozva lesz amikor elhangzik a jelző, a környéken lévő gyilkosság miatt kialvatlan, de amikor ez kicsit helyrejön, akkor eszedbe fog jutni, egy-egy JK jó eséllyel a melleit nézi, más pedig azt, hogy akkor már szebb, elegánsabb ruhában jelenik meg. Ha a szobán néznek végig a karakterek, akkor pedig akár baalról jobbra haladva minden tárgyról tudsz elmondani 6-8 dolgot és várni mikor állítanak meg.

Meg akarod dolgoztatni a játékosokat? Sejted, hogy a 7 információ még éppen kezelhetjő nekik, akkor a kalandban lehet a konzisztens mennyiség a 11 amiből már azt a hetet kivállogatni amit egyáltalán feldolgoznak is egy plusz feladat. Könnyíteni akarod a dolgokat? Adhatsz nekik csak 6 információt, vagy egy képet. 

Nem mindegy ki és mit lát

ShadowPlay DarkQVGA

Nézz most a másik képre. Végletekig egyszerűsítő vázlat, környezet nélkül, hogy könnyebben vegyük végig az érveket. Te mint mesélő tudhatod, hogy a képen lévő nő éppen egy a harisnyába rejtett eszközt igazít meg. Aki viszont csak sziluettet lát könnyen fogja a helyzetet úgy leírni, hogy a nő meztelen volt. Meztelen volt és valakinek pózolt, szóval lehetett ott még valaki, szerinte egy férfi. Az általa felfogott 7 dologból négy lehet meg, amit a képzelete könnyen egészíti ki akár 8-10 dologra is, felismerve a nőt, úgy gondolva, hogy azt is tudja, ki rejtőzik az árnyékban, adott férfiről beszélve. Természetesen az azonosítás is téves, az NJK által oda képzelt férfiről szó sem volt.

És természetes az is, hogy ugyanarról a nem játékos karakterről a tanúk egy része nagyon eltérő személyleírást fog adni. Hiszen lesz aki kiemeli, hogy „jó melle volt”, más számára a haja vagy éppen a szeme van a legfontosabb információkban. Azaz egy-egy szereplőről a több leírásból bontakozik ki egyre több információ, de könnyen lehet benne hamis információ is. És ez rávezet minket a hamis információ kiszűréséhez. Ez is érdekes téma lesz.

Comments on Nyomozós kaland gyorstalpaló: Az első kaland megírásáig

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.