Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Többször használatos helyszínek

A nyomozós kalandok szükségszerű velejáróját jelentik a hamis nyomok, és a játékosi félreértelmezés alapján kreált hamis nyom és a mesélő által szándékosan prezentált hamis nyom egyenértékű. És a fenti nyomok látszólag bárhova vezetnek. Hogyan tudjuk korlátozni ennek a hatását? Elsősorban a bejárható környezet korlátozásával. Ha a kalandunk egy hajón játszódik, vagy vonaton, esetleg egy faluban, vagy egy nemesi birtokon és tudjuk, hogy senki sem hagyhatta el a helyszínt, akkor máris meghatároztuk a bejárható helyszínek körét. Viszont ez azt is jelenti, hogy egyetlen nyom, vagy egyetlen hamis nyom ellenőrzése sem vezeti ki a karaktereket a felállított játéktérből. Minden nyomot és minden hamis nyomot a játéktéren belül kell tudni ellenőrizni. Többnyire más nyomokkal való összevetés útján. Ilyen például az alibi ellenőrzése tanú kikérdezésével. Nagy számú nyomunk van és ehhez képest jóval kisebb számú helyszínünk és NJKnk, így szükségszerű, hogy ugyanarra a helyszínre, NJKra több ponton is építkezzünk. Vegyük alapul az árvíz miatt elzárt falut, mint a kaland során elérhető játékteret.

Viszont nem tudod megkérdezni A tanút arról, hogy B alibije valós-e, amíg nem hallottad az ellenőrizendő állítását. Így természetes az, hogy a karakterek A tanútól eljutnak B gyanúsítottig, akinek alibijét ismét A-t megkérdezve tudják ellenőrizni. Jó esetben az alibi ellenőrizés viszont könnyen elmondja, hogy B valamiel C előtt érkezett, és C után távozott. Innen C hollétéről is lehet egy információnk, amit több más tanú is igazolhat. Ha pedig tudjuk, hogy C a kocsmában volt, akkor nem fogjuk elhinni, ha azt állítja: Ő látta, hogy a felesége D végig otthon volt. C vallomása egy tervezett hamis nyom. 

Ha senki sem kérte meg arra, hogy hamis vallomást adjon, csak szeretetből teszi ezt, és mert a családját védheti, az elvben nem jelent még túl erős nyomot. Pláne nem az adott feleség és a szomszédok kihallgatása előtt. Hiszen a feleség lehetett otthon tanúk nélkül, lehetett otthon a szomszédok vallomása szerint is, és lehetett mondjuk a templomban 100 tanú előtt. De persze lehetett a gyilkosság helyszínén. Akár elkövetőként, akár tanúként aki retteg, hogy senki sem hinnen neki X ellenében. A túl hamar levont következtetés lehet egy tervezett hamis nyomra építve a játékosok által bevitt újabb hamis nyom. A nyomozás fele pedig nem a nyomok megtalálása, hanem a hamis információk kiszűrése.

C és D otthona kapcsán lehet olyan jelenet amikor azt titokban átvizsgálja a csapat, lehet olyan amikor C-t kérdezik ki ott, lehet olyan amikor D-t. És persze olyan is, hogy a kerítésnél a szomszédot. Az otthon leírását, a megalkotott illusztrációkat, térképeket bármelyik alkalomnál használhatod. C leírását is használhatod akkor is, ha éppen otthon van, és akkor is, ha éppen a kocsmában. 

Kaland tervezés a többször használatos helyszínekkel

Amikor egy helyszínt csak egyszer akarsz használni, nagyjából tudod mi fog ott történni, mikor és merre vezet tovább a kaland. Ha viszont többször is használod, akkor egy helyszínhez számodra is ismeretlen számú esemény tartozik. Minden helyszínről tudnod kell, mikor és ki szokott ott lenni. Ezeknek az embereknek a jelleméhez hozzá kell tartozni, hogyan reagálnak az eseményekre, az ismétlődő kérdésekre, azaz az NJKk esetében látsz változást és az ő fejlődésükkel párhuzamosan a helyszín is fejlődhet. Normális esetben a helyszín és az ott megjelenő szereplők együtt szerepelnek a kalandmodulban. Egy jó nyomozós kaland során viszont a szereplők vándorolnak, a viselkedésük változik. Azaz külön lesz egy NJK fejezetet, külön lesz információd a helyszínekről, külön lesz információd az eseményekről és ismét külön információd lesz a nyomokról. 

Minden helyszínen jelzed kik, milyen események fordulhatnak elő, milyen nyomok lehetnek ott. De az NJKk leírása is tartalmazza mikor és hol szoktak lenni, milyen eseményekben érintettek, mit tudnak. Szóval jóval kevésbé folyószövegről van szó, mint egy több a többhöz hozzárendelést tartalmazó adatbázisról, „aktakupacról”. A sok kereszthivatkozás miatt többnyire ajánlom, hogy a mesélőnél legyen minimum tablet vagy más elektronikus eszköz. A kalandmodult sokszor OneNote formátumban, sok kereszthivatkozással szoktam elkészíteni. És a kalandot továbbvivő nyomok kapcsán is jelzem hol és hogyan lehet azokat megszerezni. Ennek a fő eszköze a nyomraktár vagy nyompiramis. 

Nyomraktár vagy nyompiramis

Bevallom őszintén én többszintű nyomraktárat, nyompiramist használok használok. Szélsőségesebb esetben a legfelső szintre helyezem a bizonyított / bizonyítható tényeket, ez alatt vannak a nyomok a nyomok alatt a közvetlen és a közvetett bizonyítékok. Egy kaland megoldásánál mondjuk az 5 fontos bizonyítható tényből elég 3-at bizonyítani. Minden tényhez tartozhat mondjuk 3 jó nyom és egy félrevezezető hamis nyom. Minden nyomhoz hozzá tudok rendelni mondjuk 3 hasznos és egy haszontalan közvetlen bizonyítékot. És minden közvetlen bizonyíték megtalálását segítheti 3-4 közvetett bizonyíték. És egy-egy bizonyíték kapcsán megjelenhet sok forrás. Ugyanis azt, hogy B valóban a kocsmában volt sokan igazolhatják, mint azt is, hogy két NJK valószínűleg titokban szerelmes. Éppen így több tanúvallomás is lehet.

Az 5 olyan bizonyítható tény ami megjelenik minden esetben tartalmazza a „szentháromságként” is emlegetett indítékot, lehetőséget, és a gyilkos fegyvert / eszközt (vagy valami más tárgyat ami a karaktert tisztán a gyilkossághoz köti). Éppen így ide tartozik a beismerő vallomás. Az ötödik „bizonyítható tény” pedig egy olyan történet, forgatókönyv amit az ügyész elmondhat. Igen: ha az esetről felvétel van, tanúk, stb. akkor az ez a felvétel. De itt is kell bizonyítani, hogy a karakter van a felvételen, szóval, ez sem egyedüli „adu ász” és megoldás. A hihető narratíva akár pár közvetet bizonyítékra is épülhet, a játékos karakterek könnyen át tudnak ugrani szinteket.

A játékos karakterek találnak egy vérfoltot. Nem tudják, hogy mikor, hogy került oda. Ez közvetett bizonyíték. Ha a helyszínen és esetleg máshol talált nyomok azt igazolják, hogy ez valószínűleg a gyilkos vére, akkor azonnal közvetlen bizonyíték lett. A vércsoport és sok más segít adatbázisból kikeresni az embereket, innen némi lábmunka elvezethet a megfelelő emberhez. Ez már nyom. Ha a nyom helyes irányba visz akkor remek. Ha viszont pont arról nincs adat, pont azt nem tudod megtalálni aki elkövetett valakit, akkor tervezett hamis nyom. Ha a nyom jó irány volt, az még mindig nem elég az ítélethez. Hiszen hiába van erős kötés az esethez, könnyen mondja az illető bepalizták, hamis a bizonyíték. Narratíva könnyen építhető az eddigi story köré, csak egy tárgyaláson meg is dőlne. Az indíték, a lehetőség (alibi hiánya, stb) és a beismerés közül legalább 1. 

De nem minden nyomozós kaland születik egyenlőnek. Az egyik legjobbra értékelt krimi sorozat, a The Wire nyomozása tulajdonképpen azonos bűnözői csoport ellen folyik 5 évadon át. Ha az Investigation Discovery, vagy az ID Extra műsorait nézed, ott is több hónapig zajló nyomozásokról van szó. Ha te Columbo vagy CSI szerűen egy epizód / egy ügy alapon akarsz nyomozni, akkor a szükséges bizonyítékok számát, a hamis nyomok számát kell csökkentened. A fent említett 4 szintű nyompiramis bejárása a 100 feletti számú elemnek és elemenként (és forrásonként) akár 1-2 órán át lejátszott megoldásnak köszönhetően ez akkor működik, ha a nyomozás egy hosszabb időn át lejátszott kaland központi eleme. Ha a közvetlen bizonyítékok nem csak nyomot jelentenek, hanem a már felhasználható tényt (indíték, lehetőség, eszköz valamelyikére vezetnek el, stb) akkor ugye a piramisunk kisebb lesz, a kaland pedig rövidebb. 

Helyszín tervezés

Ha egy vázáról egyszer azt írod le, hogy a párkány bal szélén van, máskor a jobb szélét említed leírásban nem feltétlenül fog a karaktereknek feltűnni a változás. Ha viszont ugyanezt a helyszínt összerakod akár térképként Campaign Cartographer 3-ban, akár képként DAZ Studioban és sok mindent átvizsgáltak, dolgoztak vele, a memóriájukba rögzült a kép, akkor a változás észrevételére igen jó esélyük van. Bár nem szép dolog metázni, ha a karaktereket egy kis csalással segíteni akarod, akkor megtudhatják, hogy más képet használsz. 

Lehet olyan, hogy másmilyen papírra készül a kép, vagy fóliára nyomtatott képeket cserélsz, más dossziéból veszed elő a képet. Az információt közvetlenül bevinni nem tudják, és úgyis körülnéznének, észrevehetnék és még büszke is lesz magára a játékos aki észrevette a dolog. Nem a csalás fog eszébe jutni, hanem az, hogy milyen jó kis rejtett nyomott vett észre. Ha DAZ Studioban készítek képet akkor sokszor szoktam eljátszani azt a lépést, hogy egyes objektumok láthatóságát átállítom és csak azt renderelem le újra ami változott. De a Campaign Cartographeres térképek során is segíthet, ha a változás külön layerre kerül. Ugyanakkor itt is fontos, hogy légy következetes. Ne csak az mozduljon el ami nyom, hanem a terítékek, székek, sok más apróság természetes átrendeződését is érdemes megjeleníteni. Beszélgessen a csapat arról, hogy a 7-8 különbségből amit látnak mi lehet a nyom és mi a nem nyom. 

Szóval egyetlen helyszínhez sok jelenet, sok NJK és még több nyom tartozhat. 

Comments on Nyomozós kaland gyorstalpaló: Az első kaland megírásáig

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.